Byggahus.se
Har en Nibe EVC från 1989
Vattenburen elpanna.
Kan ni hjälpa mig att få ordning på denna?
Vilken mätare är varmvatten resp element?

• B79AFFA6-BF40-4D17-9AFA-5A7F1E541BDC.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • D9EF0B2F-E94F-4CC1-BEE4-074113EBF037.jpeg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
S
Tempen på pannan ser ut att vara 50C
Varmaste rören som går ner i golvet ska ha samma temp som varmaste röret på pumpen
1 Kolla om pumpen snurrar , det sitter en blank skruv på vänster sida , ta bort den och känn med en smalare mejsel om den snurrar , kan skramla till lite i handen , lite överraskning kan det bli hål inte fast mejseln , bara lite med fingrarna
2 Kolla om shunten , den gröna som sitter till vänster på foto 1 det finns en ratt med markaring där , vad står den på .
3 På foto 3 så finns det ett reglage som är från 0,75 till fyra , , på 4 ska shunten ställa sig på max och 0,75 på min och se om den rör sig , det går att vrida vredet på shunten för hand mot max , men kan gå tillbaka själv när du släpper den

Jag har en ganska ny vattenpump. Den fungerar.
Shunten är nästan på max, har ställt reglaget på 2.
Jag har mätt varmvattnet ur kran och fick 43 grader.

Vad brukar mätarna normalt stå på en kall vinterdag som detta?

Det beror på hur välisolerat ditt hus är och hur stora element du har. Vad står pannans termostat på?

S
Beror lite på huset , normalt ut på raddarna vid 0C = ca 42C
VV verkar ok lite tunt men ändå VV är egen del i pannan
Är det en sån här shunt du har ( se foto )Står shunten på auto , du kan vrida den till manuell max då ska värmen komma , samt att under den mot röret sitter en pigg som kan kärva och inte gå ut själv

• shunt1.JPG
  • Gilla
Mohamad Zouher AbdUL Hadi
  • Laddar…
Shunten. Den styrs automatiskt med kurvinställningen.

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
D Daniel 109 skrev:
Det beror på hur välisolerat ditt hus är och hur stora element du har. Vad står pannans termostat på?
Huset är från slutet av 1800-talet. Timmer och tilläggsisolerat på utsidan. Tvåglasfönster med viss drag. Har tätat så gått det går. Taket läcker ut värme då det är ett sticketak med tegelpannor.

Men troligen ligger mina värden rätt.
Det jag är lite fundersam på nu är hur man får värmare varmvatten?

S
Vid - 10 så ska det vara ca 55C ut till raddarna enligt kurvtabell fel
kolla tabellen

• nibekurva.JPG
    Skapa konto
Shunten verkar ju stå på max. Om du förlorat temperatur på varmvattnet låter det som att din panna helt enkelt inte orkar med. Har du någon kamin du kan stötta med?

Så här är det inställt

• 9B1FA9E6-6500-4E87-BB7D-1118E0A1D726.jpeg
    Skapa konto
Hur kan jag kolla om det finns en utomhusgivare?

S
Utegivaren är kopplad ini reglercentralen , det ska vara en tunn ledning som går från pannan och ut till fasad , titta på utsidan , den ska vara på nord eller nordvästsidan och sitta en ca 1,5 - 2 m upp på väggen och är ca 7 cm lite rund eller oval , kan vara en liten fykantig dosa
Termostaterna , om du vrider på dom så ska det klicka i dom , 3 ggr det är 3 stegs men tempen dom står på , är max nu och då ska pannan bli 80C
Nu vet jag inte hur mycket EL du kan , men prova enkelt med att byta dom 3 säkringar som är för pannan , ( en kan ha gått sönder och det kanske inte syns )
För att forska vidare om en termostat bråkar eller någon spiral i elpatronen är trasig , kanske du måste få tag i en elektriker .
Lämpligt då att du har skrivit ut manualen där elschemat finns , annars svårt att navigera , lätt att gå på grund

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.