Hej!

I mitt relativt nyköpta hus har vi bergvärme (Nibe Fighter 1110) och ackumulatortank(Aqualux CU) och även en vedpanna man kan elda i och skicka värme till Aqualuxen.

Nu när det är riktigt kallt ute undrar jag om man på något vis kan höja värmen på vattnet som finns i våra element?

Och gör jag det isf på Aqualuxen eller på Niben?

Här kommer några bilder på dom olika delarna(jag vet inte vad som är vad förutom niben och aqualuxen):

Ackumulatortank med kopparledningar, mätare och en vit hink i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätinstrument för värmesystem inställt på cirka 40 med kopparledningar och text "IMPERIAL".
Skapa konto
Cirkulationspump med inställningsreglage för värmesystem, installerad vid rörsystem.
Skapa konto
Termostat med urtavla och reglage märkt "Danfoss", omgiven av kablar.
Skapa konto
Kontrollpanel för Nibe Fighter 1110 värmepump med temperaturvisning och knappar för justering av värme.
Skapa konto
Kontrollpanel för Nibe Fighter-bergvärmesystem visande temperatur, statusindikatorer och knappar för justeringar.
Skapa konto
Nibe Fighter 1110 bergvärmepump med kontrollpanel och anslutna rör.
Skapa konto

Tack på förhand

Nibe Fightern har många möjligheter och inkopplingsalternativ. En kvalificerad gissning i ditt fall är alternativ 6 - dockning med vedpanna ;)
Fast man kan väl säga att både Niben och vedpannan är dockade mot acctanken.

Du har en motorstyrd shuntventil, bild 3, och Danfoss automatik, bild 4.
Börja med att vrida upp övre ratten på Danossautoatiken tex +2° så borde du få det lite varmare :)

Niben borde vara inställd på fast kondensering, dvs fast temperatur så tanken laddas upp till 50 grader och sen stänger av. Det borde gå en kabel från Nibe'n till en temp-sensor som borde sitta på acctanken.

Danfoss styrboxen borde ha två temperaturgivare. En sitter på framledare, varmt vatten från shunten ut till radiatorerna och en inne- eller ute-givare som anpassar radiatorernas temp efter behov. Har man väl fungerade termostater på elementen kan man klara sig utan inne/ute-givare.

Studera inkopplingsalternativ 6 i manualen. Rören är säkert inte kopplat exakt som på bilden men funktionen borde vara den samma. Uppe till höger i bild ser du en fyrkant märkt RC (din Danfoss burk), UG (utegivare) och en omärkt givare (Danfossautomatikens FG, framledargivare).
https://www.rorjour.se/nibe/1110.pdf

Bild 2 är en termostat. Kolla vart kabeln går...

Det finns ganska många inställningsmöjligheter på ditt system... Ser 2 termostater + 2 rattar för temperaturkurvor (Nibe + Danfoss) + Nibes i styrenhets menyer, så det finns stora möjligheter att ratta systemet utan att det får önskad effekt...

Termometern på acctanken ser ut att visa 60 grader (suddig bild så jag kan inte se riktigt). Har du eldat med ved när du tog bilden?

• Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nibe Fightern har många möjligheter och inkopplingsalternativ. En kvalificerad gissning i ditt fall är alternativ 6 - dockning med vedpanna ;)

Börja med att vrida upp övre ratten på Danossautoatiken tex +2° så borde du få det lite varmare :)

Niben borde vara inställd på fast kondensering, dvs fast temperatur så tanken laddas upp till 50 grader och sen stänger av. Det borde gå en kabel från Nibe'n till en temp-sensor som borde sitta på acctanken.

Danfoss styrboxen borde ha två temperaturgivare. En sitter på framledare, varmt vatten från shunten ut till radiatorerna och en inne- eller ute-givare som anpassar radiatorernas temp efter behov. Har man väl fungerade termostater på elementen kan man klara sig utan inne/ute-givare.

Studera inkopplingsalternativ 6 i manualen. Rören är säkert inte kopplat exakt som på bilden men funktionen borde vara den samma. Uppe till höger i bild ser du en fyrkant märkt RC (din Danfoss burk), UG (utegivare) och en omärkt givare (Danfossautomatikens FG, framledargivare).
[länk]

Det finns ganska många inställningsmöjligheter på ditt system... Ser 2 termostater + 2 rattar för temperaturkurvor (Nibe + Danfoss) + Nibes i styrenhets menyer, så det finns stora möjligheter att ratta systemet utan att det får önskad effekt...

Termometern på acctanken ser ut att visa 60 grader (suddig bild så jag kan inte se riktigt). Har du eldat med ved när du tog bilden?
Wow, stort tack för utförliga svaret.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag förstod allt.

Nu höjde jag ca +2 tror jag där du rekommenderade.

Så ser det ut nu:
Värmeregulatorpanel med inställningsrattar och timerratt, märkt med "Danfoss ECL 9324", indikatorlampan är tänd.
Skapa konto

Blev det rätt?

Nej jag hade inte eldat ved när jag tog den. Den står typ alltid på 60.

När jag eldar kan den ibland gå över 60 och elementen blir då varmare tror jag.

