S
Hejsan

Ett element som inte blir varmt. Andra element på samma par rör blir varma.
Tryck finns i elementet. Vid luftning kommer vatten.

Utloppet ser ut som på bild. Tog loss locket och då rinner det ganska friskt förbi den "insatsskruv" som finns där i. Den går lätt att skruva på.

Termostaten är såklart bortplockad och ventilpinnen i sitt yttersta läge.

Några tips på vad som kan vara fel?

Hur funkar ventilen på utloppssida?
Det sitter en liten skruv på sidan där som jag inte vågat skruva på. Pga risken för att skapa ett bestående läckage. Vad har den för funktion?

Element med avtaget lock och synlig justerskruv, med vatten som samlas i en behållare nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Det är nog något skumt med denna trots allt.
Känns inte som tappen jobbar mot något på insidan.
Den fjädrar heller inte ut av sig själv trots att den går lätt.

Kan man öppna och kolla/fixa utan att tömma systemet på tryck etc?

Närbild på en ventil med en pinne som inte fjädrar ut, visar en potentiell felaktighet.
Skapa konto

S
Det ser ju ut som det sitter en fjäder där inne.

Närbild på en fjäder inne i en mässingsrörskoppling.
Skapa konto

S
Se där ja, det gick
Ruckade en stund på den och då släppte den. Nu verkar allt funkis igen.

OBS! Om du försöker något liknande. När man ruckar på den där grejen i mitten, och den släpper, så misstänker jag att den kan komma farande ut med en kaskad av vatten. Jag höll emot och fipplade tillbaka muttern med bara lite lätt läckage.

Sätt tillbaka packboxen och knacka in stiftet med lite känsla. (Mesa inte men slå inte för kung och fosterland heller)
Sitter ett membran längre in som fastnar i en massa magnetit.

S
Needas Needas skrev:
Sätt tillbaka packboxen och knacka in stiftet med lite känsla. (Mesa inte men slå inte för kung och fosterland heller)
Sitter ett membran längre in som fastnar i en massa magnetit.
Tack. Jag körde den lite mer brutala versionen och ruckade loss "hela skiten" med packboxen borttagen. Det gick utmärkt. Man får vara försiktig bara så den inte far iväg av vattentrycket

Brukar vara en klassiker att stiften fastnar efter sommaren, då knackar man som sägs på pinnen , lämpligt med något i plastmateriel, det går även att hamra lite våldsamt på metallen på ventilens sida

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.