Hej.

Vi har en stuga som ligger på Orust, inte vid kusten utan en bit inåt landet. Stugan värms just nu upp av direktverkande el, via 6 element. Vi är snåla som den, eldar i kaminen och ställer ytterst sällan upp elementen över 10 grader. Det har hänt att vi glömt ett element påslaget med effekten att det naturligtvis var hur varmt som helst nästa gång vi åkte upp. Årsförbrukningen ligger på ca 10 000 kWh, vilket jag anser är ganska mycket och framförallt dyrt.

Tankarna går alltså mot att byta till ett mer effektivt uppvärmningssystem och nu vill jag ha era ideer, tankar och åsikter. Som jag ser det finns det just nu tre alternativ:

1. Behåll allt som det är. Den höga förbrukningen beror på att jag är tankspridd och glömmer element påslagna.

2. Byt ut alla element till modernare oljeradiatorer (nu vet jag att det finns en oljehatarmaffia här, men jag gillar verkligen inte dom gamla elementen) och ha en centraltermostat/reglering. Kanske något avancerat som man kan ringa till och höja sänka temperatur med.

3. Ta bort elementen i vissa rum, montera väremluftspump. Min tanke var i sådana fall att montera pumpen i vardagsrummet, under fönstret längst till höger i ritningen samt ta bort de två elementen i vardagsrummet och köket, byta till nyare element i de två sovrummen och kanske byta till golvvärme i badrummet.
3.1 Ta bort elementen i vissa rum, montera värmeluftspump. Denna gången under fönstret i köket (fönstret längst ner i bilden).

Övrig information: Huset byggt på mitten av 80-talet. Någon form av prefab/modul-stuket. Står på källare/bajstank som är murad av lättbetongblock. Primär uppvärmning har hittils skett med vedeldad kamin, blir varmt och gott relativt fort. Huset är 53 kvm.

Alla åsikter och ideer är bra. Vill ha så mycket tankar som möjligt. Huvudmålet är att minska elförbrukningen...

MVH Jakobsson
 
  • stugan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Vad skulle skillnaden bli med oljefyllda element? Ingen alls egentigen? Men den enklaste åtgärden är väl att installera en central rumstermostat, helst en pulserande så får du "mjuk" värme från elradiatorerna också. Det finns system som kan fjärrstyras och system där du kan ange hur länge en temperaturhöjning skall vara (om du vet att du skall vara där under helgen, så kan du redan från början sätta upp värmen under 2-3 dagar så går den automatiskt ned igen efter den tiden).
 
Problemet med dom gamla radiatorerna är väl egentligen bara att dom knäpper/knastrar och blir obehagligt varma. (Samt uppenbarligen drar väldigt mycket ström). Jag gillar att sitta på golvet och luta ryggen mot ett varmt element, men det är förenat med risk för brännskada just nu. En lösning skulle vara att "bara" installera en luftvärmepump och behålla dom gamla radiatorerna.

Angående att ha en "central" termostat, är det svårt (dvs dyrt) att installera? Dom gamla elementen har en termostat per element. Det är trefas, 380/400 V om det nu spelar någon roll.

Ett par frågor till: De flesta värmepumpar jag har tittat på har en lägre gräns på 18 grader. Av ekonomiska skäl har vi tidigare valt att hålla en bastemperatur på 10 grader i stugan, om man då monterar en luftvärmepump blir man ju "tvungen" att höja bastemperaturen till 18 grader, frågan är ju om man sparar någon energi då?

Är inte 10 000 kWh väldigt mycket för en stuga på 53 kvm?

MVH Jakobsson
 
Jakobsson skrev:
En lösning skulle vara att "bara" installera en luftvärmepump och behålla dom gamla radiatorerna.

Ett par frågor till: De flesta värmepumpar jag har tittat på har en lägre gräns på 18 grader. Av ekonomiska skäl har vi tidigare valt att hålla en bastemperatur på 10 grader i stugan, om man då monterar en luftvärmepump blir man ju "tvungen" att höja bastemperaturen till 18 grader, frågan är ju om man sparar någon energi då?

Är inte 10 000 kWh väldigt mycket för en stuga på 53 kvm?

