R
Revoman: [citat] Tack (y)
13 svar · 3,3k läst
Grillen
Grillen: [citat] Men jisses att jag helt missade att tänka i den änden av problemet Tackar för snabbt svar
7 svar · 3,0k läst
·
P
prototype: Smatrix Style som termostat https://www.uponor.se/vvs/produkter/rumsreglering/uponor-smatrix-style finns även i liten diskret sensormodell. Smatrix Wave kan reglera allt https://www.uponor.se/vvs/produkter/rumsreglering/uponor-smatrix och det finns universalstyrdon som man kan sätta på andra fabrikat än Uponors. Se https://www.uponor.se/vvs/foretaget/nyheter/artiklar/201901se-upgrade-ufh för
1 svar · 1,6k läst
A
ArWo: Funderar faktiskt på llvp i källaren, det är dock ett senare projekt. Borde inte vara något större problem att stänga av elementen i en del och köra llvp. Vad är status på fönster och dörrar? Där kan det ju finnas lite att hämta framöver med. Kanske kan va en idé att lägga fokus där, iallafall vad gäller detta forum och sedan kolla in värmepumpsforum.
33 svar · 7,1k läst
R
roke: :) Lycka till! Jag tror det kommer bli bra!
11 svar · 2,1k läst
·
S
Stefan1965: [citat] Det gör den, tack för snabbt svar. :D
2 svar · 1,3k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Spontant så skulle jag sagt att din nya c33 kan bli klent. Men du säger att din gamla radiator räcker till som är en-panels utan konvektorplåt. Dvs en typ 10 och inte en typ 11? Din gamla 10a ger ungefär lika effekt mycket som den nya c33an vid 55/45/21. Skulle din gamla vara en typ 11 så är din nya ca 200-250W kort. Är ju ingen hiskelig kostnad om du köper en 900x500 eller 900x600 c33
6 svar · 1,1k läst
·
Krokben
Krokben: Menade givetvis LuftVÄRMEpump! Som sagt, avfrostningarna som är störande.
5 svar · 1,5k läst
P
Pappa1986: [citat] Vi har inte köpt fastigheten än men vi är intresserade. Skulle vi byta till vattenburet så skulle det nog bli för att lägga in golvvärme men det är ju en rejäl investeringskostnad. Bergvärme, golvvärme mm. Blir det aktuellt så blir det troligen en luftvärmepump och sen får man elda
16 svar · 1,7k läst
J
jonaserik: Det finns tydligen allt i manöver på din panna :Dbara ställa in, kanske prova om du hinner innan du ska åka,
14 svar · 2,2k läst
·
john68
john68: [citat] Inte med tre av elementen. Eller tänker du på mitt inlägg om pannan? Den funkar klockrent nu.
21 svar · 3,9k läst
·
M
Mats: Min variant blir bergvärme med golvvärme för basvärmen och sen antingen el-element eller en luft-luft värmepump för spetsvärmen
2 svar · 1,7k läst
L
Loring: [citat] tack för svar! Det gjorde susen att få bort Lin'et och på med ny pasta! Stort tack!
2 svar · 1,5k läst
·
T
Tottomannen: Det går bra fortfarande, gissningsvis var det rumsgivaren som spökade.
7 svar · 6,7k läst
R
Anonymiserad 231185: Julas minsta värmepump+kyla på sommaren är guld värt (y)
2 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: Standard med mycket slangar intill fördelaren och varmt där, tänk på att fram ska ligga närmast ytterväg i två längder, det är svalast där. Sen hur du lägger övrigt är en smaksak, den kallnar inte av så fort som du tänker
1 svar · 986 läst
J
jimbomas: Ok, dags att skrida till verket då termometern visar minusgrader och min arbetsplats i gillestugan för närvarande håller 13,5 grader, tur man har en kamin där nere. :crysmile: Petat ihop en inköpslista på rinkabyrör. Tanken är att byta den trasiga termostaten + de övriga av samma modell + en till, samt byta ventilhus (tre stycken) i källaren från de i dagsläget manuella till
32 svar · 8,0k läst
·
S
sv3nsken: Då är jag med. Får be en fackman kika på eländet. Tack! :D
10 svar · 2,0k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] kan ju vara så när jag skruvar tillbaka så trycker den in stiftet...jodå jag har köpt termostat till denna typ. Har ett likandant på ett annat ställe i källaren. Men tack för länken lär väl ändå behövas bytas då den läcker
9 svar · 2,9k läst
·
J
jonaserik: Vilken fart har du på pumpen
15 svar · 6,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Håll hårt i den rörisen @cpalm ! ;) Jag hårdlöder faktiskt allt på vatten & kyla just nu. Bygghandlingen för entrepenaden tillåter valfri skarv: press/hårdlöd - plast/cu/elf. Men så är det inte alltid på dom stora byggena. Värmesystemet blir dock pressat med elförzinkade prylar. En korrekt utförd hårdlödning läcker aldrig (y)
20 svar · 4,7k läst
·
G
gato: så det bli ungefär 45 tusen allt med kamin och montering
7 svar · 1,9k läst
·
Armi Rousu
Armi Rousu: [citat] Hej Daniel. Vi har ritning till en modell där baksidan har rundade stenar i hörnen men vi söker ritning till modellen där baksidan stenar inte har rundade hörn. Vet inte från vilket år de ritningar vi har är men kan ju skicka de till dig och vi kikar gärna på dina ritningar Mvh Armi Rousu Armi.rousu@gmail.com
1 svar · 2,2k läst
J
jonaserik: Vilken Baron är det ? 1 fas då kan pumpen få spänning baklänges genom el-patronen och med ett spänningsfall över den så blir det för lite till att pumpen ska gå bra. Det som kan hända då är pumpen kan bli för varm och kan brinna upp. På el-schemat syns vilken fas pumpen är kopplad på, se till att flytta 1 fas matningen till en annan inkommande fasplint.
4 svar · 738 läst
J
Josth: Man behöver "pumpa upp" temperaturen från jorden till användbar temperatur såsom sker med elektricitet i en värmepump. Då blir det varmt om man kör en vattenburen fläktkonvektor. Ett växthus är dock ytterst dåligt isolerat så det skulle gå åt mycket värme och elektricitet på vinterhalvåret. Handelsträdgårdar använder speciella lampor som ger både ljus och värme till
1 svar · 2,2k läst
L
lordi: [citat] Ja, det är högt delta-t. Optimalt är 7-8 graders differens. Givarna verka ok iaf. Om filtret är rensat, så skulle jag också misstänka slangarna. Gummit brukar släppa på insidan när de blir torra och gamla. De ska kännas mjuka och fina och inte stenhårda. Vid slangbyte så brukar man även backspola kondensorn (växlaren) för att få ut ev skräp som kan ha fastnat.
7 svar · 2,9k läst
·
L
Larsson84: Tack för svaren! (y)
4 svar · 1,4k läst
J
Josth: Ja det var ganska många saker men ser att det står köldmedie R134 och lödning/provtryckning TVÅ gånger. Om han bytt förångare, kompressor, expansionsventil etc en gång så måste det ju vara garanti på arbetet. Om han måste göra om jobbet för att det inte blev gastätt första gången borde det inte finnas någon anledning att ni ska betala det! Det skulle jag anmärka mot. Ja
5 svar · 879 läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Är ventilen helt öppen?
1 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.