Jag har ett 1-plans hus med källare byggt 71.
Jag har ctc värmepump som är kopplad mot en borö ackumulatortank.
Huset upplevs som kallt. entré våningen är ca 200kvm och jag funderar på byta ut elementen mot golvvärme.

Är detta projekt genomförbart? Är det lönt?
Kommer huset kännas värmare?
Slaktar man hela radiatorkretsen och lägger nya stigare till ett golvvärmeskåp och utgår därifrån?

En kollega pratade om att man borde bytt elementen när man gjorde sog kvitt oljepannan eftersom dessa elemente är gjorde för mycket högre framlednibgstemperatur än min ctc klarar av.

S
Troligtvis har din kollega lite rätt , nuvarande radiatorer är högtemp 60-80 system och en värmepump är lågtempsystem 40-55C och då orkar det inte bli så varmt till radiatorerna .
Är radiatorerna varma på hela ytan ? om inte försök att öka på farten på Cirkulationspumpen
om det går .Mera vatten ut till radiatorerna så kan det bli bättre
Att ändra till golvvärme är inga billiga saker , ta in offerter från flera så du får en hum vad det skulle kosta

elementen är varma över hela ytan. Jag har ökat hastigheten på cirkpumpen. Det konstiga är att värmepumpen lägger av vid 0-gradigt och då måste elpatronen gå in. Att byta till golvvärme gör ju dessutom att jag slipper alla elementen. Skall även tillägga att mellanbjälklaget är gjutet.

Hade man fått ett bättre inomhusklimat med golvvärme? Jag har kollat lite på vad själva utrustning kostar och eftersom jag är i byggbranchen tänkte jag göra allt utom själva driftsättningen själv.

S
Vilken CTC har du 105 107 109 dom äldre bruakar säga upp sig vid -10 och börjar tappa effekt
vid - 5 rätt bra
Vilken temp får du från VP

Hm tror den är på 10kwh kan det stämma?
Den leder in ca 40gradigt och returen är på ca 30 grader

Golvvärme ja. Klokaste beslutet någonsin. Jag har golvvärme i större delen av kåken. När det är -22 ute ligger framledningen på +28. Känns varmt och gott. Ångrar mig inte 5 sekunder att jag gjorde betongbjälklag av den gamla torpargrunden och lade slingor.

Att värmepumpen lägger av vid nollan känns inte bra. Luft/vatten antar jag? Tillverkningsår och modell?
Bör checkas upp.

S
Är kanske så att den är inställd på en max retur eller max ut , beror på vad din VP heter ,
jag har en 107 och den var ställd för max retur 42C gick att höja till 48C på utedelsens
elektronikbox med display

Var ute och kollade nu det är en eco air 110 som är kopplad mot en borö ackumulator tank och någon simens styrning som styr en blandningsventil. Bifogar bilder

• Värmepanna med isolerade rör, mätare, Siemens-styrning för blandningsventil och kopplingar till ackumulatortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Siemens styrning monterad på vit vägg, kopplad med kablar och rör, bredvid strömbrytare och annat elsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är det en vanlig Eco Air 110 , eller är det tillägg Polaredition
Här finns en manual , sidan 15 talar om hur du ska ställa in start stopp och diff på start stopp
http://www.rorjour.se/ctc/ecoair.pdf
Den siemens du har är nog reglering av temp på vattnet till elementen , har du manualen för den ? står typ på en skylt , går att finna manual på nätet

Jag var ute och kollade nu, jag höll inne ok i ca 3sek och då står där 48. Är det bra eller dåligt?

S
Du kommer inte högre på det värdet , det är max
Men nu får du några grader varmare på vattnet från VP , eftersom den har inställd högre returtemp
Det är returtempen som stänger av VP s,k maxtemp

Går själv i liknande tankar - har precis köpt ett hus från samma era med LVVP matandes gamla panelradiatorer. Vore byte till moderna ”lågtemp”-radiatorer med större värmeavledningsyta på befintliga rör ett alternativ?

S
N Nyrostad skrev:
Går själv i liknande tankar - har precis köpt ett hus från samma era med LVVP matandes gamla panelradiatorer. Vore byte till moderna ”lågtemp”-radiatorer med större värmeavledningsyta på befintliga rör ett alternativ?
Ta ett par foto på dom raddar du har nu , en del gamla passar till VP

S
Ingen fara samma tema , dom där är lite tunna för VP , och lite för högtempsystem , det är m2 på plåten som avgör hur mycket dom släpper ifrån sig .En radd som är på 1000W vid
högtemp kan sjunka till 500W vid lågtemp , då räcker dom inte riktigt till för att värma
Där är nöten i en ask vid ev byte till VP

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.