Värme allmänt
Fredrik i Trollhättan: Hittade hos värmebaronen. Nu snurrar det i tvättstugan igen....
Anonymiserad 109102: Hej. Jag undrar om nån här kan förklara för mig vad detta betyder?, pannan är maga 25. T.E.X om pannan är inställd på 90 grader, vad är då börvärdet? Är det vad laddomaten skickar ut till ackumulatortankarna eller? För det ligger ju i en pid-reglerings natur att styra mot önskat börvärde dvs. ligger rökgastempen eller panntempen över börvärdet kommer fläkten att varva ner
JoggiB: [citat] Tackar. kommer bli tjusigare ;) mest i "mittenpartiet" som är aktuellt. Är som hen bredare hall där och planen är att senare troligen byta ut fönster och öppna upp.
surris: Finns flödesmätare att köpa som du kan koppla på returen. Wirsbo är väl Uponor nu och dessa ser att funka. https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-wgf-flodesmatare/
GoForIt: Funderat på att ansluta en fläktkonvektor till det befintliga vattenburna systemet? Annars med tanke på den begränsade ytan, så fungerar väl vilken L/LVP som helst med funktion för att klara 10 graders nivå. Ex. JULA säljer ju billiga dito.
GoForIt: Än ingen egen erfarenhet, men funderat på fläktkonvektor i källaren och bokmärkte bl.a. dessa https://www.pelltec.se/butik/aerotemprar/aerotemper/
tompaah7503: [citat] Hur påverkar det självcirkulationen att strypa ner så kraftigt? Arean på en R15-koppling är 74 % mindre än en R25:a
Jonathan123: Det blir att köra med dagssänkning på fjärrvärmecentralen och sedan mekaniska termostater. Minst jobb och minst kostnad just nu. Jag har skapat en ny tråd där jag söker tips på hur jag justerar in ventiler och termostater för att få rätt värme här hemma vid en viss inställning. länkar till den nya tråden.
Disktrasan: Nja, radiatorerna i sig själva låter nog aldrig oavsett hur stora eller små de är. Däremot är det inte ovanligt att radiatorventilerna ger ljud. Då beror det i min värld uteslutande på för höga tryck över ventilerna, luft i systemet eller skit i systemet. Att det blir ljud i radiatorventiler beror inte sällan på att man glömt en bakomliggande stamventil som bör ta huvuddelen av
Josth: Ser ju helt övermålad ut. Kanske sitter en liten skruv inne i den fyrkantiga delen som är vänd framåt. Skrapa bort färgen där i med något spetsigt verktyg eller liten spik.
Stegatorparn: [citat] Hur kan du vara så säker på det? Dom letar sig in överallt.
Chrally: Har ingen eldningförbud just [citat] Ok, har ingen eldningsförbud och kan garantera att att nya luckan är 5 gånger tätare än gamla, den gamla kunde man vicka på locket å det var glipor runt hela, hade sotare här för Nån månad sen å han gav ingen anmärkning på det, det tyckte jag var lite lustigt
Kurtivan: Gick bra då rören flexa lite, kunde dra upp det ena och trycka ner det andra, då passade det.
Freddan-70: Om du ska ha rummen som vistelsezoner och de inte bara är biytor där du tycker att det kvittar viken värme de får bör du köra som den översta bilden, men där du har de 2 trevägsförgreningarna ska det vara golvvärmefördelare. Annars har du ingen möjlighet att justera in slingorna, reglera värmen eller, om så behövs, stänga av slinga i respektive rum. Den undre bilden är då inget
Anonymiserad 231185: [citat] Aldrig funderat på plastväxter? min favorit,tar även lite vatten(y)
Kurtivan: [citat] Ja, slangklamret har suttit där sedan jag tog bort gamla elementet, men vågade inte börja fylla och ta bort den innan jag visste om jag hade en luftnippel. Nu är den borta, termostaten på plats, elementet fyllt och luftat. Gjorde en liknande övning för några år sedan och vred bara ned termostaten till 0, men det började läcka, så vis av den erfarenheten så fick det bli ett
Skaraborg_84: [citat] Eller hur? Det är ju exakt det man är rädd för. Visst, är cellplasten av den stummare sorten och man verkligen fixerar skivorna ordentligt mot plattan så känns det väl iofs rimligt att det blir ytterst begränsade rörelser, om något. Men man vill ju vara säker innan. :thinking:
Freddan-70: Du kan sätta dit ett ställdon om du vill. Det du behöver göra är att se till att antingen shuntpumpen är inställd på tryckstyrd varvtals reglering alternativt koppla pumpen genom pumpstyrningen i kopplingsbox en som då stänger av pumpen om alla ställdon stänger. Anledningen till att det inte finns någon reglering där idag är att man vill spara in pengar vid installation.
yonna: Vid bygget 2006 installerades elgolvvärme i vardagsrum och arbetsrum med alltför få slingor. Byggkostnaden reducerades med godtagbart belopp. Huset värms med pelletskamin och det fungerar bra. Då bottenvåningen kommer kompletteras med ny klinker är frågan om det finns vettig ekonomisk lösning med nya elslingor i de stora rummen och om någon utveckling skett under denna dessa år. Finns
ChristianKroon: [citat] Tack! Du har också precis installerat då och inte utvärderat ännu? Återkom gärna med hur du upplever det med 125mm rör. Men jag tänker också att det borde fungera.
JLyck: Var en kille här från IVT idag. Vi diskuterade fram och tillbaka, och kom fram till att en luft/luft är en bättre investering som komplement till fjärrvärmen. Bergvärme från dom skulle gå på runt 180’. En luft/luft skulle gå på 22’ inkl installation.
Mikasw: Ställ max framledningstemperatur för att inte skada golvet. Justera sedan in rätt kurva under vintern så ni få den temp du vill ha så blir det den temp det blir på vattnet. Man brukar säga att man kan få ut ca 50w/kvm. Är det funderingar på dimensionering?
Sixten76: Just det, det missade jag att skriva. Har installerat FTX som jag är mycket nöjd med.
jonaserik: All luft stiger uppåt, det som kan vara är en avluftningssak, jag har en pump i källaren som försörjer ovanvåningen.lite bök att lufta
KalleKe: [citat] perfekt tack för info! Då vet jag hur jag skall gå tillväga :)
Galten: [citat] Jo, det är troligen ingen isolering alls där. Det var ju tänkt som trappuppgång. Skall klura lite på det hela..