1 226 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Tappat systemet, bytt radiatiorer, nu inget varmvatten?
Tja.
Tappade idag ur mitt värmesystem som är en gammal Exonorm oljepanna.
Bytte sedan två radiatorer mot fläktkonvektrorer, fyllde systemet, luftade och allt funkade fint.
MEN en liten detalj, varmvattnet har slutat funka, dvs kommer bara kallt ur kranen.
Måste man lufta varmvattensystemet också?
Har ej rört några blandningventiler eller något sådant.
Tappade idag ur mitt värmesystem som är en gammal Exonorm oljepanna.
Bytte sedan två radiatorer mot fläktkonvektrorer, fyllde systemet, luftade och allt funkade fint.
MEN en liten detalj, varmvattnet har slutat funka, dvs kommer bara kallt ur kranen.
Måste man lufta varmvattensystemet också?
Har ej rört några blandningventiler eller något sådant.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Sitter det en egen cirkpump för varmvatten på/i pannan?
Eftersom vi tappade hela systemet på pannans tappkran så var ju även pannan tom.
Kan det vara så att man på något sätt måste lufta själva pannan med och att det är luft i den så att radiatorvattnet bara täcker en liten del av beredaren/slingorna?
Kan det vara så att man på något sätt måste lufta själva pannan med och att det är luft i den så att radiatorvattnet bara täcker en liten del av beredaren/slingorna?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Nu har jag jättedålig koll på hur en oljepanna fungerar numera. Men du har väl troligen någon form av växlingsventil eller liknande mekanism som skall "koppla om" mellan uppvärmning av huset, och värma varmvatten?
I en elpanna vi hade tidigare fanns det en växlingsventil som kopplade om, så att det uppvärmda vattnet cirkulerades genom VV beredaren när vatten skulle värmas, då kopplades även temperaturkontrollen om så att vattnet skulle bli varmare.
Det finns en liknande mekanism i bergvärmepumpen. Men någon styrning mellan att värma huset eller varmvatten måste det ju finnas även på en oljepanna.
I en elpanna vi hade tidigare fanns det en växlingsventil som kopplade om, så att det uppvärmda vattnet cirkulerades genom VV beredaren när vatten skulle värmas, då kopplades även temperaturkontrollen om så att vattnet skulle bli varmare.
Det finns en liknande mekanism i bergvärmepumpen. Men någon styrning mellan att värma huset eller varmvatten måste det ju finnas även på en oljepanna.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Var pannan helt avstängd?
Bästa svaret
Förmodligen är det ingen växelventil på en oljepanna, utan en shunt.
Jag gissar att du har en dubbelmantlad förrådsberedare. Har du tappat ur hela systemet så är det troligt att det är en massa luft i manteln så att den inte värmer beredaren så bra. Det borde sitta en luftningsventil nånstans i toppen på beredaren (kanske under lite isolering).
Bilder? Modellbeteckning?
Jag gissar att du har en dubbelmantlad förrådsberedare. Har du tappat ur hela systemet så är det troligt att det är en massa luft i manteln så att den inte värmer beredaren så bra. Det borde sitta en luftningsventil nånstans i toppen på beredaren (kanske under lite isolering).
Detta låter som den mest troliga lösningen.useless skrev:
Sitter verkligen ventilen inne i pannan så man måste ta av höljet?
Går det inte att lufta vid exp kärlet som sitter i närheten av pannan?
Det är en Exonorm A116 anno 1963.
Redigerat:
Problemet löst!useless skrev:
Det var RÄTT MYCKET luft kvar i pannan och expansionskärlet.
Gick att lufta via säkerhetsventilen på expansionskärlet.
Dagens lektion i värmesystem.
Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara