Läst en hel del om värmeförlyttare och andra ideér, det inte aktuellt för mig.
Vi har monterat en braskamin i vardagsrummet och självklart stannar mkt värme där inne, vi har även väldigt mkt vägg ovanför dörhålet och frågan är om ett ventilationsgaller i överkant skulle kunna göra att värmenfortsätter ut i hallen eller krävs det en mekanisk funktion för detta?
Vägg ovanför dörröppning i hemmiljö där ett ventilationsgaller kan placeras för värmedistribution.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte helt enkelt om man kunde sätta in nått snyggare galler där, massor med värme fastnar där uppe mot taket, vilket är självklart att det blir så.

En takfläkt som trycker ner den varma luften så den förflyttar sig vidare funkar bättre.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Det ihop med en luftkanal (eventuellt ihop med kanalfläkt) från golvnivå på ovanvåningen ner till golvnivå i rummet med kaminen kommer att göra att luften cirkulerar.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En takfläkt som trycker ner den varma luften så den förflyttar sig vidare funkar bättre.
Tyvärr är det så att hon som bestämmer har sagt väldigt tydligt att takfläkt är bara att glömma, vet att det är ett bra allternativ då morsan har det i ungefär samma hus som vi har.

Demmpa Demmpa skrev:
Det ihop med en luftkanal (eventuellt ihop med kanalfläkt) från golvnivå på ovanvåningen ner till golvnivå i rummet med kaminen kommer att göra att luften cirkulerar.
För stort ingrepp tyvärr, de flesta utskikten är nyrenoverade.

Vet inte om jag borde lagt till att jag har FLVP som suger varmluft från 3 platser på bottenvåningen, om det spelar någon roll rent lösningsmöjligt

Få se en bild på kaminen.

Modernt kakelugn med ved i grön plastkorg och aska på golvet, nära julgran.
Skapa konto
Svart plasthink i hörn med tapetserad vägg, delvis skymd syn.
Skapa konto

L Låset skrev:
Köp en sån här
[länk]

Borde ju gå hem hos "hon som bestämmer" om hon tillåter en så där ful vedkorg ;)
Haha, magsjukan har härjat så veden togs bara in snabbt! ;)
Står redan två såna uppepå, ungarna tycker dom är tuffa, dom gör nada nytta desvärre.

G ekaa88 skrev:
Tyvärr är det så att hon som bestämmer har sagt väldigt tydligt att takfläkt är bara att glömma, vet att det är ett bra allternativ då morsan har det i ungefär samma hus som vi har.
Illa, funktion före skönhet gäller om ni ska flytta luften. Ett litet ventilgaller är som en fis i garaget :(

G ekaa88 skrev:
Haha, magsjukan har härjat så veden togs bara in snabbt! ;)
Står redan två såna uppepå, ungarna tycker dom är tuffa, dom gör nada nytta desvärre.
Okej. Det finns olika fläktar som flyttar olika mycket luft.

Ett ventilgaller kommer inte göra något skillnad. Ni måste få snurr på luften.

Okej, ja det var nästan det jag trodde, blir att fundera vidare allternativt börja med övertalning av sambon

G ekaa88 skrev:
Okej, ja det var nästan det jag trodde, blir att fundera vidare allternativt börja med övertalning av sambon
Dom två fläktarna du har, vad är det för typ?
Vi har en till en järnspis och den skickar luft utav bara fan (y) håret fladdrar om man sitter för nära

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.