Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Solinstrålning vs ventilation – vem vinner?

1. J
    Medlem · 27 inlägg

Johannes88

Medlem
    Hej!
    Jag håller på att bygga ett hus där det kommer vara ett stort rum på överplan. Detta är 60 m2 och har 2,7 m takhöjd längs långsidorna och 4,7 m i nock.

Huset kommer ha FTX och i ena änden av rummet kommer två tilllufts-don att finnas och i andra ändan finns frånlufts-don ovanför köket och uppe i nocken. Detta kommer kunna byta ut luften i rummet 0,7 gång per timme, eller om man gasar på FTXen lite så kan man nå 1,4 gånger per timme. Därtill finns det mycket volym i nocken ovanför vistelsezonen där varmluften kan stiga (samt sugas ut).

Rummet har i öst en 4*2,5 m balkongdörr i glas, i söder 2 st 2*2 m fönster och i väst ett 2*2 m fönster. Därtill finns två takfönster (öst och väst) på 1*1,6 m.

Jag står nu i valet mellan fönsterglasen 73%/55% (LT/g-värde) eller 62%/38%. Jag lutar mot de fönstren med högre LT värde med förhoppningen att ventilationen i huset ska kunna föra bort värmen som uppstår genom solinstrålningen.

Givet att ventilationen kan föra bort värmen som uppstår så tänker jag att de enda dagar på året som detta inte fungerar är de få dagarna då utetemperaturen är högre än önskade innetemperaturen samtidigt som det är en klar och solig dag.

Att även i framtiden tillföra kyla till detta rummet är relativt lätt om det skulle behövas, men undviker gärna det pga extra kostnaden för systemet.

Vem tror ni vinner - Solinstrålning eller Ventilationen?

2. J
    Medlem · 256 inlägg

Jerfed

Medlem
    Det finns beräkningsprogram för att avgöra vad som kan bli vettigt.

Sök på nätet efter Swegon Esbo Light som är gratis. Det förutsätter förstås att du har någon form av beräkningsvana för att använda programvaran.

Redigerat 14 dec 2019 17:45
  3. K
    Medlem · skåne · 690 inlägg

kanonkula

Medlem
    Solinstrålning ger ca 1kw/m2 glas om du skulle "kylt," rummet

Våren/"hösten klarar du nog det på men på sommaren kommer det bli varmt, runt 30grader.

4. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 867 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Du kommer ha 24-28c även på vår/höst när solen är framme. Har akitekten tänkt till och anpassat takutsprånget så kanske du klarar dig, men annars kommer du få sätta in en ac. Se till så du har mindre öppningsbara fönster som sitter bra till (och det inte kan regna in igenom) som kan öppnas för tvärdrag under sommaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.