Detta fornfynd till elpanna för vattenburen värme — fastställande av dess tillverkningsår kräver sannolikt datering medelst C14-metoden — används dessvärre av och till av oss, ty vi är därtill nödda och tvungna. Men jag blir inte klok på de omärkta knapparna och reglagen, varav några inte verkar vara original. Trial and Horror ger inget entydigt svar. Några förslag?
(Cirkulationspumpen har jag iofs identifierat.)
(Cirkulationspumpen har jag iofs identifierat.)
Vad är det för fabrikat/modell? Är det en elpanna med både varmvattenberedare och husvärme? Hur styrs husvärmen? Sitter det nån shunt med styrning utanför pannan?
Rent tekniskt är det inte så avancerat. En eller två termostater som styr elpatronen så att pannan håller jämn temperatur, en cirkulationspump till värmesystemet och en shunt som reglerar framledningstempen via en utegivare/värmekurva.
Rent tekniskt är det inte så avancerat. En eller två termostater som styr elpatronen så att pannan håller jämn temperatur, en cirkulationspump till värmesystemet och en shunt som reglerar framledningstempen via en utegivare/värmekurva.
Utanför bild finns en shunt, den har jag också lyckats artbestämma.
Det är en Parca Norrahammar EMP; sökning på nätet gör mig inte så mycket klokare.
Den har varmvattenberedare och husvärme.
Låter ju rimligt att det kan finnas två elpatroner, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Men tre vred? ( på/av) Och tre tryckknappar?
Det är en Parca Norrahammar EMP; sökning på nätet gör mig inte så mycket klokare.
Den har varmvattenberedare och husvärme.
Låter ju rimligt att det kan finnas två elpatroner, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Men tre vred? ( på/av) Och tre tryckknappar?
Bästa svaret
Ska jag gissa i det blå gav tangentklaviaturen upp andan någon gång strax efter istiden och ersattes av vridbrytarna, vilka troligen är till Patron1, Patron2 och Cirkpump.
Öppna nån plåt och se efter hur det är hopkopplat. De vita vreden ser ut att vara termostater.
Öppna nån plåt och se efter hur det är hopkopplat. De vita vreden ser ut att vara termostater.
Mätaren MVP, då? Vattentryck?
I meter vattenpelare. 10 mVp är cirkus en bar.
Klicka här för att svara