Ska läsa igenom allt du skrev noga så fort jag hinner.

[länk]

Jepp, det blev rätt. Jag tror det var en Danfoss ECL av lite nyare modell i mitt förra hus med vedeldning, men Nibe Fighter har jag ingen erfarenhet av.

En termometrer på vattnet ut till radiatorerna skulle jag rekomendera om det inte finns.
Bra när man skall lära sig systemet, eller en IR-termometer.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...arrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/
https://www.rinkabyror.se/artikel/anliggningstermometer/

Du skulle kunna kolla att shunten funkar, att den inte fastnat.
Att den vrider sig beroende på +/- vredets inställning Danfossautomatiken. Det borde surrat lite i den och vredet vridigt sig lite, större röda prickar = varmare vatten ut. :)

Finns det några mer grejjer, tex laddomat mellan panna och acctank?

Jo, du har nog lite att sätta dig in i... Och så fick du en länk till en manual oxå..

• Två termometrar monterade på rör för att mäta temperatur i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
S
Du är på rätt väg och fick lite info av blackarrow som är utmärkt , nu kommer lite info till eftersom du är lite vill på funktionerna
Det lilla vredet som jag kallar växellåda är för att ställa en kurva ( står lite låg men låt den vara nu ) den stora med - 8 , 0 +8 kallar jag för gasen , nu har du ca 6 i gas . vrider du till +8 så går det inte att gasa mer , då måste du lägga i en ny växel , den lilla vrider du upp ett par mm , för att kunna köra fortare , ökar farten ( Värmen blir högre ut ) men för att inte åka för fort får du dra ner på gasen ( ställa ner den stora mot noll , normalt har man den stora på noll och har den lilla ( växellådan ) på ca 0,8 - 0,9 vid uppstart av en anläggning , och finjusterar med den lilla
( gasen ) tills man är nöjd .
Det med plus och minus är ökning och minskning av vattentempen och inte tempen i huset .
När omställning görs så får man vänta ett dygn så det hinner jämna ut sig på värmesidan
I övrigt skruva inte på dom andra , det är för nattsänkning och klocka , inget bra att ha
Hoppas att du förstår med denna enkla förklaring

MVH Skutten11

• En värmeregulator med vred och skalor för justering, påminner om bilens gaspedal och växellåda.
    Skapa konto
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Och klockan på Danfossen verkar gå fel

S
T Thomas_Blekinge skrev:
Och klockan på Danfossen verkar gå fel
Inte med i programmet , och inga ryttare på den heller :) den står för japantid :)bra att veta tiden där om man vill :)

Undre vredet står på "sol", dagläge, så då används inte klockan. ;)

Jepp, det blev rätt. Jag tror det var en Danfoss ECL av lite nyare modell i mitt förra hus med vedeldning, men Nibe Fighter har jag ingen erfarenhet av.

En termometrer på vattnet ut till radiatorerna skulle jag rekomendera om det inte finns.
Bra när man skall lära sig systemet, eller en IR-termometer.
[länk]
[länk]

Du skulle kunna kolla att shunten funkar, att den inte fastnat.
Att den vrider sig beroende på +/- vredets inställning Danfossautomatiken. Det borde surrat lite i den och vredet vridigt sig lite, större röda prickar = varmare vatten ut. :)

Finns det några mer grejjer, tex laddomat mellan panna och acctank?

Jo, du har nog lite att sätta dig in i... Och så fick du en länk till en manual oxå..
Fint.
Kommer temperaturen i elementen att påverkas även när jag eldar med denna nya +2 inställning?

I detta system stänger man av två rör och öppnar 2 när man eldar(och stänger av Niben).

Det finns lite termometrar och annat gos. Vet dock inge vad som är utrör och inrör osv.

Värmesystem med cirkulationspump och anslutna kopparrör samt ventiler och termometrar i ett pannrum.
Skapa konto
Värmesystem med röda expansionskärl, kopparledningar, en pump och diverse ventiler och termometrar.
Skapa konto
Värmesystem med cirkulationspump och olika kopplade kopparör under tak.
Skapa konto
Värmesystem med cirkulationspump och anslutna kopparrör samt ventiler och termometrar i ett pannrum.
Skapa konto
Värmesystem med röda expansionskärl, kopparledningar, en pump och diverse ventiler och termometrar.
Skapa konto
Värmesystem med cirkulationspump och olika kopplade kopparör under tak.
Skapa konto
Termometer monterad på en vägg visar temperaturen på vatten i ett kopparrör från ett värmesystem.
Skapa konto
Värmerörsystem med termometrar visar aktuell temperatur, kopplade till en styrenhet, med installationsetiketter.
Skapa konto
Termometer på ett rör i ett värmesystem med synliga rör och en eldningssystemspump i bakgrunden.
Skapa konto