MVH Jakobsson

Jag skulle nog montera en L/L VP o behålla elradiatorerna, Det finns dom som går att köra på 10°

Ja 10000 kWh lät mycket men det beror ju på hur mycket ni är där o isoleringen i stugan, Vi förbrukar 24-25000 kWh totalt i vårat hus på 215 m2 inkl källare...
 
Se över isoleringen också. Det kanske är bra att tilläggsisolera vinden? Att byta radiatorerna är ju alltid bra, särskilt om de är dåliga som du beskriver. Dock kommer du troligen inte få någon stor besparing bara genom detta. Köp inte oljefyllda element. Jag tycker också att förbrukningen verkar vara i mesta laget. Vi ligger strax över 10000 och vi har minst 10 grader året runt, men då är huset dubbelt så stort.
 
Ok, tackar för svaren.

Just nu känns det som att den mest ekonomiska lösningen är att låta dom gamla radiatorerna sitta kvar. Jag surfade runt lite på olika lösningar för att styra värmen med centraltermostat, men det verkade kosta multum så jag hoppar nog det. Alltså; jag låter de gamla radiatorerna sitta kvar, monterar luftvärmepump samt tillägsisolerar vinden. Med dessa lösningar borde jag minska kostnaderna märkbart i alla fall (hoppas jag).

Ett antal frågor kommer dock upp:

Var finner jag enkla varmluftspumpar som går att ställa på 10 grader? Jag har tittat på fulpumpar från rusta/jula och dylikt, om det är någon som har länk till tillverkare av billiga små värmeluftspumpar som kan gå så långt ner i temperatur vore jag tacksam.

Om jag ska tillägsisolera, går det bra att slänga ett rejält lass gullfiber ovanpå den gamla isoleringen, eller krävs det en mer avancerade lösningar? (denna fråga kanske hamnar i fel forum).

MVH Jakobsson
 
Bytte cirkulations pump till golvvärmen i garaget till en Wilo Yonos Pico 25/1-4-130.
 
Jakobsson Jakobsson skrev:
Hej.

Vi har en stuga som ligger på Orust, inte vid kusten utan en bit inåt landet. Stugan värms just nu upp av direktverkande el, via 6 element. Vi är snåla som den, eldar i kaminen och ställer ytterst sällan upp elementen över 10 grader. Det har hänt att vi glömt ett element påslaget med effekten att det naturligtvis var hur varmt som helst nästa gång vi åkte upp. Årsförbrukningen ligger på ca 10 000 kWh, vilket jag anser är ganska mycket och framförallt dyrt.

Tankarna går alltså mot att byta till ett mer effektivt uppvärmningssystem och nu vill jag ha era ideer, tankar och åsikter. Som jag ser det finns det just nu tre alternativ:

1. Behåll allt som det är. Den höga förbrukningen beror på att jag är tankspridd och glömmer element påslagna.

2. Byt ut alla element till modernare oljeradiatorer (nu vet jag att det finns en oljehatarmaffia här, men jag gillar verkligen inte dom gamla elementen) och ha en centraltermostat/reglering. Kanske något avancerat som man kan ringa till och höja sänka temperatur med.

3. Ta bort elementen i vissa rum, montera väremluftspump. Min tanke var i sådana fall att montera pumpen i vardagsrummet, under fönstret längst till höger i ritningen samt ta bort de två elementen i vardagsrummet och köket, byta till nyare element i de två sovrummen och kanske byta till golvvärme i badrummet.
3.1 Ta bort elementen i vissa rum, montera värmeluftspump. Denna gången under fönstret i köket (fönstret längst ner i bilden).

Övrig information: Huset byggt på mitten av 80-talet. Någon form av prefab/modul-stuket. Står på källare/bajstank som är murad av lättbetongblock. Primär uppvärmning har hittils skett med vedeldad kamin, blir varmt och gott relativt fort. Huset är 53 kvm.

Alla åsikter och ideer är bra. Vill ha så mycket tankar som möjligt. Huvudmålet är att minska elförbrukningen...

MVH Jakobsson
bygg enligt BehovsBoMetoden
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.