Värme allmänt
Liteavvarje: [citat] Då har du kommit ett steg ner på stegen ,:) det med flödesproblemet . tror det kommer att ordna sig
Josth: Termostaternas funktion försämras med tiden så det blir därför svårare att säga. Det sägs att de håller i ca 15 år. Vill man byta till nya och mer exakta termostater ser du ut som det finns adaptrar som kan skruvas på där termostaterna i bilderna nu sitter och istället sätta dit MMA-termostater som har noggrann angivelse av temperaturen för varje siffra.
Liteavvarje: Knepigt att säga något på avstånd , men försöker med frågor Knastrar det i pumpen , eller i laddomaten så finns det något nedanstående Vet inte men om pumpen startar för sent så börjar det att utfällas syre eller ånga , om det fräser i kaminen så är det så , sitter givaren rätt den ska var på topp där det blir varmast PS du säger utan termostaten , ta ut termostaten , det
Lotsvägen: Jahaa, bakom den :) Kollar vidare imorgon, tack för all hjälp idag!!
BiggeTheKing: Ingen bild som visar Rökhylla Luftstyrning Vermiculiteskivor med stöd
Liteavvarje: Det med lekmannanivå är nog att ta i , pedagogiskt kan jag ta , kanske argumenten för dina teser tagit slut eller inte räcker ända fram Ha en bra kväll
Jarlingar: Japp så var det..:mad: Hade mest troligt kunnat hitta plats för det iaf. Svärfar som var hemma och tog emot godset och han såg aldrig skadan.. Trodde att det skulle få gå på Svärfars lärokonto, kontrollera ditt gods, men det var inga problem. Tog bild å skickade så kom det ett nytt nån dag senare :D(y) Så heder åt Rörprodukter som skötte det mycket snyggt :)(y)
Liteavvarje: Rör den inte nu , kan bli problem , ingen som vet om det finns reservdelar till den i dag , om det skulle behövas Annars är nog en ny shuntkoppling inte av onda men svårt att få dit , kanske mycket jobb , men det går inte att se nu , troligtvis järnrör i hela systemet in mot pannan som ska kapas in mellan in och ut
Liteavvarje: Kolla först om det är fel , hittar du något så är det bara att sätta tillbaka den och öppna ventiler , så får du värmen tillbaka på alla andra slingor sedan finns reservdelar till ditt fabrikat Bara att googla reservdelar + ( fabrikat fördelare golvvärme ) , det kan du även göra innan du skruvar
Jarlingar: Kör 15mm på alla radiatorer, då klarar du 1500w.
Lärospånet: [citat] Ja, ser att många Jula har sålt slut på lagret eller bara har få ex kvar av dessa så det är sannolikt en vara som de inte kommer att ta in mer.
lordi: Jag reagerar också på samma som Keld. Är det verkligen kopplat så (inom ringarna på bilden), så har du ett problem här
Frogen: [citat] Om termostaten ställs på 15 grader så stänger sig shunten direkt vilket gör att alla element blir kalla. Luftvärmepumpen räcker inte för att värma övervåningen så det blir ganska kallt. Jag och min sambo gillar ett kallt sovrum så för oss har det fungerar ganska bra men i barnrummet så blir det för kallt.. Så för att få nån värme uppe(även i källaren) så måste
Liteavvarje: [citat] Lite vanliga sotverktyg ( en stålborste på stång ) och skrapar har för mig att hålet är ca 25cm högt och ca 5 cm brett , kan vara lite andra mått , 30 år sen Du får sotat i bägge rummen , pellets och ved
danne_08: Nibe har nyligen köpt 45% av Rhoss, det kanske innebär att det blir lättare att köpa deras produkter i Sverige.
Liteavvarje: Normal inställning av kurva brukar vara ca +42C vid noll grader ute , tumregel , men det visste du redan ,men kan variera mellan olika hus Det med att höja tempen en grad innomhus är helt beroende på hus och vilken verksamhet som är där , många i familjen blir många plusgrader från dom , så det är lite diffust att säga något , Det måste prövas i varje fall , men tror att +2C extra
Jonas Östlund: Tack för alla svar, med lite justering av flödet så har det nu börjat blivit varmt i elementen! :) Nu är det bara att införskaffa sig en IR-temometer och justera in alla slingor. Tack så jättemycket för hjälpen!
Jarlingar: Du kan inte lägga klinker direkt på isoleringen. Vill minnas att 20mm är minimum för flytspackel. Du får kompromissa med tunnare isolering och tex LK 8mm gv-slang.
Cancerman_777: Den sitter på toppen av pannan. App. Det skall jag fixa. Jag är dock inte där förrän tisdag, men fixar det då :) Tack så länge för hjälpen :)
Liteavvarje: CTC typ sort Har det varit element i källaren , och kommer ni att ta bort elementen på övervåningen ( ÖV ) Slangarna i källare , ingjutna i betong , är det träbjälklag på ÖV Har ni en tank med styrning som VP är kopplad till som även gör varmvatten ( VV ) , så styrs värmen ut från VP till elementen , dom behöver lite mer temperatur än Golvv'ärme ( GV ) då behövs någon form
exerg: [citat] Börja med att ha manualen som enda lektyr några veckor framöver. Det kommer du att ha nytta av senare. Användarmeny- Back grader. Manualer är obegripbara till det mesta man köper oavsett om det är en bokhylla eller mobiltelefon. Enklast har datorsupport som hänvisar till "ring till nån som kan"
Liteavvarje: Finns , men prata med sotaren han vet allt om det , vad som är godkänt och inte , så det blir rätt
Staffans2000: En sådan här med andra ord! De finns i olika dimensioner. https://www.rinkabyror.se/artikel/boj-med-mutter-10/ De kallas/kallades för knän ifall de var böjda och stolpar ifall de var raka.
Autodidak1: [citat] Så länge man håller koll på systemen så fungerar det lika bra med båda. Själv har jag använt Uponor av gammal vana. LK kör med 16 mm och Uponor med 17 mm. Sen gäller det att ha koll på leverantör av golvspån och plåtar också. Trots att golvspån är gjorda för 17 mm slang så kan plåtarna diffa lite beroende på golvspån (infästningen "klicket" är lite olika på olika
-MH-: Perfekt! RSK-nummer är samma som Rinkaby, är nog inte stor skillnad då.
t4bb3: Gissningen är att det är helt tomt då det är en frostsprängning även i källaren (lägsta punkten i systemet dessutom). Får kolla över ev. skador och sen prova trycksätta.
Liteavvarje: [citat] OK jag ger mig :), men inte gjort det med så högt tryck , och det håller än i dag 10 år sen
Paxman: I källaren är det bara i gästrummet som radden sitter under ett fönster, och eftersom det "nya" är större än det gamla så kommer det täcka fönstret med råge (det är ett litet fönster). Rören kommer också ned från taket i källaren, men det du beskriver går ju att utföra även då. Dock tror jag inte att det kommer behövas i mitt fall, raddarna kommer kanske sitta lite knasigt i