Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Läst en hel del om värmeförlyttare och andra ideér, det inte aktuellt för mig.
Vi har monterat en braskamin i vardagsrummet och självklart stannar mkt värme där inne, vi har även väldigt mkt vägg ovanför dörhålet och frågan är om ett ventilationsgaller i överkant skulle kunna göra att värmenfortsätter ut i hallen eller krävs det en mekanisk funktion för detta?
Tänkte helt enkelt om man kunde sätta in nått snyggare galler där, massor med värme fastnar där uppe mot taket, vilket är självklart att det blir så.
Vi har monterat en braskamin i vardagsrummet och självklart stannar mkt värme där inne, vi har även väldigt mkt vägg ovanför dörhålet och frågan är om ett ventilationsgaller i överkant skulle kunna göra att värmenfortsätter ut i hallen eller krävs det en mekanisk funktion för detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte helt enkelt om man kunde sätta in nått snyggare galler där, massor med värme fastnar där uppe mot taket, vilket är självklart att det blir så.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Vet inte om jag borde lagt till att jag har FLVP som suger varmluft från 3 platser på bottenvåningen, om det spelar någon roll rent lösningsmöjligt
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Illa, funktion före skönhet gäller om ni ska flytta luften. Ett litet ventilgaller är som en fis i garagetG ekaa88 skrev:
Till den kaminen finns det en cirkulationsfläkt som monteras i utrymmet under eldstaden, den blåser ut varm luft i hålen uppe vid toppen på kaminen.
Edit,
https://www.contura.se/sv-se/kaminer/tillbehor/flakt
Edit,
https://www.contura.se/sv-se/kaminer/tillbehor/flakt
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Okej, ja det var nästan det jag trodde, blir att fundera vidare allternativt börja med övertalning av sambon