938 läst ·
6 svar
938 läst
6 svar
Separata golvvärmepumpar eller gemensam fördelare
Hej!
Planerar golvvärme (komfortvärme) på övervåningen och skulle vilja få lite synpunkter på fördelar och nackdelar med att använda separata pumpar (push-12) till tre golv, mot att använda en pump med en gemensam fördelare till alla golven. Golvvärmen skall kopplas mot en radiatorslinga. Som värmekälla har vi planerat lvvp (Mitsubishi hydrobox + vvb). Radiatorerna är dimensionerade för låg framledningstemeratur.
Förutsättningar:
3st rum med 28mm fururgolv, ca 15kvm per golv
20mm slang i golvvärmeplåtar, 50mm isolering i mellanbjälklag
Det är ganska trångt på övervåningen, med murstock och trappa som krånglar till rördragningen. Om jag använder mig av tre pumpar, blir det lättare att få till "snygga" slingor som är helt skilda från varandra.
Om jag drar alla tre slingor till en pump blir pumpinstallationen något bättre, då jag bara behöver "offra" en garderob till pumpen. Men som sagt, då blir slingorna blandade och inte så effektivt lagda.
Jag redan har 3st Wirsbo push-12 pumpar/shuntar och lägger golvslingorna själv, så installationskostnaden är inte avgörande.
Någon som har synpunkter på vilket alternativ som är mest fördelaktigt?
Planerar golvvärme (komfortvärme) på övervåningen och skulle vilja få lite synpunkter på fördelar och nackdelar med att använda separata pumpar (push-12) till tre golv, mot att använda en pump med en gemensam fördelare till alla golven. Golvvärmen skall kopplas mot en radiatorslinga. Som värmekälla har vi planerat lvvp (Mitsubishi hydrobox + vvb). Radiatorerna är dimensionerade för låg framledningstemeratur.
Förutsättningar:
3st rum med 28mm fururgolv, ca 15kvm per golv
20mm slang i golvvärmeplåtar, 50mm isolering i mellanbjälklag
Det är ganska trångt på övervåningen, med murstock och trappa som krånglar till rördragningen. Om jag använder mig av tre pumpar, blir det lättare att få till "snygga" slingor som är helt skilda från varandra.
Om jag drar alla tre slingor till en pump blir pumpinstallationen något bättre, då jag bara behöver "offra" en garderob till pumpen. Men som sagt, då blir slingorna blandade och inte så effektivt lagda.
Jag redan har 3st Wirsbo push-12 pumpar/shuntar och lägger golvslingorna själv, så installationskostnaden är inte avgörande.
Någon som har synpunkter på vilket alternativ som är mest fördelaktigt?
GV ska ha lägre temp och har du då element på nedre våningen så bör du ha någon form av reglering för GV, det blir att ställa VP på kurva för utetemp för elementen och sedan ha en form av reglering till GV. Elementen ska ha ett flöde och en pump kommer inte att kunna ge GV det flöde som blir, risken är att elementen tar nästan allt flöde och GV får inte det den ska
Wirsbo Push-12 är en pump/shunt med termostat. Sen kan man ju fundera på att skilja på radiatorslinga och golvvärmeslinga redan vid lvvp, det kanska är mer effektivt. Men det är en annan fråga... just nu måste jag bestämma om jag skall dra golvvärmeslingorna till en gemensam fördelare eller använda 3st separata push-12
r (som jag redan har liggande).
Det går bra att ha en gemensam fördelare och push om det ska vara samma värme på alla golv.lite överkurs att ha många pushar, har du möjlighet att sätta den i källare eller annat utrymme med bara två rör till fördelaren är det att fördra
OK , det med termostat är det inte en maxtermostat där man ställer max temp ( 42 C ) på slingorna och inte en reglering, det är en fast temp som går ut om den ställs på ett visst värde, blir samma som till elementen då. Kan var lite diffust då den inte följer utetempen.L Lars_W skrev:
Klicka här för att svara