Hej!
Detta är sjukt skumt, jag har inget tryck i expansionskärlet. Kan fylla på men det sjunker till 0 på 2 dagar. Men jag får ändå varmt i huset o värme längst upp o längst bort i golvvärmesystemet på andra plan. Visat av värmekamera (bilder). Jag har stängt av i sektioner o kollat efter läckor i systemet, överallt, även vid pump. Kag har även testat expansionskärlet så att det inte läcker vatten vid ventilen, inget vatten , o förtrycket är på 0,6-0,5 så inga problem där. Hur är detta möjligt? Känns som där
Är vatten i systemet ändå, o blir varmt i huset utan problem, är kärlet kass ändå eller vad händer, vet ej riktigt vad jag ska göra nu?!;( fett skumt.. vill ha all hjälp jag kan få?! Tack!
Detta är sjukt skumt, jag har inget tryck i expansionskärlet. Kan fylla på men det sjunker till 0 på 2 dagar. Men jag får ändå varmt i huset o värme längst upp o längst bort i golvvärmesystemet på andra plan. Visat av värmekamera (bilder). Jag har stängt av i sektioner o kollat efter läckor i systemet, överallt, även vid pump. Kag har även testat expansionskärlet så att det inte läcker vatten vid ventilen, inget vatten , o förtrycket är på 0,6-0,5 så inga problem där. Hur är detta möjligt? Känns som där
Är vatten i systemet ändå, o blir varmt i huset utan problem, är kärlet kass ändå eller vad händer, vet ej riktigt vad jag ska göra nu?!;( fett skumt.. vill ha all hjälp jag kan få?! Tack!
Glömde skriva det, har precis bytat säkerhetsventilen o den är helt tät. Sorry glömde nämna..P Plutus skrev:
Fråga 2 blir, hur fort ökar trycker när du fyller på? Om det går på några sekunder så fungerar inte expansionskärlet som det ska utan vatten trycks ut genom säkerhetsventilen vid temperaturhöjning och sjunker till noll vid temperatursänkningar. Förtrycket är lite knepigt att mäta, Var förtrycket 0,6 när systemtrycket var noll?
Ser att du har en Octopus värmepump.
Har du även den golvvärmefördelaren med de svarta gummislangarna, som de sålde? Lite svårt att se på bilden.
De var inte difftäta, så det blev ofta korrosion i systemet med läckage som följd.
Har du stålrör någonstans ingjutna i golvet? Finns det radiatorer också förutom golvvärme?
Har du även den golvvärmefördelaren med de svarta gummislangarna, som de sålde? Lite svårt att se på bilden.
De var inte difftäta, så det blev ofta korrosion i systemet med läckage som följd.
Har du stålrör någonstans ingjutna i golvet? Finns det radiatorer också förutom golvvärme?
Ja nä det får väl rätt snabbt att fylla på men inte så att det läcker från ventilen, det hade jag sett isåfall, japp det var på 0,5-0,6 vid systemtryck 0. ?? Sjukt svårt och vetaP Plutus skrev:Fråga 2 blir, hur fort ökar trycker när du fyller på? Om det går på några sekunder så fungerar inte expansionskärlet som det ska utan vatten trycks ut genom säkerhetsventilen vid temperaturhöjning och sjunker till noll vid temperatursänkningar. Förtrycket är lite knepigt att mäta, Var förtrycket 0,6 när systemtrycket var noll?
L lordi skrev:Ser att du har en Octopus värmepump.
Japp , det stämmer. Inga rör ingjutna i golvet, jag har stängt av alla ventiler enda fram till pumpen o det läcker inget, så lär inte vara slangar osv, har kollat det. Det sjunker efter pump o kärl, sen går det ut i rör o slangar..
Ok. Om du har mätt förtrycket i kärlet, med trycklöst på vattensidan, och säkerhetsventilen inte läcker, så återstår bara läckage någon annanstans. Kolla runt omkring, och inuti värmepumpen.kristofer12345 skrev:
L lordi skrev:
Men vad är det för för vatten som finns i systemet då? O måste man ha expansionskärlet? På tryck tills man köpt ett nytt?
Ja, expansionskärlet behövs för att utjämna tryckskillnader i systemet som uppstår när vattnet ändrar temperatur.kristofer12345 skrev:
Men om det håller luften, så verkar ju kärlet vara ok.
Om du har 0,6 bar lufttryck i förtryck, så måste du fylla upp lite högre än det (på vattensidan) för att det ska fungera
Om det inte är någon större höjdskillnad mellan golvvärmen och värmepumpen, så kan det fungera även om trycket är nära noll.
Det är därför du ändå får cirkulation i systemet.
L lordi skrev:Ja, expansionskärlet behövs för att utjämna tryckskillnader i systemet som uppstår när vattnet ändrar temperatur.
Men om det håller luften, så verkar ju kärlet vara ok.
Om du har 0,6 bar lufttryck i förtryck, så måste du fylla upp lite högre än det (på vattensidan) för att det ska fungera
Om det inte är någon större höjdskillnad mellan golvvärmen och värmepumpen, så kan det fungera även om trycket är nära noll.
Det är därför du ändå får cirkulation i systemet.
Aha jo det är ganska stora höjdskillnader.
Klicka här för att svara