Värme allmänt
Sylen82: Hej Får hem contura kamin nästa vecka å vill såklart koppla i den så snart som möjligt Nu till mitt problem Har en stos 45grader tsitter ut från skorstenen och där ska rökröret i från kaminen som ja villl toppmontera Hur i hel###te får ja i röret i 45 grader då man troligtvis måste sätta röret i kamin först? Help me please
qvrk: Hej! Kollar på golvvärme till en renovering och funderar på trådlös koppling mellan termostat och reglering. Frågan är hur funkar det med val av termostat här. Är man bunden till den termostat som matchar kopplingsboxen i fördelarskåpet eller följer de någorlunda någon standard, så att man kan välja termostat från annan tillverkare? Det är ju termostat som är det som syns, och
Tovetorvan: Japp, och det är vanligt med liknande olyckor i husvagnar, båtar, tält, fiskearkar och vakkojor. Jävligt läskigt!
rotbackarn: Efter att ha läst bl.a tråden om att bygga en värmeflyttare med datorfläkt har jag funderat på hur man ska ordna drivning och styrning på ett smidigt sätt. Målet var att kontrollera fläkten via Homeassistant. Tidigare tråd: https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/185058-datorflakt-som-varmeflyttare.html Än så länge ligger projektet som två fläktar på skrivbordet men styrning
MTech: [citat] Jag har en manuell shunt jag justerar tempen med! Tror det är 10 steg och jag går sällan över 4 så det är inte hög temp idag!
jonaserik: Att den är gammal och ålderstigen kan jag kanske hålla med om, då den inte shuntar som den ska, det finns ersättningar som går att sätta på din shunt, men det med att det måste vara en innegivare kan vara tveksamt, mitt förslag är att du endast har en utegivare och ev. förbereder för en innegivare och provar vad som passar dig. Utegivare anpassar värmen til den temp som är på
Dan_Johansson: Jag har också en Keddy SK, och eftervärmen räcker väl knappt en natt, om man eldar fram till 22-23 kanske. . då är kassetten ljummen i bästa fall på morgonen ... Nu har jag ju iofs inget tegel, utan en gammal Keddy Superfire som "omgivning" till kassetten, och det är ju lättklinker vilket troligen inte har någon värmehållande förmåga alls ...
nissenhj: [citat] Hej! Väcker här en gammal tråd! Blev nyfiken när jag läste att du använder vanligt grovsalt till avhärdningsfiltret Hur fungerar det? Jag menar löses inte saltet upp för fort? häller du i en 25kg säck grovsalt precis som man gör med salttabletter?
mexitegel: Det måste ju vara materialkostnaderna för rör, Pex och resor osv. Kopplingarna är långt ifrån gratis heller. Om det är rimligt är omöjligt att svara på utan att veta detaljer om sträckor osv.
Åsa Lund: Är det inte gjutet än så be dem flytta in slangen så den hamnar inne i rummet i alla fall
jonaserik: Jepp en mutter under där, samtidigt som du trycker ner hela motorn skruvar den den, lika tillbaka, känn på det röret som är märkt med AB när du lyft på motor, men pass på öppnar den som den ska så kan du bränna dig bra,, kan du stänga av pumpen så blir det inte så brännhett när flödet kommer, det med pumpen som nämndes tidigare, det sitter en skruv som ser ut som en gammal 50
etompau: Spelar ingen större roll. Utgår från att du avser att ha ett elelement, de har alla samma verkningsgrad och avger samma mängd värme i förhållande till sin elektrisk effekt.
Jnyman: Nej det är ju svårare... Jag blev jag förvånad att de nöjer sig med dubbelisolering och inte tagit med jorden till elementet också...
Thomas': [citat] "Ett högt fläktläge ger en bättre besparing. Det krävs mycket lite energi för att driva fläkten och med ett högt fläktläge sprids luft-luftvärmepumpens värme bättre i huset. Att arbeta med ett högt fläktläge är också mer skonsamt för luft-luftvärmepumpen och kompressorn kan jobba mindre! Att försöka få mycket värme från luft-luftvärmepumpen med en låg
Magrand: Ingen mening att byta insats i den gamla då den inte funkar med vvc. Byt till Esbe Vta323 rsk 4923568, som funkar med vvc. Kopplingarna passar, men har något kortare byggmått har jag för mig. Man bör även kolla/se till att det finns en värmespärr på vv-röret för längre livslängd på nya blv. https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_218_4923568.pdf
Jacob H: Efter lite pyssel tror jag nu att problemet är löst. Luftade golvvärme slingan, en del luft men inga mängder. Luftade även själva pumpen där det i en av avluftningsventilerna pös ut rejält mycket luft. Efter detta har både tilloppet och slingan blivit varm och det har blivit varmt och skönt i rummet! Tack så mycket för all hjälp!!
Stegatorparn: Sannolikt är det högre tryckfall i en enrörsslinga med flera radiatorer än genom en tvårörskopplad radiator.
Maxwells demon: Okej. Ja det är maxtermostaten. Nej det går absolut ha det kopplat så.
Peter1986: Återkoppling; Kopplade ihop det med två kretsar och shuntning via termostat. Fick reglera ventilen mellan tur och retur på shunten tills jag fick upp lite temperatur på framledningen. Jag vet inte vad 150 kvadratmeter grundplatta har för kyleffekt så här års vid ca 20 l/m, men byggpannan på 9kW orkade inte med att hålla upp värmen i början. Sen fick jag upp lite temp på returen dock.
Strip: Värnelingan ska ju anslutas till jord, så det är svårt att undvika. Röret med tempsensorn är ju bara lågspänning, så det ska väl knappast behöva jordas?
Stegatorparn: [citat] Läge I är lämpligt på Alpha 2. Värmesystemet är dimensionerat för 20° differenstemperatur vid dimensionerande utetemperatur som är -16° i Göteborg och -22° från Borås upp mot Vänern och Vättern. Den beräknade framledningstemperaturen vid dimensionerande utetemperatur var 80°, men i praktiken, pga frikostiga tillägg, visade det sig att 65° i regel var tillräckligt. Du
claym: [citat] Jag tycker de funkar riktigt bra! Har aldrig haft problem med de lampor jag har kopplade till z-wave. Enda nackdelen är att de är dyra. Det går ju att köpa billigare switchar av typen ”433” men de kan inte ”acka”. Därför lägger jag gärna en extra slant och köper z-wave så jag vet att när en strömbrytare indikerar att den är ”på” så vet jag verkligen det
HansOT: Operationen på radiatorerna i vardagsrummet lyckades och inget har läckt ut än så det känns fint. Tack för varningen att inte dra i stiftet det va precis vad jag funderade på att göra! Leve forumet!
Ajp: Vi använder Nobö Front i sommarstugan. De kommunicerar med en Nobö hub som är uppkopplad mot en 4G-router. Det är ovärderligt att kunna sätta på värmen via telefonen innan man åker dit.
Jan540: [citat] Tack för bra svar. Du har nog den lite nyare modellen. Jag fick en äldre trots att den köptes i feb i år... Jag kan inte ställa fläkten på max i värmeläget, grrrr! Inställningen där den ska hålla en jämn temp, där går den hela tiden och inte på superlågt läge heller. Borde egentligen reklamera den, om det går...
Stegatorparn: Trycker in återställningsknappen i frontpanelen. Ibland döljs knappen av ett skydd som får pillas bort. Vet inte hur din fungerar, men börja med att trycka på den svarta pluppen.