Hej!
Ny husägare. Mkt fix som behöver göras. Vattenburen värme genom vedeldning till 2x500L ackutank. 1 tum och 3/4 tums rör till totalt 8 radiatorer + 1 handdukstork. Gamla slottsvred på raddarna. Ska byta samtliga ventiler till danfoss DN20 resp DN25 med förinställning. Bytt 1 st hittills för prov, kommer massor med slam och svart vatten (magnetit?).
Följande funderingar:
1) Bör jag installera megnetitfilter?
2) Bör jag göra en kemisk rensning av systemet?
2b) Doserar jag utefter ackutankarnas volym eller uppskattad volym i elementslingorna?
3) Bör jag spola systemet?
3b) Med eller utan ackutankarna?
(4 - bör jag rensa systemet före eller efter ventilbyte?)
Kommer fler frågor.