Magnus E K
COP-värdet för en luft/luft-värmepump är ju extremt beroende av utetemperaturen (skillnaden mellan temp inne och ute) så frågan om det skulle vara lönsamt som komplement till pelletseldning blir väldigt beroende av förutsättningarna.

När det är typ +5 eller varmare ute drar min LLVP (en Panasonic HZ25TKE från 2017) nästan "inget alls" (kanske 10-15 kWh per dygn) för att värma våningen (förvisso bara 75 kvadrat, men halvdåligt isolerat) på mitt 1-planshus med källare. Inte ens bergvärme skulle vara effektivare då. Vid -10 och kallare värmer den fortfarande utan problem, men syns då tydligt på förbrukningen, plus att elpriset då tenderar att bli högre (kör med timspot). Så om jag hade möjlighet att elda (har en gammal trasig kombipanna) skulle jag göra det de dagarna.

Med flera system som jobbar samtidigt gäller det också att ställa in så att pumpen får jobba så mycket som möjligt när den är mest ekonomisk, vilket gör att man får acceptera en lite mer ojämn värme än med enbart radiatorer.

Vad jag kunde se är det heller ingen tidigare i tråden som nämnt att med en LLVP får man ju också luftkonditionering på sommaren. (Även om jag är för snål för att använda den; smiter ner i källaren istället där det aldrig blev över 21 ens sommaren 2018.)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
COP-värdet för en luft/luft-värmepump är ju extremt beroende av utetemperaturen (skillnaden mellan temp inne och ute) så frågan om det skulle vara lönsamt som komplement till pelletseldning blir väldigt beroende av förutsättningarna.

När det är typ +5 eller varmare ute drar min LLVP (en Panasonic HZ25TKE från 2017) nästan "inget alls" (kanske 10-15 kWh per dygn) för att värma våningen (förvisso bara 75 kvadrat, men halvdåligt isolerat) på mitt 1-planshus med källare. Inte ens bergvärme skulle vara effektivare då. Vid -10 och kallare värmer den fortfarande utan problem, men syns då tydligt på förbrukningen, plus att elpriset då tenderar att bli högre (kör med timspot). Så om jag hade möjlighet att elda (har en gammal trasig kombipanna) skulle jag göra det de dagarna.

Med flera system som jobbar samtidigt gäller det också att ställa in så att pumpen får jobba så mycket som möjligt när den är mest ekonomisk, vilket gör att man får acceptera en lite mer ojämn värme än med enbart radiatorer.

Vad jag kunde se är det heller ingen tidigare i tråden som nämnt att med en LLVP får man ju också luftkonditionering på sommaren. (Även om jag är för snål för att använda den; smiter ner i källaren istället där det aldrig blev över 21 ens sommaren 2018.)
Tack för denna info! Min tanke är att fortfarande ha igång pelletspannan hela tiden, men värmepumpen lär ju se till att radiatorerna stryper mer och därav lär inte pelletspannan behöva gå så ofta. Ungefär som på sommaren, då går pelletspannan väldigt sällan.
Det är ju inte hälsosamt för pelletspannan eller pumpen att ha dessa helt avstängda dessutom värmer ju pelletsen vattnet fortfarande.

Vi har också källare och sov där i somras när det var 30 grader inomhus. Kan ju vara bra att ha ac-funktion såklart, men inget vi nog kommer nyttja i så stor utsträckning.

Edit: Vad jag menar med ovanstående är att jag får försöka se till så värmepumpen värmer så mycket som möjligt när den gör sitt jobb bäst så får pelletsen ta vid när den är mer effektiv. Typ.
 
Magnus E K
^ Japp, precis så! Och vad jag menade med mer ojämn värme är att om inte planlösningen är extremt öppen så kommer det bli lite varmare i det rum där pumpen sitter. Med enbart radiatorer är det lättare att få samma temperatur överallt. Sen när det är kallare än ca +5 stannar pumpen ibland för att avfrosta och då blir det nog svårt att inte få radiatorerna att gå in litegrann (om man inte sätter dem ännu lägre och accepterar större svängningar).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
^ Japp, precis så! Och vad jag menade med mer ojämn värme är att om inte planlösningen är extremt öppen så kommer det bli lite varmare i det rum där pumpen sitter. Med enbart radiatorer är det lättare att få samma temperatur överallt. Sen när det är kallare än ca +5 stannar pumpen ibland för att avfrosta och då blir det nog svårt att inte få radiatorerna att gå in litegrann (om man inte sätter dem ännu lägre och accepterar större svängningar).
Inga problem om radiatorerna går vid dom tillfällena. Tanken är ju att det ska vara ett komplement och sänka förbrukningen på pellets, även fast det kanske inte ekonomiskt går ihop (vet inte det riktigt). Jag vill mest slippa pelletshanteringen till en hyffsat låg kostnad i inköp.
Tyvärr har vi inte särskilt öppen planlösning och där jag tror pumpen sitter bäst är i hallen vid vår entré och den är inte särskilt öppen alls mot övriga huset mer än till övervåningen. Man vill ju gärna sprida värmen till övervåningen också.
Men jag gissar att en installatör kan komma på bästa stället för pumpen.
 
Magnus E K
Enligt min erfarenhet räcker det att ha dörrar öppna för att värmen ska spridas hyfsat. Med värmepumpen som enda värmekälla och +3 ute just nu har jag 22,5 grader i vardagsrummet (där den sitter), 22 i hallen och 21,5 i kök och stora sovrummet. På toaletten är det 17, men lämnar jag dörren halvöppen så brukar det bli 20 där också. Är det riktigt kallt ute ökar skillnaderna men inte extremt mycket.

Spridning uppåt borde inte vara något problem heller. Däremot hopplöst nedåt, har testat med öppet ner till källaren men det hade i stort sett ingen effekt alls.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Det viktiga för att få fart på luftvärnen är att ha fläkten på högt varv men utan att man störs. Det är dock individuellt vad man tycker är störande vad gäller fläktljud.
 
D Deamon333 skrev:
Hallå där Ylven,
Tänkte kolla med dig hur installationen gick av din LN25. Såg att Pumpia.se hade riktigt bra pris på en pump jag är intresserad av. Finner dock inga omdömen om just Pumpia.se
Må gott
Jonas
Så här långt allt bra. Ska se till att lämna ett omdöme av Pumpia, jag är bara nöjd. Värmepumpen ger bra värme.

Jag skulle dock inte bli förvånad om du väljer något annat än den billigaste pumpen, så gjorde jag. Det finns orsaker till att billigt är billigt.
 
  • Gilla
Deamon333
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.