2 304 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Normal tryckvariation i värmesystem?
Jag upptäckte idag att blåsan i expansionskärlet är vattenfylld och är nu på gång att förbereda att byta ut expansionskärlet. Det gamla expansionskärlet är på 25L men eftersom jag har ett 18L liggande och jag resonerar som att ett helt 18L är bättre än ett trasigt 25L tänker jag sätta in det mindre idag.
Eftersom jag inte vet om 18L egentligen är i underkant för värmesystemet tänkte jag att jag ska hålla ett öga på hur det beter sig, men låta bli att köpa ett större om jag inte märker att det behövs.
Frågan är vad jag ska anse vara normala variationer och när jag hellre borde köpa en ny 25L istället?
Säkerhetsventilen löser vid 1,5 kg och höjden från expansionskärl till högsta punkt är 4 m. Är det därmed rimligt att betrakta allt mellan 0,5-1,5 bar som normal tryck i systemet, eller ska man normalt förvänta sig mindre tryckvariationer? Eller kanske samma fråga på ett annat sätt - hur stora marginaler kan vara lämpligt att ha?
Eftersom jag inte vet om 18L egentligen är i underkant för värmesystemet tänkte jag att jag ska hålla ett öga på hur det beter sig, men låta bli att köpa ett större om jag inte märker att det behövs.
Frågan är vad jag ska anse vara normala variationer och när jag hellre borde köpa en ny 25L istället?
Säkerhetsventilen löser vid 1,5 kg och höjden från expansionskärl till högsta punkt är 4 m. Är det därmed rimligt att betrakta allt mellan 0,5-1,5 bar som normal tryck i systemet, eller ska man normalt förvänta sig mindre tryckvariationer? Eller kanske samma fråga på ett annat sätt - hur stora marginaler kan vara lämpligt att ha?
Bästa svaret
Se bara till att inte ha för högt lufttryck i tomt kärl nu när du byter och enkelt kan justera. Om du fyller ca: 0.4 bar så har du optimala förhållanden. När du bytt fyll på vattensidan till 1 bar och om du under drift senare inte tangerar varken 0.5 eller 1.5 bar är allt helt ok.
Har du värmesystem som inte når så höga/låga temperaturer normalt och inte stor vattenvolym krävs inte stort kärl för de vanliga tempvariationerna. Så har det funkat med 25 liter är sannolikheten stor att 18 går bra också särskilt med tanke på ditt låga statiska tryck det ger bra utnyttjandegrad.
Har du värmesystem som inte når så höga/låga temperaturer normalt och inte stor vattenvolym krävs inte stort kärl för de vanliga tempvariationerna. Så har det funkat med 25 liter är sannolikheten stor att 18 går bra också särskilt med tanke på ditt låga statiska tryck det ger bra utnyttjandegrad.
Tack för snabbt svar! Bytet av kärl gick relativt smidigt - att få ut det gamla vattenfyllda krävde en tillfällig bortmontering av utloppet från en säkerhetsventil, men det nya kom upp på plats utan problem och tack vare det närmast obefintliga trycket i systemet slapp vi också bli våta.
Och nu ligger trycket stabilt runt 1 bar och jag känner mig nöjd igen.
Och nu ligger trycket stabilt runt 1 bar och jag känner mig nöjd igen.
Klicka här för att svara