S skutten11 skrev:
Du är på rätt väg och fick lite info av blackarrow som är utmärkt , nu kommer lite info till eftersom du är lite vill på funktionerna
Det lilla vredet som jag kallar växellåda är för att ställa en kurva ( står lite låg men låt den vara nu ) den stora med - 8 , 0 +8 kallar jag för gasen , nu har du ca 6 i gas . vrider du till +8 så går det inte att gasa mer , då måste du lägga i en ny växel , den lilla vrider du upp ett par mm , för att kunna köra fortare , ökar farten ( Värmen blir högre ut ) men för att inte åka för fort får du dra ner på gasen ( ställa ner den stora mot noll , normalt har man den stora på noll och har den lilla ( växellådan ) på ca 0,8 - 0,9 vid uppstart av en anläggning , och finjusterar med den lilla
( gasen ) tills man är nöjd .
Det med plus och minus är ökning och minskning av vattentempen och inte tempen i huset .
När omställning görs så får man vänta ett dygn så det hinner jämna ut sig på värmesidan
I övrigt skruva inte på dom andra , det är för nattsänkning och klocka , inget bra att ha
Hoppas att du förstår med denna enkla förklaring

MVH Skutten11
Hej Skutten!

Stort tack för hjälp och engagemang.

Jag är verklig nybörjare och livslång lägenhetsboende(utan körkort t.o.m.) så jag har verkligen ingen susning om något sådant här.

Så det med plus/minus är alltså temperaturen i tanken eller i elementen?

Tack igen,

HN

S
Det kommer nog att fungera det med plus och minus , vad jag förstår så är det den regulatorn som reglerar tempen till huset ( elementen )
Lite rörigt på de foton som visar , går inte att se hur det är draget med rören , sista fotot ser ut att vara den shuntmotor som ger värme till huset , termometern visar 42 C hur kallt har du nu
42C som en tumregel vid 0C .
En länk till manualen för reglercentralen finns här ladda ner och skriv ut
http://www.varmevarden.se/assets/ECL-9324.pdf
Där kan du se kurvorna Ett Ex Om du tar -10 och följer strecket rakt upp och korsar 55C så ska den lilla ( växellådan ) vara på 1,0 , troligtvis behöver du 55C vid -10 , bara att justera och ställ då den stora ( gasen ) på noll och vänta tills i morgon , titta på termometern , den ska troligtvis visa någonstans kring 55C
Du säger stänga och öppna lite ventiler , då ska du väl även starta någon pump oxå , när du eldar . och då ska tempmätarna på tanken öka , men det är tufft att koka vatten så det kan ta ett tag , innan det börjar visa sig i temphöjning
För att få en hum hur det är , kan du känna på rören vilken värme det blir dom och vart rören går På distans är det svårt att säga något hur kopplingarna är gjorda , men fungerar nog bra .
Du har tydligen info hur du ska göra , så tänk lite hur rören går , varma och ljumna rör

• Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Det kommer nog att fungera det med plus och minus , vad jag förstår så är det den regulatorn som reglerar tempen till huset ( elementen )
Lite rörigt på de foton som visar , går inte att se hur det är draget med rören , sista fotot ser ut att vara den shuntmotor som ger värme till huset , termometern visar 42 C hur kallt har du nu
42C som en tumregel vid 0C .
En länk till manualen för reglercentralen finns här ladda ner och skriv ut
[länk]
Där kan du se kurvorna Ett Ex Om du tar -10 och följer strecket rakt upp och korsar 55C så ska den lilla ( växellådan ) vara på 1,0 , troligtvis behöver du 55C vid -10 , bara att justera och ställ då den stora ( gasen ) på noll och vänta tills i morgon , titta på termometern , den ska troligtvis visa någonstans kring 55C
Du säger stänga och öppna lite ventiler , då ska du väl även starta någon pump oxå , när du eldar . och då ska tempmätarna på tanken öka , men det är tufft att koka vatten så det kan ta ett tag , innan det börjar visa sig i temphöjning
För att få en hum hur det är , kan du känna på rören vilken värme det blir dom och vart rören går På distans är det svårt att säga något hur kopplingarna är gjorda , men fungerar nog bra .
Du har tydligen info hur du ska göra , så tänk lite hur rören går , varma och ljumna rör
Tack igen!

Inatt var det -16C ute och när vi vaknade på morgonen var det 17.5C inne. Jag hoppas att man kan få det lite varmare än så förhoppningsvis.

När vi eldar kan vi få upp värmen till ca 21C.

S
  • Displaypanel av en värmepump med beskrivande text och markeringar som visar inställningar.
    Skapa konto
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Se bild så kanske det blir bättre

Har du manualen för VP annars finns den här
www.nibe.se/assets/documents/11293/411985-8.pdf
Tackar. Men kan jag göra det när pannan alltid verkar ligga runt 60C redan?

Termometer på en kopparledning visar cirka 60 grader Celsius, med företagsklistermärke ovanför.
Skapa konto

S
Kör du pannan samtidigt med VP , finns två sätt som det kan vara kopplat , VP värmer mot rören till elementen med egna givare och pannan kopplad mot tanken som spetsar in lite
Den VP du har tappar kraften vid dom låga temperaturer som du har nu , ger inte mer än
ca 4 kw vid - 10 och då måste det tillkomma lite mer från någonstans , din tank som värms med pannan ger då ut vad som behövs i tillskott ( det blir ingen EL då ) du får prova dig fram

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.