Hej!
Ny husägare. Mkt fix som behöver göras. Vattenburen värme genom vedeldning till 2x500L ackutank. 1 tum och 3/4 tums rör till totalt 8 radiatorer + 1 handdukstork. Gamla slottsvred på raddarna. Ska byta samtliga ventiler till danfoss DN20 resp DN25 med förinställning. Bytt 1 st hittills för prov, kommer massor med slam och svart vatten (magnetit?).

Följande funderingar:

1) Bör jag installera megnetitfilter?
2) Bör jag göra en kemisk rensning av systemet?
2b) Doserar jag utefter ackutankarnas volym eller uppskattad volym i elementslingorna?
3) Bör jag spola systemet?
3b) Med eller utan ackutankarna?

(4 - bör jag rensa systemet före eller efter ventilbyte?)

Kommer fler frågor.
 
Svart vatten betyder att det är "dött".
Betyder att syret försvunnit vilket är bra för då rostar systemet inte inifrån.
Jag hade inte gjort mer än försökt få bort det mest uppenbara smutsen.
Ev. spola med en trädgårdsslang och koppla isär på en låg punkt så får du nog ut det mesta.

//AA
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.