5 424 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Koppla in golvvärme i befintligt system
Funderar på att bygga till ett rum och funderar då på att lägga in golvvärme så frågan är då IM det går att koppla in det i befintligt värmesystem med vattenburen värme med radiatorer eller det behövs nytt pump system och separata rör?
Är radiatorerna ett äldre högtempsystem så bör man shunta golvvärmen, även om det finns dom som med framgång asnlutit GV till returen på radiatorkretsen.
Är det ett lågtempsystem skall det inte behövas att shunta. Vad har du idag?
Är det ett lågtempsystem skall det inte behövas att shunta. Vad har du idag?
Ett tips, om du vill ha bra svar så får du nog engagera dig lite mer i din frågeställning. 
Kan du inte svaret själv, så kan du bistå med information som gör att vi får en bättre bild av hur just ditt system är uppbyggt.
T.ex kan du lägga in bilder på panna och radiatorer, berätta vad framledningstemperaturen är inställd på idag, är det 1-rörssystem eller 2-rörssystem (bilder kan klargöra detta om du själv inte kan svaret) etc. etc.
Trevlig helg!
Kan du inte svaret själv, så kan du bistå med information som gör att vi får en bättre bild av hur just ditt system är uppbyggt.
T.ex kan du lägga in bilder på panna och radiatorer, berätta vad framledningstemperaturen är inställd på idag, är det 1-rörssystem eller 2-rörssystem (bilder kan klargöra detta om du själv inte kan svaret) etc. etc.
Trevlig helg!
Ska försöka fixa bilder. Det är ett gammalt system (20 år eller något om jag gissar). Två rör till radiatorerna. Rören kan vara väldigt varma i vissa rum
Jag skulle säga att du bör ha en shuntgrupp till golvvärmen. Den skulle kunna anslutas till radiatorslingan.
Klicka här för att svara