Värme allmänt
Krilleman: Det bör ej vara några problem med denna kopplingen i en villa.
janusz_w: [citat] -------------- Kortslutning låter rimligt. Har varit en gång i ett småhus, funkis med fönster (och radiatorer under dessa) lika breda som rumen var. Problem med värmen uppstod efter byte av cirkulationspump som var gammal och överdimensionerad. Det blev kallt i delar av huset. Det visade sig så småningom att i ett mindre rum hade man en soffa ställd med ryggen mot fönstret och
Millox: Ledsen att fortsätta off topic, men jag har kollat genom sidorna och ser inget som tyder på att det skulle vara så. Det finns bara en enda ekvation som har med effekt och värmeväxlare att göra, och det är samma som jag redan hade koll på, dvs effekten för en värmeväxlare. Därtill hittade jag en artikel från en professor som beskrev verkningsgraden för en värmeväxlare, och den
Stefan N: Jag hade sotarn hemma för nån vecka sen och han tog snabbt ur inredningen och va även in i sotluckan på andra sidan i skorsten.
Liteavvarje: [citat] Ja prova med det och en tandborste om den får plats eller en skruvmejlsel som du lindar en trasa på , behövs inte så mycket till tryck men ingen garanti för att det blir bra , men ett försök
Krilleman: Dom jag råkat på ute på jobb har jag dock inte hittat märkning på. Vissa är ju uppenbara i installationer att det är H/V. Men vissa luringar har man ju dragit för både kung och fosterland bara för att märka att muffen går åt fel håll!
TheGame: Utan att ha speciaell kunskap om just detta ftx men har du kollat i aggregatet? Det brukar finnas sensorer som känner av bla värmare, växlare och öufttemp. Om nått avviker så stängs det av, du kan få din förklaring kanske om du gör en.inspektion
Baskavoda: [citat] Jag bifogar en liten skiss så det kanske är lättare att förstå frågeställningen.
Liteavvarje: Kan inte säga om det ska vara packning där men någon form av tätning ska det vara , det md locktite lite av akutvård men låt det vara Vad har du för värmekälla ( har inte framkommit ) VP eller El ,Fjärr Det måste sitta en shunt någonstans och reglera Sedan med instrypningen av slingorna , flödet fram lämnar av sig värma i golvet och kommer tillbaka , då mäter man skillnaden på
Yrrol: Fick svar ifrån svenska avdelningen av Viessmann: G1/2 i radiatorn, M30 mot termostatvred. Vilket gör mig nyfiken om man kan köpa termostatventiler ifrån andra fabrikat sålänge det är rätt gängor? Vilketsom så fick jag tips på några onlinebutiker: Artikelnummer på ventil inklusive manuellt vred: 7527871
Daniel 109: Vattnets värmekapacitet varierar inte märkbart med temperaturen. Pannan ska inte drivas kontinuerligt under 60grader, då riskerar man kondensproblem. Har man en brännare utan underhållseld vill man ha lång driftstid, Dvs stor hysteres. Sätt starttempen så lågt det går utan att det påverkar varmvattenkomforten. Och stopptemperaturen rellativt högt.
Liteavvarje: 20 år är lång tid , du måste prata med sotaren , det är han som är lite allsmäktig och godkänner .när det gäller skorstenar , en provtryckning i första läget är nog bra , så den inte är otät . Han kan även säga vad du kan göra och sätta dit . Det är bra med grov stock , men måste eldas konstant ( inte myselda ) för att bli varm rakt igenom och värma delar av huset
-MH-: Ja, det handlar om vattenburet. Glömde nämna det. Tänkte att ta ett vanligt och montera på högkant, men då kanske det blir som Mikael säger, rundgång.
stf01: Jo men de är ju två uttag idag och funkar uppenbarligen
roli: Är golvvärmesystemet avluftat? Då du hade problem med luft i elementkretsen så kanske det är samma problem på golvvärme delen....
mani33: [citat] Okej jag fick av gröna hatten och motionerade det tröga stiftet en stund, hoppas på resultat under morgondagen. En annan sak jag observerat är att tidigare har den röda pumpen pendlat lite i siffran i displayen från ensiffrigt till tiotal lite till och från. Denna hösten har det statiskt stått 22w hela tiden, fram tills ikväll se bilden nedan. [bild]
Biffen87: Nä finns by-pass funktion på ställdonen med som man kan ställa in på termostaterna. Men tror det har å upprätthålla flödet lite om alla ställdonen e stängda, så öppnar dom tills nån annan öppnar när termostaten ber om det. Sen den tidsinställda e att dom e öppna vid ett spec klockslag å dom stängs igen efter 22 min, förvisso kanske det kan vara bra å ha den så ventilerna
Liteavvarje: Livslängd på folien ?? men har legat lång tid Det med ålder på GV-folie kan jag inte säga , det är bara Ebeco som kan svara på om det varit några fel , men klart om någon kastat ut så har dom nog inte sagt något till Ebeco Vet bara att det fanns som takvärme ( var inte Ebeco ) som sattes in i barnstugor och där foliedelar sa upp sig med jämna mellanrum och skrotades vart
Mattias Engblom: Tack för snabbt svar! Bra poäng med att kunna använda säkerhetsventilen. Så gör jag om det visar sig att avluftningsventilen är trasig på något vis.
lordi: Det är väl rätt vanligt att benämningen Y1 och Y2 används för 230V signal (öppna-stäng). Siemens med flera gör det hela tiden. 0-10 V eller 4-20 mA signal brukar ju betecknas Y och Mätnoll = M
surfarn: Det blev en luft - luft pump trots allt. En Panasonic av ny modell. Med effekt från 0.85 kw, 19 db ljudnivå och kompakt innerdel och bra black friday pris så slog jag till. Återkommer i ämnet när den är monterad :)
Solari: Förhoppningsvis rinner det nog aldrig vatten där. Var mest rädd att någon regel sa att OM det finns en golvbrunn måste den vara korrekt så att säga.
Krilleman: På röret till expansionskärlet kan det även vara klokt att installera en ventil och en avtappning. Men den avstängningen SKA sitta efter säkerhetsventilen mot kärlet. Kravet är alltså att man ej ska kunna stänga av säkerhetsventilen. Detta förfarandet är bra om man ska kontrollera förtrycket i blåsan utan att tappa ur allt för mycket vatten ur systemet. Även bra om man ska byta
Mr L: Jag kör Danfoss Connect på alla radiatorer där jag kan styra allt via en panel eller direkt på termostaten. Man kan låsa knapparna så barnen inte kan ändra i sina rum utan allt styrs i systemet. Detta system snackar även med min Thermia panna. http://smartheating.danfoss.se/ Övervägde att köra dessa temostater med Z-wave och få in det i hemautomatiken men kom fram till att vissa saker
Kallebo: Tycker att rädslan för att täcka över elementen är lite överdriven. Men jag upplever att oljefyllda element strålar mer och ger jämnare värme jämfört med konvektorelement som bara värmer luften och slår av och på hela tiden.. Trillar det ner pinnar eller löv i ett el-el-element blir det fin rökutveckling.. Den risken slipper du helt med el-olja. Är det en långsiktig lösning är
P-plats: Vi har 120kg sten i vår och den är fortfarande varm på morgonen efter vi eldat så nytta gör dem allt...