1 860 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Golvvärme i uterum i kyla
hur stor är risken för att det fryser i rören i golvvärme i ett uterum? Alternativt får väldigt hög räkning om den reglerar temp själv (om det funkar så)?
Hur dålig kan isoleringen vara och det ändå klarar sig. Bor i Småland så är ju sällan mindre än -20 grader
Hur dålig kan isoleringen vara och det ändå klarar sig. Bor i Småland så är ju sällan mindre än -20 grader
Markvärme och golvvärme i uterum ska man alltid ha frostskyddsmedel i.
Du behöver en värmeväxlare av någon typ för att skilja på vanlig "radiatorvärme" som endast är vatten och glykolblandat vatten i uterummet.
Billig är den inte, men ack så bra när det blir strömavbrott mitt i vintern.
Tex:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...arpaket/lk-varmevaxlarpaket--10_77746682.aspx

Du behöver en värmeväxlare av någon typ för att skilja på vanlig "radiatorvärme" som endast är vatten och glykolblandat vatten i uterummet.
Billig är den inte, men ack så bra när det blir strömavbrott mitt i vintern.
Tex:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...arpaket/lk-varmevaxlarpaket--10_77746682.aspx

Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Elvärmeslinga istället?
Lägger värmesystemet av en stund när det är kallt så finns det väl frysrisk om man inte har glykol i rören. Hur länge det dröjer beror på hur välisolerat golvet/rummet är. Men "uterum" är väl per definition oisolerade.
Lägger värmesystemet av en stund när det är kallt så finns det väl frysrisk om man inte har glykol i rören. Hur länge det dröjer beror på hur välisolerat golvet/rummet är. Men "uterum" är väl per definition oisolerade.
Klicka här för att svara