J
Josth: [citat] Med ett lågtemperatur-system menar man att max framledningstemperatur behöver vara 55 grader kallaste dagen enligt DVUT. Returtemp då 45 grader och DT30 när man väljer radiatorer. Golvvärme kan man maximera temperaturen till t.ex. 35 grader för att inte skada golvmaterialet såsom parkett.
19 svar · 3,9k läst
·
D
-Doozer-: Aha, tack! Det är ju iofs logiskt eftersom värmesystemet håller lägre tryck än tappvattensystemet. Nä, radiatorkopplingen sitter inte dold.
2 svar · 1,0k läst
GK100
GK100: [citat] Som jag ser det på din bild behöver du bara flytta /dra om ett rör i kretsen för shunt mot värmeledningen. En riktigt avig koppling som rörmokaren gjort för shunten, funktionell men har du relativt stort flöde där bör det naturligt kunna bli problemen du har. Beroende på rörsträckning för laddningen och inkoppling av tankarna kan det bli mer eller mindre markant.
14 svar · 2,3k läst
·
S
sinuslinus: Kolla med din brf också.
11 svar · 3,3k läst
·
T
toolman77: Du kan antingen styra varje element för sig eller styra hela elementslingan beroende på hur elementen är inkopplade. Antingen ligger de tillsammans med övriga förbrukare i rummet, då blir det separata styrningar eller så ligger de på en egen element krets och då kan du välja att styra hela kretsen eller styra separat. Styrenheterna kostar en del så vi hoppas att du har en krets för
1 svar · 2,6k läst
R
Rigor: Det kan vara en designfråga också... Och man kan lösa problemen på olika sätt.. Har man tex ftx ventilatilation med eftervärmningsbatteri kan man höja tempen där lite.. Så kan man gå ner i temperatur..etc Isolering och täthet är givetvis bäst :-)
11 svar · 1,9k läst
B
busholle: Hur har det gått? Har själv en likadan panna och som framkommit tidigare måste bottentemperaturen upp till 95-100grader för att tankvolymen ska nyttjas. Detta med torr ved är något som skiljer sig avsevärt från person till person. Den gamla sanningen om att veden ska vara upphuggen till påsk och inburen till midsommar stämmer mycket bra för blir man senare än så rasar effekten på
70 svar · 17,3k läst
·
L
Liteavvarje: Kolla upp braskaminfirmorna dom har stålrör i olika former som rökrör
1 svar · 1,2k läst
H
Hundkillen: [citat] Stort tack för hjälpen! Ska absolut kolla upp automatiken!
14 svar · 3,5k läst
·
C
Conny H: [citat] Tack ska prova /Conny
2 svar · 2,6k läst
K
kuntri: Jag hjälpte syrran med att hitta rätt pelletssystem (utan acctank) och kom fram till att Ulmapannan var den som hade flest lyckliga användare på pellets.info. Tyvärr kunde de inte leverera i höstas pga för mycket beställningar så det slutade med att syrrans man köpte ett begagnat system för kaffepengar. Dock står det fortfarande oinstallerat så elpannan tickar pengar...
10 svar · 1,3k läst
KristianHenrik
KristianHenrik: Tror jag fått bukt med problemet genom att skruva ner golvvärmen på den manuella radiatorn. Tack för hjälpen!
8 svar · 789 läst
·
L
Liteavvarje: Är GV ingjutet Det med och mata med 35 C kan bli lite varmt ? klart beror på din breddgrad i sverige Dom säger X antal liter , bäst är om du vid max öppet termodon mäter tempen ,( lämpligt vid utetemp kring noll , det ska vara ca 4C i skillnad ut och in på varje slinga , och flödet ska vara detsamma hela tiden , ingen reducering av fart på pump Då kommer du sanningen närmast , jag
4 svar · 10,3k läst
·
D
Daniel 109: 63 är tämligen lågt. Den levererar med en 78 graderstermostat.
69 svar · 5,3k läst
·
Riggvägen
Riggvägen: Provtryck först, prata med sotaren. Det är nog så att du måste anmäla tilll kommunen i förväg också, vet inte om det skiljer mellan kommuner.
1 svar · 744 läst
L
Liteavvarje: Den gick i gång säger , skam den som ger sig :) Det du kan göra är att dra mer den ett var och sedan justera tempen med termostaten , då kommer även dom andra elementen att få lite mer tryck i flöde när termostaten reglerar
32 svar · 11,0k läst
·
D
Daniel 109: Ska du bara lösa det flr egen del så är det bara att öppna upp max hos dig. Men som sagt det blir sannolikt problem någon annan stans.
