Vi har nyss flyttat in i vårt hus byggt 1988. Huset är utrustat med det rätt vanliga Bacho luftvärmesystemet med ett värmeaggregat (ACJ) i tvättstugan och en minivent i kryddhyllan i köket. Vårt hus ligger på 140 kvm inkl en tillbyggnad. Utöver Bachosystemet finns en LLVP installerad i vardagsrummet samt en kamin i allrummet. Huset får anses ha en relativt öppen planlösning.

Känner att värmeväxlaren är daterad. Fläktarna väsnas, det sjunger i rören och det känns oekonomiskt att köra med en ständigt hög luftväxling (som säkert dock är bra mht till fukt osv) samt att verkningsgraden inte lär vara så lysande efter 30 år. Årsförbrukningen ska ligga på mellan 15-18 000 kWh.

Jag har ringt in en VVS-firma som ska titta på systemet. Redan på telefon nämnde han att man normalt sett river ut Bachosystemet och sätter ett Fläkt Woods RDKS, antingen där miniventet satt eller flytt till vinden för bättre ljudkomfort.

Ni som har bytt ut dessa system kan ni hjälpa mig med följande;

1. Är ni nöjda med bytet till RDKS enheten? Klarar ni att hålla värme i huset eller har ni andra värmekällor? Har ni bra luft och ljud-komfort?

2. Jag funderar på att installera ytterligare en LLVP för att få bättre ekonomi i uppvärmningen. Funkar det ihop med en RDKS? Då borde ju den uppvärmda luften som blandas med den kalla inkommande luften kräva att man använder minde energi i värmeaggregatet?

3. Om jag ändå vill flytta systemet från kryddhyllan och därmed också tvättstugan, är man bunden till just ersättaren från Fläktwoods? Finns ju massvis av andra FTX system? Har ni gjort på andra sätt?

4. Jag har försökt leta för att se om det finns ett FTX med integrerad LLVP. Finns detta? Någon som har erfarenheter av det i sådana fall?

5. Utöver att byta aggregaten ovan finns det något annat sätt som är försvarbart ekonomiskt när man ändå ska uppdatera systemet? Eftersom huset är byggt för att återvinna värmen så ska man väl inte göra på något annat sätt?

6. Efter att ha läst på lite så säger en del att det är svårt att räkna hem ett nytt FTX så länge det gamla snurrar då effektiviteten inte blir så mycket bättre. Stämmer detta? 30 år nyare teknik måste väl vara mer ekonomisk?

Tacksam för alla råd och erfarenheter som finns att få!

Claes Sörmland
Har erfarenhet från Bahco-system i ett hus från 1983 på 100 kvm. Efter installation av en Mitsubishi FD25 värmepump för ett antal år sedan har inte värmen in ACJn använts och heller inte förvärmningen i ACFen. Elförbrukningen mer än halverades för hushållet.

Luftvärmepumpen placerades i hall där Bahco-systemet tar returluft i taket med förhoppning om att systemet skulle sprida värmen i huset. Det fungerar inte så effektivt eftersom luftflödena är för låga; stänger man dörrarna till sovrummen så blir de kalla på vintern, nedåt 15 grader C. Lämnas dörrarna öppna så värms hela huset som har öppen planlösning i ett plan men naturligtvis med en gradient där det är varmast i hallen.

Återvinningen är nära 70% med kryddhylleaggregated så återbetalningen vid byte av system blir mycket riktigt lång trots att nya system är bättre och har mer energieffektiva motorer. Vill man byta system så får man nog se det som konsumtion för komfort av något slag. Jag håller med om att t ex ljudet från systemet är störande.

Att byta ut ACJn mot en kanalplacerad luftvärmepump vore vettigt om de bara gick att få för samma låga kostnad som vanliga luftvärmepumpar. Speciellt om man kunde forcera luftflödet när den värmer på samma sätt som ACJn fungerar.

Nu har jag haft två VVS firmor hos mig. Båda två menar att ytterligare värmekällor är overkill. Det är snarare vår minimaster som ger dålig värmeväxling. Har därför fått offerter för utbyte av aggregat som placeras på vind. Då ingår även ny frånluftsventil i kök då den försvinner med en vanlig spusfläkt, samt att friskluftsventil ökas från 120 till 160. Samt lire annat smått och gott. Men de erbjuder inte samma aggregat. Fläktwoods RDKS mot Heru 100. Har ni några erfarenheter av dessa? Rdks verkar ju ha en bättre energideklaration (A). Betyder det bättre totalekonomi?

Hej!
Hittade denna tråd när jag sökte efter info om vårat ventilation/värmesystem och flytta upp minimastern från köket till vinden.Hur gjorde du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.