3 670 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Dålig kräm i radiator.
Det är väldigt sällan man klarar sig med samma temp på gv och rad. I gamla hus så är det väldigt ovanligt.
Vid nyinstallation och om installatören tänker till med dimensionering så går det.
Jag har samma temp på båda systemen. Fast jag installerade en shunt för säkerhets skull vid installation om det skulle skilja. Jag kör oshuntat nu.
Vid nyinstallation och om installatören tänker till med dimensionering så går det.
Jag har samma temp på båda systemen. Fast jag installerade en shunt för säkerhets skull vid installation om det skulle skilja. Jag kör oshuntat nu.
Detta är en snikvariant
Elementen ska gå direkt från VP och på dom rören ska GV tas ut med en shunt som tar ner tempen till GV-nivå
Så från VP går det ut två sektioner en till elementen och styr av VP gentemot utetemp
GV tar den högre tempen från VP och går via en shunt som styrs från en reglering , gärna med utegivare för att inte få för varmt på golvet
Det ska även vara en s,k, maxtermostat på GV som inte kan ge mer än ca 45C
Finns hela paket med allt monterat , dom är inte helt gratis men ger en bra komfort
Ta detta till sommaren , den är i antågande
Elementen ska gå direkt från VP och på dom rören ska GV tas ut med en shunt som tar ner tempen till GV-nivå
Så från VP går det ut två sektioner en till elementen och styr av VP gentemot utetemp
GV tar den högre tempen från VP och går via en shunt som styrs från en reglering , gärna med utegivare för att inte få för varmt på golvet
Det ska även vara en s,k, maxtermostat på GV som inte kan ge mer än ca 45C
Finns hela paket med allt monterat , dom är inte helt gratis men ger en bra komfort
Ta detta till sommaren , den är i antågande
Utegivar till shunten ska du inte ha. Bortkastade pengar. Regleringen sköter vp.
GVn kör du med fast strypning/justering/shunting.
GVn kör du med fast strypning/justering/shunting.
TS måste få fart på värmen till elementen och då blir det för varmt på golvet , även om man stryper , en shunt styr då GV efter vad hur man vill ha det i värme på golvet och uttempen
förändras , då måste även GV förändras ,
Det är två olika förutsättningar som ska tillgodoges
Klart är det bara GV kan det strypas in och inga termodon , men då laddas det med värme som styrs av värmekällan
Klart är det bara GV kan det strypas in och inga termodon , men då laddas det med värme som styrs av värmekällan
Medlem
· Blekinge
· 12 256 inlägg
Välkommen tillbaka, Liteavvarje!S skutten11 skrev:Svar nej , det sköter sig själv. Det som var är om det gick att få bättre tryck på vattnet så det blev lite mer vatten till elementen , men går tydligen inte nu , då pumpen går max
Prova med att öppna den strypen så kanske det går mer flöde till elementen , det nog strypt för att GV ska få vatten , tunna slangar behöver ett bra flöde , men det kan bli för lite till GV så håll koll på värmen och ändra tillbaka om det inte fungerar
Ja det var det jag skrev. Att en shunt behövs för att hålla ner temperaturen i gv. Men shunten ska inte styras på något sätt. Det sköter VP styrningen. Shunten och dess GV ska vara fast strypta/justerad.S skutten11 skrev:TS måste få fart på värmen till elementen och då blir det för varmt på golvet , även om man stryper , en shunt styr då GV efter vad hur man vill ha det i värme på golvet och uttempen
Termostater/styrdon håller reda på övertempen i rummen. Men det rekommenderar inte jag om man inte har arbetstank.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden