Y
Jag vet, jag har frågat förut, fast fick inget riktigt svar som kändes komplett.

Bakgrund: Har feldimensionerad och kopplad stam, som kortsluter vänster långsida. För stark bergvärmepump (valde för kunna värma blivande ovanvåning, feldimensionerad stam förberedd dit och får nog skrotas, men blir ingen inredd ovanvåning iaf) stoppar och går för korta stunder och behöver acktank. Visst sus i några radiatorer. Golvvärme har push men är extra kall då den inte hinner värmas upp, blev värre med nyare mjukvaran som nästan stoppar flödet helt när pumpen inte producerar värme.

Så, bäst att göra om, göra rätt.

Ni som kan är välkomna att rita en stam på följande bild med röda och blåa streck, och säga vilka dimensioner som är lämpliga. :)

Schematisk bild av ett hus med värmefördelning, inkluderar ackumulatortank, värmepump och effektmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://faq.varmepumpsforum.com/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv

15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW
28mm 9,0 kW
35mm 16 kW
Större effektuttag än ovan beskrivet ger "för" höga difftryck, man riskerar då brusande radiatorkoppel och dålig/ojämn värme i de olika rummen.
I ett enplanhus behöver man således minst 2 stammar med 22 mm diameter, de kan ge totalt 10 kW tillförd effekt utan att det resulterar i några flödes/tryckfalls-problem. I ett tvåplans hus lär det normalt krävas 4 stammar med 22 mm rör. 15 mm rör från stammar till radiatorer är det som normalt används.

Redigerat:
R
Hur vill du ha det med värme i bad , året runt eller

Y
R rävlyan skrev:
Hur vill du ha det med värme i bad , året runt eller
Jag är nöjd med att den värms ihop med övriga delar av huset, med andra ord inte under sommaren.

R
Blir lite klinkerkallt då , ska se vad som går att få fram , eftersom den är lite stor så måste det finnas en buffert som kan ta emot lite . annars får den hicka

Y
Diagram över värmesystem med angivna rörstorlekar, kapacitet och golvvärmeområden med watt-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1) Ena sträckan visar 35mm som går över till 28mm.
Egentligen borde slutet även växla ner till 22mm.
- Att ha 28mm hela vägen innebär större flöde, mer värmeförlust ifrån rören.
Men kan det ge annan negativ effekt som jag inte tänker på?

2)
Någon eller några nämnde att golvvärmen borde vara i slutet av slingan. Kanske samman kopplas med andra slingan så det blir mixning.
Men jag upplever inte att alla är eniga så jag vill åter lyfta frågan var man bör koppla på golvvärmen (som har pushpump)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.