4 305 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Värme stannar i ett rum, ventilationsgaller?
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Det är en från jula och en från Jem&Fix, fick dom som nån kul grej så inte lagt ner så mkt tid på om dom var nått att ha.
Okej. Risken är att dom är anpassade för järnspisar, som blir varmare än en täljstenskamin. Jag skulle satsa på en anpassad för täljsten, som flyttar mycket luft. Den på CO jag länkade till kör max 366 m3/h, hittade en annan som kör 425 m3/h.G ekaa88 skrev:
Det är ca 100 resp 120 l/s.
Flyttar du 100 l/s med en tempdiff på 10 grader så får du ut 270 W. Så det är ju inte jätteeffekter oavsett, men det borde märkas i vart fall.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Du får gärna länka till den du har, och även andra allternativ du tror på. Är öppen för förslagL Låset skrev:Okej. Risken är att dom är anpassade för järnspisar, som blir varmare än en täljstenskamin. Jag skulle satsa på en anpassad för täljsten, som flyttar mycket luft. Den på CO jag länkade till kör max 366 m3/h, hittade en annan som kör 425 m3/h.
Det är ca 100 resp 120 l/s.
Flyttar du 100 l/s med en tempdiff på 10 grader så får du ut 270 W. Så det är ju inte jätteeffekter oavsett, men det borde märkas i vart fall.
Den vi har fungerar inte på en täljstensklädd kamin, det blir inte tillräckligt varmt för att driva fläkten. Därav min rekommendation att köpa en anpassad för lägre temperaturer.Fulkemisten skrev:
På den "riktiga" järnspisen i stugan däremot, där snurrar det på ordentligt.
Den vi har fungerar bara på en "riktigt" järnspis, inte en klädd med täljsten.G ekaa88 skrev:
Men jag skulle prova den jag länkade till från Clas Ohlson, den är specad att fungera ner till 48 grader.
Alternativt EcoFan 806 som är anpassad för spisar med lägre yttemperatur, tex täljsten.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Ett galler eller små fläktar gör minimal skillnad. Det enda som gör något är en ordentlig och stor fläkt.
Ju större fläkt destå mindre störande är den. En liten fläkt får gå på högvarv för att vispa runt tillräckligt med luft.
Mitt förslag är att låta det vara och leva med att värmen stannar i rummet där kaminen är.
Det som funkar bäst är stor massa och väggar/murstock som leder ut värmen med tröghet i massan. Då också med en skärmad kamin för att undkomma övervärmen i kaminrummet. Har man ingen sådant är det inte så mycket att göra. Vattenmantlade kaminer finns såklart men jag tycker det krånglar till det för mycket
Ju större fläkt destå mindre störande är den. En liten fläkt får gå på högvarv för att vispa runt tillräckligt med luft.
Mitt förslag är att låta det vara och leva med att värmen stannar i rummet där kaminen är.
Det som funkar bäst är stor massa och väggar/murstock som leder ut värmen med tröghet i massan. Då också med en skärmad kamin för att undkomma övervärmen i kaminrummet. Har man ingen sådant är det inte så mycket att göra. Vattenmantlade kaminer finns såklart men jag tycker det krånglar till det för mycket
Jag hade ett liknande problem som jag löste med att helt enkelt bygga om öppningen genom att låta öppningen gå hela vägen upp till tak. Blev en väldig skillnad. Så fundera på det istället för massa fläktar som kan föra oväsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden