12 424 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Tillfällig billig uppvärmning av garage?
Sida 1 av 2
Skulle behöva värma upp ett 120kvm stort garage lite tillfälligt nu i ca 3 veckor. Inte så det blir rumstempererat konstant utan så man kan vara där utan att behöva underställ åtminstone.
Tänker mig en dieselkanon som jag kan köra igång en stund innan man ska vara där. Känner dock att 2500-3500kr för tillfällig värme är lite överstyr. Har ingen direkt el att tillgå där egentligen ännu utan enbart en förlängningssladd ut från kåken.
Har haft en liten 2kw elfläkt igång men utan värme då jag enbart vill cirkulera luften där i detta skedet. Men nu behöver jag alltså använda garaget.
Tips?
Mvh Jonas
Tänker mig en dieselkanon som jag kan köra igång en stund innan man ska vara där. Känner dock att 2500-3500kr för tillfällig värme är lite överstyr. Har ingen direkt el att tillgå där egentligen ännu utan enbart en förlängningssladd ut från kåken.
Har haft en liten 2kw elfläkt igång men utan värme då jag enbart vill cirkulera luften där i detta skedet. Men nu behöver jag alltså använda garaget.
Tips?
Mvh Jonas
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det lär kosta ändå. Säg att du behöver 5 kW effekt. Då spelar det ingen större roll kostnadsmässigt om du kör diesel eller el. Beror lite på vad du har för elpris iofs. Kanske t om blir billigare med el.MalZon skrev:
Fördelen med dieselkanon är att det går snabbt att värma upp.
Jag skulle också hyrt en om det hade varit under en begränsad tid
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Gasol skulle jag kört går ju att hyra
Är det isolerat? 120 m² är ju inte helt litet. För bostadshus brukar man som tumregel säga 70W / m². Det skulle innebära att du behöver 8400W. Men om du vill kunna värma upp på inte alltför lång tid kan det vara bra att satsa på lite mer. Och är det dåligt isolerat behövs det ännu mer. Det är nog diesel eller gasol du har att välja mellan.
120 m² och oisolerat tak. Det finns nog bara ett sätt att värma upp det billigt. Det är att vänta till sommaren. Om det är fråga om ett normalt elabonnemang så kan man nog glömma eluppvärmning över huvud taget. På en trefas 16A grupp kan du bara koppla in 11 kW. Det finns 10 kW byggfläktar. Men de räcker förmodligen inte åt dig. Diesel borde ge lägre driftkostnad än gasol.
Köp en dieselkanon och sälj den sen någon tusenlapp billigare. I princip som att hyra.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Varmluftspanna för pellets, hål-i-väggen modell?
Typ
https://www.blocket.se/vi/Pellets__Kamin__Varme__eld__Demokamin_71917455.htm?ca=14&w=3H
Kanske inte inköpsbilligast men vettigare för framtiden ur alla aspekter.
Typ
https://www.blocket.se/vi/Pellets__Kamin__Varme__eld__Demokamin_71917455.htm?ca=14&w=3H
Kanske inte inköpsbilligast men vettigare för framtiden ur alla aspekter.
