Hej.
För en tid sedan beställde jag hem ett nytt ställdon (Thermotech). Detta efter att dels ha felsökt på egen hand samt kontaktat Thermotech då vi haft kallt i vissa rum. Jag har dock inte blivit färdig till att byta detta utan istället tagit av de ställdon som verkar trasiga vilket genererat ett varmt och skönt golv. Men när jag nu äntligen fått fingrarna loss och ska byta det så fastnar jag vid kopplingsboxen. Innan jag förstör något, hur får jag ut den bruna och blå sladden? För det ska väl gå att byta dessa själv i takt med att de tappar sin funktion?

En annan sak som dök upp idag är att en av "piggarna" som reglerar vattenflödet (om jag förstått rätt) sitter fast, den fjädrar inte tillbaka som övriga gör. Hur löser man det problemet? Om det ens är något man gör själv?

• Närbild på en kopplingsbox med brun och blå sladd som diskuteras i byggforum för att få hjälp med koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Lossa ::: en liten smal mejsel i det kantiga hålet ovanför ledningen och vicka neråt , ( kan vara uppåt ) med mejseln , det är s.k fjäderkopplingar
Det med piggen knacka på den med ett mejselskaft , så släpper den nog , i bland får man göra det med lir våld ,tryck sedan några gånger på den så den går lätt

Tack för svar. Tycker det är exakt vad jag har gjort men utan att lyckas. Kanske har fegat lite iofs. Kommer sladdarna att loss lätt när jag vickat på rätt håll eller behöver jag dra lite halvhårt också?

S
Dom blir lösa då , bara att ta ut , fjädrarna kan vara lite stela för att ha bra tryck , men fega inte så mycket

S
Edit stoppa in mejseln en bra bit

Är det piggen på slingan som inte fungerar? Då hjälper det inte att byta donet, börja med motionera den så kanske du kan skicka tillbaka det nya styrdonet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.