K
Kent Kurt: Hej! Skulle någon som har slottsvred på sina radiatorer där slottsvredet pekar in i rummet hjälpa mig med några mått? Se bifogad skiss. Tacksam för all hjälp!
0 svar · 1,9k läst
·
I
InsidersUnited: Styrdonen finns på Aliexpress för ca 5 USD styck, kolla så du får rätt volt och nc/no. Med dem här så slipper man också Postens avgift då de skickas från Estland.
8 svar · 3,5k läst
·
J
Jrk82: Som nybliven ägare till ett hus där tidigare ägaren inte finns tillgänglig för spörsmål har jag stött på en del mysterier. I regel brukar det klarna efter hand men detta går jag bet på: ur ett hål nära golvet i pannrummet kommer det upp 5 golvvärmeslangar. Fyra av dessa är kopplade till golvvärmefördelaren och dessa två slingor fungerar bra. Den femte pekar bara rakt ut i
0 svar · 906 läst
·
M
Mjukis: [citat] Jag gissar att det inte sitter så många bockstöd på vägen till en radiator men det kan det ju så klart göra. Det går att dra PAL’en, men man får ta i, tro mig jag vet :)
7 svar · 8,9k läst
·
L
lostinsweden: Har en likadan i badrummet, en gammal element som knackar när värmen är på högt. Vet inte vad det beror på.
4 svar · 5,0k läst
T
topmount: Du har ju skjutit 45 kurvan 5 steg. Du kan inte översätta en justering ett steg till en grad i inomhus temperatur, du lurar bara systemet att utetemperaturen är 5 grader skilld från det verkliga värdet. Men ja, testa ett steg och vänta ett dygn.
14 svar · 9,3k läst
·
E
exerg: Är det verkligen en tank`Kan det vara en gammal termatorinsats ,som suger in luft genom det som ser ut att vara ett galler nere vid golvet och som tidigare värmts upp bakom "tanken" och sedan släppts ut i nån igenmutad öppning högre upp? Om du istället menar den runda "tanken" som ligger vågrät bakom kaminen är det säkert en förskjutning av rökröret så det passar till den murade
3 svar · 1,7k läst
·
Ulltand
Ulltand: Om golvet skall kännas behagligt varm så är det nog i princip den värme som rummet behöver. Ett sätt kanske kunde vara att lägga golvvärmen bara del av golvet, då i det zoner man oftast står i. Då blir golvet otillräckligt som värmekälla och handdusktorken får dra ett större lass.
6 svar · 1,1k läst
K
Karriärmamman: [citat] Vad är det för pump? En NIBE, detta har hänt oss två gånger, första gången så skar cirukulationspumpen. vore intressant om du har råkat ut för samma sak. Problemet hos oss var att man bytte pumpen men felsökte inte, så samma fel var på väg att hända igen. Men nu har jag i stort sett daglig koll på mätarna till alla kärl så jag borde upptäcka det innan det är för sent.
4 svar · 3,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Gör det! Men var försiktig. Provtryck INTE med fullt vattenledningstryck. Det kan i värsta fall motsvara en vattenpelare/hushöjd på femtio meter, och det är inte ditt system byggt för.
26 svar · 11,3k läst
·
N
Nytt användarnamn 2021: [citat] Överkurs men: Det finns möjlighet att para in en utomhussensor till Smatrix-systemet. Då det är byggt på inlärningsalgoritmer så anpassar den ställdonens öppningscykler efter utetemp. Om det vid kallare väder dag 1 sjunker under börvärde inomhus, så kan systemet lära sig att öppna upp tidigare baserat på utetemp så att värme aldrig sjunker under börvärde. Detta kräver
11 svar · 12,0k läst
·
L
lordi: Jag tror inte heller det blir några problem. Den befintliga pumpen ären 8-meters pump, så det lär finnas kapacitet så det räcker ändå.
7 svar · 5,0k läst
T
topmount: [citat] Byggskum skulle det vara
6 svar · 3,3k läst
·
M
Mats: Adax neo har rekommenderats några gånger i olja och el delforumet. Har dock inga egna erfarenheter av dem
2 svar · 1,1k läst
V
Vanhedern: [citat] tack!
2 svar · 701 läst
F
fritszol: Ska kolla om jag kab reklamera denna, om det inte blir bättre låter det som om vi hade samma fel! Tack för svaret!
4 svar · 1,6k läst
I
ilfred59: Ja just det, den går upp till exp. Det är bara pannan, laddomat och laddkrets som är nytt
18 svar · 3,2k läst
·
L
Lars48: Hej Så här ser ut bakom kaminen. Det är flex röret som behöver täckas. Hur gör man? Märkte att den består av två delar införda i varandra. Ska det inte vara sammanhängande? [bild] [bild] Bild
0 svar · 650 läst
·
MathiasS
MathiasS: Vad sägs om att ta en blå hatt från en annan slinga och prova om den funkar?
1 svar · 545 läst
V
vela: [citat] Nej, möjlighet till kyla är bortkopplad, tror att det skulle bli problem med kondens i många gamla system då många rör inte är ordentligt isolerade.
13 svar · 2,1k läst
E
EB2: Stort tack för svaren, mycket uppskattat!
7 svar · 3,5k läst
·
G
guggen: [citat] Ja det kan du. Jag gjorde så i ett gammalt hus, det fungerade bra. Köp sen nya ventiler och luftare och du har ett väl fungerande element.
4 svar · 4,6k läst
·
Tovetorvan
Tovetorvan: Nån som provat en sån här? Finns på flera ställen, även CDON säljer den (men till överpris). Funderar på att sätta en i skoterpulkan men vill inte kasta pengar i sjön om det bara är skit [bild]
0 svar · 1,5k läst
·
Marike
Marike: [citat] Luftningsventilerna på fördelarna är provade, ingen luft. Vidare har något hänt med styrventilen, den hade igår motstånd hela vägen moturs och temp på paketet hade gått upp. Hoppas det var den som felade och att det rättat till sig av sig själv. Beträffande c-pumpens temp kunde jag konstatera att den höjde temp ca 1grad på mellanläget.
27 svar · 7,0k läst
·
J
Johan93: Ser ut till att vara en äldre modell av Danfoss. Du bör kunna ersätta med en Danfoss 2950 eller 2960 termostat.
6 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Finns flera varianter från LK: Det är nog denna på bilden som man bara ser ovankanten på: https://www.lksystems.se/sv/sok/lk-rorbojningsstod_77746521.aspx [bild]
3 svar · 1,4k läst
·
Jonathan123
Jonathan123: [citat] Detta hade jag tankarna kring, jag köper nog ett gäng temperaturgivare till min telldus så kan jag övervaka dom över tid också och justera in. Alla står på max idag då jag inte ville begränsa systemet utan att veta vad jag behövde för flöde. Tack för tipsen!
25 svar · 16,9k läst
·
F
fritszol: Tack, det va precis det jag ville höra ;)
2 svar · 1,6k läst
·
Ove gustafsson
Ove gustafsson: Tack för info ska kolla. Mvh Ove
7 svar · 771 läst
·
M
M_Erlandsson: [bild] har beställt esbe VBR143 med CRB122 ställdon! bivalent shunt är precis vad jag sökte! [bild]
11 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.