B
BSOD: Känns nästan som "fin fem fel" på den installationen. Jag hade kopplat ur hälften av slingorna (pluggat), fyllt på vatten, trycksatt och kontrollerat att trycket är konstant, vid hyggligt oförändrad temp. Med tanke på vinter, och att värmesystemet behövs kanske jag hade låtit systemet gå i några dagar med fast framtemp och sedan kollat att trycket är ok. Är det tätt, hade jag
1 svar · 1,1k läst
·
A
aggepanken: [citat] Kom precis på att jag sedan installationen av luft/vatten värmepumpen har en luftvärmepump över. Kanske är smartast att flytta den till övervåningen helt enkelt!
1 svar · 765 läst
Lindstrumpen
Lindstrumpen: Tack för svar! Nej det är helt sant!
2 svar · 584 läst
Bodil T
Bodil T: [citat] Hej, jag tycker du ska ringa LK. De har en jättebra support och hjälper gärna till
8 svar · 1,8k läst
P
phile: Jamen tack! Efter att jag hittat knappen så gick det ju lättare att ta bort :-) Piggen går att trycka ner och tycks löpa friktionsfritt. Rätt mycket motstånd dock, tillräckligt för att jag (som bleknosad kontorist) vill ha ngt mellan pigg och pekfinger om jag ska trycka den i botten. Satt tillbaka den nu och får se om den reglera som den ska, i samband med detta blev "hatten som visar
4 svar · 1,2k läst
·
F
Anonymiserad 122206: Det stämmer säkert som du säger, men återbetalningstiden är fortfarande för lång (vilket kanske snabbt ändrar sig just nu), de bygga hus egen artikel här: https://www.byggahus.se/erfarenheter-6-ar-solceller-och-investering-batterilagring
20 svar · 5,3k läst
J
jonaserik: Jepp den är kraftigare och trycker bättre. Sen om det finns 130 med 25 ( 1 tum ) gänga och med inställbar hastighet så är den snålare i drift, sökte men vart lite dåligt resultat. Prova att ringa Grunfos om vad som finns. Inga Grunfos är gratis men du får nog modellbeteckning och kan söka på det.
46 svar · 3,2k läst
·
Hnak
Hnak: Hej! Jag har Giacomini golvvärmefördelare, det sitter en ventil där som jag skulle vilja öppna upp för att se om jag kan stänga ventilen åt ett håll, jag skulle vilja skruva av där jag har markerat,Tror ni det går att justera ventilen där? Eller kommer allt vatten spruta ut? Kan ej hitta denna ventil på Giacominis hemsida. Tack!
0 svar · 1,0k läst
·
M
Michael Meier: Det där ser bra ut, i den bilden med avmonterad styrning ska ventilen vara stängd med förbehåll för läckage på grund av skada/skräp mellan kägla och säte (vilket senare löses med annan mutter och kontätning. går alltid att motionera käglan med flöde på för att kanske täta bättre, det ska funka så medans du skruvar bort muttern och flyttar slangen så att du kan montera dit
10 svar · 3,2k läst
·
J
JockeHX: Tack! Jag bjuder på en virtuell öl :) Då verkar det rättframt i alla fall. enda frågetecknet är om injusteringsventilen måste stängas (9c) eller om det helt enkelt bara är att stänga av cirkulationspumpen och sedan skruva på avluftningsskruven.
4 svar · 5,7k läst
·
A
addee: Fått priser och Innova är ju 30-40% billigare jämfört med Skystar. Tar jag Skystar 42 så ligger den på ca 14.000 ink moms. Innova på 10.000. Innovan är väl AC och inte EC vad jag kan se. Synpunkter eller erfarenheter?
7 svar · 2,3k läst
L
Lamamaaan: Hej, Är det någon som har erfarenhet av Pertinger Ökoalpin 70 BU? Luckan för ilägg av ved är är väldigt stor. Hur påverkar det möjligheten att ha en effektiv förbränning av veden? Jag avser att elda under hela dygnet. Jag är rädd att man behöver ha igång en väldigt stor eld för att få en effektiv förbränning. Se bild nedan. Någon som vet och har erfarenhet? [bild] En
0 svar · 1,1k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Vet inte vad som är fel men om det är RF-fördelare kan man köpa en ny returventil och sätta dit, rsk 2410307, för några hundringar.
1 svar · 1,3k läst
M
Myresjöhuset: Utbytesventiler: https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-radiatorer/mma/mma-ventilinsats-21-m-tk-sparr
5 svar · 2,5k läst
·
Kalle91
Kalle91: [citat] Hej Lechuza, Har ingen krypgrund utan bara vanlig mark. Fläkten står lite upphöjd ovanför marken på stenplattor med utrymme under. Men tack för tipset, bra att ha i åtanke oavsett.
