Jag är i färd med renovera vårt badrum och kommer att byta ut min radiator mot vattenburen golvvärme i spårade spånskivor, troligtvis LK. Däremot vill jag gärna sätta LK Minishunt M60 i källaren, alltså under golvvärmeslingan, vilket LK inte rekommenderar medans jag läst mig till andra som tycker det funkar bra.
Jag har varit helt inne på att koppla in handdukstorken i serie med golvslingan och använda denne som avluftning. Dock med nackdelen att jag får en något svalare handdukstork.
Nu när jag läser om folk som spolar ur luften ändå undrar jag om detta är överkurs? Ska jag skippa det och dra två extra rör från radiatorslingan till handdukstorken istället, och få lite varmare handdukar samt kunna utnyttja torken som extra "radiator" istället (Är av nån anledning orolig att golvvärmen inte ska räcka till) . Och hoppas att det går bra att få ur luften ändå?

Hur skulle ni ha gjort?

Tror inte att golvvärmens temp räcker till handdukstorken. En vanlig tork är ju åtminstone dubbels så varm som ett normalt golv....

MathiasS skrev:
Tror inte att golvvärmens temp räcker till handdukstorken. En vanlig tork är ju åtminstone dubbels så varm som ett normalt golv....
Det är jag medveten om, och kan leva med. Frågan är om det är nödvändigt för att kunna lufta golvvärmeslingan?
Läser man på LK menar dom förvisso att systemtempen på golvvärmen är 35-45 grader...

Har du 45 grader i (antar jag) ingjutna slingor i badrummet kommer du få fötterna stekta. Obehagligt att gå på. Om du behöver ha avluftning eller inte är svårt att svara på. Normalt gör man ju det på en fördelare där slingan är ansluten.

MathiasS skrev:
Har du 45 grader i (antar jag) ingjutna slingor i badrummet kommer du få fötterna stekta. Obehagligt att gå på. Om du behöver ha avluftning eller inte är svårt att svara på. Normalt gör man ju det på en fördelare där slingan är ansluten.
Saxat från LK faq; " Vilken är högsta tillåtna golvyttemperatur?*

Enligt BBR-99 (Boverkets Byggnadsregler) är högsta rekommenderade golvyttemperatur 26 ºC. Observera att golvyttemperatur inte ska förväxlas med systemtemperaturen, vilket är ett vanligt missförstånd. Det har t.o.m. resulterat i att man i vissa fall har ställt in max panntemperatur (systemtemperatur) på 26 ºC, vilket resulterat i att det inte blivit varmt i huset. Normal systemtemperatur ligger i intervallet 35 - 45 ºC vid årets ”kallaste dag”.*"

Men strunt i det, jag vill ju helst slippa koppla handdukstorken på golvvärmen. Så om någon har mer input gällande luftproblem när fördelare/shunt/pump/ ligger under golvnivå, så mottages det tacksamt! :-)

Väcker denna tråd... är inne på samma lösning.. dvs sätta en handdukstork på övervåningen som är kopplad på golvvärmeslingan i badrummet, detta för att fördelaren sitter i källaren och jag skulle iom detta få en luftningspunkt å högsta punkten. att tempen blir läge i torken spelar ingen roll.. kan man ev sätta en automatisk ventil i torken??
bra eller dålig lösning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.