Du kan bara lufta i den övre. Jag misstänker att elementet är byggt med två ventiler för att det ska kunna monteras pt olika håll. Den nedre kan användas för att tömma elementet.
Fast när man börjar testa sig fram i vattenvärlden så är det inte fel att ha kännedom hur man stoppar vattnet ifall något går fel, så titta på dom två rören som går till radiatorn, mellan röret och radiatorn är ett såkallad koppel där man kan stänga av flödet. Bakom täcklocket/locken så finns skruvar att skruva in i bott ifall något går fel och du har en stressig vattenstråle-situation. 
Vad får dig att vilja kolla luft på alla radiatorer?
I och med att det strular för dig så kanske du skulle kika på andra änden först, lossa termostatratten och tryck in piggen på radiatorn och se om den åker ut av sig själv.
(svaret på din fråga tror jag är: ifall du ska vara riktigt korrekt så ska du nog stänga av pumpen, fast det är nog väldigt få som gör detta och det går bra ändå)
I och med att det strular för dig så kanske du skulle kika på andra änden först, lossa termostatratten och tryck in piggen på radiatorn och se om den åker ut av sig själv.
(svaret på din fråga tror jag är: ifall du ska vara riktigt korrekt så ska du nog stänga av pumpen, fast det är nog väldigt få som gör detta och det går bra ändå)
Vissa element är kalla. Hållt på hela dagen med dem. Kollat som du skriver så piggen löper på bra och det gör den. Kollat inställningen på utförsel ventilen/skruven.
Alla luftventiler är slitna så jag kommer inte åt med någon fyrkantsnyckel.
Ger upp för dagen men börjat fundera över att tömma elementen och byta ventil till ny.
Då skulle jag stänga utförselventilen/skruven kdra in den helt) Sedan stänga av termostaten.... Sedan tappa elementet på vatten med botten ventilen. .. Sedan sätta dit ny.
Rätt?
Alla luftventiler är slitna så jag kommer inte åt med någon fyrkantsnyckel.
Ger upp för dagen men börjat fundera över att tömma elementen och byta ventil till ny.
Då skulle jag stänga utförselventilen/skruven kdra in den helt) Sedan stänga av termostaten.... Sedan tappa elementet på vatten med botten ventilen. .. Sedan sätta dit ny.
Rätt?
Om du ska byta luftningsventilen, så är det väl onödigt att tappa ur vattnet? Det räcker väl att lätta på trycket ( om du inte har fler våningar än 2). Man ska sträva efter att ha så mycket av gammalt ( syrefattigt) vatten kvar, som möjligt.
Ok det visste jag inte. Jag har tre våningar.
Hur tar jag bort ventilen utan att det blir en vattenstråle?
Hur lättar jag på trycket?
Har fjärrvärme, ingen pump i huset vad jag vet eller någon tryckmätare .. Med reservoar.
Hur tar jag bort ventilen utan att det blir en vattenstråle?
Hur lättar jag på trycket?
Har fjärrvärme, ingen pump i huset vad jag vet eller någon tryckmätare .. Med reservoar.
Du har pump i huset. Radiatorerna är inte kopplade direkt på fjärrvärmen.
Har du ventil på båda sidorna av elementet behöver du inte sänks trycket.
Det låter som att du ska börja med att leta reda på värmeväxlaren.
Har du ventil på båda sidorna av elementet behöver du inte sänks trycket.
Det låter som att du ska börja med att leta reda på värmeväxlaren.
Dei sitter pump och manometer i Fjärvärmecentralen och exspansionskärl ( brukar vara en röd burk )
Med tre våningar så är det endast den översta som det brukar gå att byta ventilen utan att tömma ur vattnet
Ta ett foto på den högra delen av elementet , kanske går att stänga där , men måste ses
Med tre våningar så är det endast den översta som det brukar gå att byta ventilen utan att tömma ur vattnet
Ta ett foto på den högra delen av elementet , kanske går att stänga där , men måste ses
Jag har blockat bort element för tapetsering utan att tappa ner systemet. Har man ventiler så behövs det inte. Jag har för övrigt kört med öppen expansion i källaren en kort period. Det går att göra en del utan att tömma systemet.