5 svar · 1,3k läst
B
BengtStaffan: Hej Jag har fått en offert på ett byte av expansionsventil(2000:-), torkfilter (1000:-) och en backventil (700:-) Samt arbete 1 dag (7000:-) och ny vätska R 407c för 2900:- med lite annat landar det på 14000. Ink moms. Känns lite dyrt för att byta men vet inte. Och visst borde det gå att får Rot avdrag på de 7000:-?? tack
0 svar · 1,3k läst
J
Jaif: Om det är en ren elpanna så gör det i teorin ingen skillnad, lika mycket energi behöver tillföras oavsett. Däremot borde du få ett jämnare och behagligare inomhusklimat med rätt värmekurva. Ska du minska förbrukningen så är det värmepump som gäller, i ditt fall troligtvis en LVVP (luft-vatten).
1 svar · 1,4k läst
Fasting65
Fasting65: Det löste sej med ett telefonsamtal med LK. Jag har ett äldre LK-system från 90-talet när de hade Polytherm-delar. Fördelaren heter HKV och kan bytas ut mot nyare LK-fördelare. Förvisso finns det fortfarande reservdelar till HKV men det är rätt dyra prylar och sortimentet är utgående.
1 svar · 2,5k läst
·
A
Anders_Nilsson: Tack för tipsen! Har kollat in rörfokus och billigtvvs och de har ett rikligt sortiment av vad jag behöver till rimliga priset. Bra också att de har riktigt långa radiatorer. Jag vill ha 22K kompaktradiatorer för effektens skull (LVVP eller BVP) och för att passa in i husets formgivning (1974)
5 svar · 1,6k läst
useless
useless: Om det är tryck i gummiblåsan så pressas vattnet ur kärlet när trycket försvinner på vattensidan. Annars strider ditt kärl mot de fysikaliska lagarna. Dock håller jag med om att det visst rinner ut vatten ur systemet om man öppnar säkerhetsventilen i de flesta fall.
22 svar · 49,2k läst
·
B
BSOD: Skönt att det är på väg att lösa sig. Är det mycket rost i vattnet kanske det är läge att skaffa ett magnetitfilter för systemet också. (Men läcker det lite vatten, så rostar det gärna lokalt, är ju inte direkt så att de tillverkar allt av rostfritt stål).
10 svar · 4,9k läst
·
M
MagnusMaggie: Så här
2 svar · 1,0k läst
·
M
2 svar · 1,0k läst
·
J
jonaserik: Sitter en pump bakom där, är den kopplat till växlaren så sitter det säkert en flödesvakt ( följ kabeln från pumpen bara så du vet vad som finns angående VV ) som startar pumpen när du öppnar en VV-kran, en konstruktion som är vanlig när en tank inte har VV-sling/VV-tank i sig
8 svar · 1,7k läst
·
J
Josth: Räkna med 70 W/kvm vid 20° inne och -20° ute. Blir samma som 10° inne och -30° ute. Behövs radiatorer som kan ge ca 8 kW tillsammans och man måste planera el-installationen i huset. Blir ganska många el-radiatorer men ett säkert back-up-alternativ förutsatt det inte blir strömavbrott i området.
5 svar · 1,2k läst
B
bokennet: Hej! Jag vill ha tips och råd av erfarna. Jag bor i hus med planlösning enligt bifogad bild 115 kvM (plan på ev. utbygge med 50 kvm) Det är ett gammalt torp med ett tillbyggt skepp bakom. Huset har idag luft/luft och elradioatorer men även 3 eldstäder som är ok att elda i (se bild) Nu är det så här att jag tänkt installera vattenburenvärme i huset men står och kliar mig i huvudet på
0 svar · 728 läst
H
hjac: Tack för alla svar. Ska koppla om så får vi se vad som händer
14 svar · 2,7k läst
·
P
Paulina123: [citat] Kul att du tar dig tiden att gå igenom gamla trådar! Jag var tydlig med att jag inte var någon expert i ämnet och hade själv precis felsökt vårt eget golvvärmesystem, så jag visste hur frustrerande det kunde vara. Som tur var dök det upp några fler i tråden som var betydligt bättre än mig på golvvärmesystem:) Jag förstår inte varför du hetsar upp dig? Anser du att
22 svar · 19,1k läst
·
J
jonaserik: Inbyggt , därav ett foto, dom enda som har inbyggt är gamla enrörs med ett rör , tvådelat, från vredet in till elementen, numera så är till 99 % alla elamentkoppel på sidan med rör upp och ner och kopplet sitter vid nedersta punkt på elementet.
31 svar · 3,1k läst
·
F
fender888: Tack för svar. Alla röda skruvar är fullt urskruvade redan. Skälet att det kan vara kallt i ett av rummen är att det har två ytterväggar. Vi har golvvärme och rummet är på andra våningen.
2 svar · 874 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.