14 svar · 1,2k läst
O
olle45: [citat] Hej Några svar på frågor som jag behöver för vägledning! Har du koll på till luften till pannrummet så det inte är undertryck utan att förbränningen får tillräckligt med syre !? Har du dragbegränsare om vilken modell har du ? detta för att lättare ge råd om inställning för att ge rätt undertryck i skosretenen. ------------ Vad alstar Gengas / Vedgas Hög temperatur och
8 svar · 5,7k läst
mathiaslu
mathiaslu: Tack för alla svar, Demmpa och Liteavvarje. Det visade sig vara ett läckage i ett rör som är ingjutet i plattan i garaget. Började misstänka det när vi hittade ett litet varmt område på golvet i garaget som i övrigt är rätt kallt. Trist men lite glad att det inte var inne i huset.
13 svar · 3,2k läst
·
P
Peter_K: Usch känns inte riktigt som jag är 100 på att det här kommer att bli bra. Börja köpa till cirkpump typ LK M60 känns inte aktuellt, då kan jag lika gärna skippa vattenburen golvvärme och köpa elektrisk för jag lär ju aldrig spara in den merkostnaden.
18 svar · 8,7k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Pratade med service här i stan, han sa att förmodligen har kortet som kommunicerar med plattorna gått, kostar endast 2500:- plus ev jobb, så detta är det inte värt för en snart 7år gammal häll. Köpte en ny, På rea, 2995:-...Plug And play..
4 svar · 1,6k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] ...vilket tyvärr är rätt vanligt på landsbygden.
58 svar · 26,5k läst
·
L
LarsiHulan: Hej Jag behöver komplettera min elvärmereglering med: 1 st IQtherm Fjärrkontoll RC9 + 1 st IQtherm EL alternativt 1 st IQtherm EL2 (kombinerad givare och fjärrkontroll). Finns det någon som kan sälja dessa prylar är jag tacksam?
0 svar · 1,9k läst
13th Marine
13th Marine: Då fyller jag på här själv. Det blev en riktigt enkel lösning, vrid anslutningsrören 90grader (mot andra väggen). Vi hade tur och där var med gänga kvar på det nedre röret, det övre har någon kona så det var inga problem. [bild] Vi fick sätta distanser mot väggen dock, så att vi hamnade något längre ut. [bild] Inga nya kopplingar, bara lin och pasta till elementet.
2 svar · 2,1k läst
·
D
dannedanne: [citat] Snyggt illustrerat! Får prova det efter jobbet idag.
9 svar · 7,4k läst
·
G
guggen: jag har en ganska lik lösning i ett hus där vi bor kanske 5mån per år. 500L tekniktank, 4m2 solpanel och 3-6kw elpatron. solen tar allt behov from maj tom sept. har rejäl slinga men ocksa liten spetsberedare efter som kan kopplas på när systemet har lägre temp (el). som skrivs ovan, kamin är drygt... och då har jag en som ger 21kw max, kanske 10-12kw om man snittar
2 svar · 2,0k läst
·
L
Liteavvarje: För att kunna se om rören går rätt väg lite mer foto på rör från pannan till tanken Normalt är det 2 rör från pannan , ett till toppen på tanken och till botten av tanken då laddas tanken av pannan ocg sedan tas värmen till huset ut från tanken , Det med din shunt där , rekommenderar till att sätt en shuntautomatik på den som styr ut värmen , det är en Esbe och det finns
10 svar · 3,0k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Som Thomas_Blekinge säger och i mitt tidigare inlägg , du måste se till att det finns flöde till allt. GV suger åt sig av flödet ( förutsätter att det har egen cirkpump ) och då orkar inte den ordinarie med att ge flöde till elementen . Sänk farten på GV och öka på den andra , EX GV ska ha 200L och elementen 200L =400L om då cirkpumpen ger 350L så finns det bara 150L till
8 svar · 960 läst
K
Kojfabriken: Huset är endast ca 65 m2, vilket med 20mm slang ger strax över 50 l vatten. Hoppas det ska räcka. Jag har inga planer på att använda golvkyla på sommaren. Lyckas inte hitta några data på hur mycket flöde en 50m slang (20mm) möjliggör eller rekommenderas ha. Det blir ju ca 5 sådana och 1 30m 12mm slang.
8 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.