1 190 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Radiatorerna beter sig konstigt
Sida 1 av 2
Hej,
Vi håller på att renovera ett hus från 30-talet och vid varje rumsrenovering tar vi av, blästrar och målar radiatorerna. Denna gången funkade husets alla (13 stycken) radiatorer som de skulle i cirka 5 veckor. Igår var bara ett varmt och resten kalla och Nu helt plötsligt blir 3 varma och resten är iskalla. Även röret upp till de kalla elementen är kallt. Har testat att lufta elementen, massera piggen, slått på termostaten etc. Vad mer kan jag göra?
Vattenburet fjärrvärmesystem.
Med vänlig hälsning
Benny Engqvist
Vi håller på att renovera ett hus från 30-talet och vid varje rumsrenovering tar vi av, blästrar och målar radiatorerna. Denna gången funkade husets alla (13 stycken) radiatorer som de skulle i cirka 5 veckor. Igår var bara ett varmt och resten kalla och Nu helt plötsligt blir 3 varma och resten är iskalla. Även röret upp till de kalla elementen är kallt. Har testat att lufta elementen, massera piggen, slått på termostaten etc. Vad mer kan jag göra?
Vattenburet fjärrvärmesystem.
Med vänlig hälsning
Benny Engqvist
Tack för svar.
Pumpen är på full fart.
Det jag tycker är konstigt är att det fungerade som det skulle, sen bara ett element och sedan tre. Kan luft i elementen påverka så många element samt göra
rören (som jag ser i rummen) iskalla?
När jag kände på Rören i källaren var de varma ut från växlare, dock är de isolerade sedan hela vägen fram till att de går in i väggen, ska/bör jag ta av isoleringen?
Pumpen är på full fart.
Det jag tycker är konstigt är att det fungerade som det skulle, sen bara ett element och sedan tre. Kan luft i elementen påverka så många element samt göra
rören (som jag ser i rummen) iskalla?
När jag kände på Rören i källaren var de varma ut från växlare, dock är de isolerade sedan hela vägen fram till att de går in i väggen, ska/bör jag ta av isoleringen?
Prova med att ha alla element helt öppna och kör pumpen ett tag, stäng av i 5 min starta igen, då kan en bubbla åka iväg. Pumpen på full fart ? säker på det, i ändan på pumpen brukar det vara en blank skruv ( som en g;a 50-öring ) lossa den och se om axeln snurrar, kommer liiite vatten, eftersom du har renoverat elementen kan det ha kommit skit i pumpen så den kar fastnat eller bara snurrar sakta, inget ovanligt
Tack. Ska testa det med att köra med fullt flöde.J jonaserik skrev:Prova med att ha alla element helt öppna och kör pumpen ett tag, stäng av i 5 min starta igen, då kan en bubbla åka iväg. Pumpen på full fart ? säker på det, i ändan på pumpen brukar det vara en blank skruv ( som en g;a 50-öring ) lossa den och se om axeln snurrar, kommer liiite vatten, eftersom du har renoverat elementen kan det ha kommit skit i pumpen så den kar fastnat eller bara snurrar sakta, inget ovanligt
Har lyssnat på pumpen och den verkar gå bra men ska kolla på det med. Stort tack!
Vet du att pumpen snurrar?
Om rörledningarna är gamla från 1930-talet och du nu har meckat med systemet kan rostflagor och smuts skräp ha lossnat från rör och sätter igen röret på strategiska ställen. Har ni spolat ur de gamla rörledningarna med vatten?
För det är säkert inga kopparrör om rörledningarna är från 1930-talet, utan stålrör.
Kanske blästersand kommit in i radiatorerna?
För det är säkert inga kopparrör om rörledningarna är från 1930-talet, utan stålrör.
Kanske blästersand kommit in i radiatorerna?
Redigerat:
Radiatorerna som inte blir varma, är det lite varstans i huset eller alla är på ovanplan?
Innan vvxl brukar det sitta ett filter som kan rengöras, men är det skit i det borde du haft dålig temp på alla radiatorerna.
Rostflagor och smuts kan ju fastna även i radiatorventilen så du inte får något flöde.
Innan vvxl brukar det sitta ett filter som kan rengöras, men är det skit i det borde du haft dålig temp på alla radiatorerna.
Rostflagor och smuts kan ju fastna även i radiatorventilen så du inte får något flöde.