Jag planerar att nu ersätta mina direktverkande elradiatorer med motsvarande vägghängda radiatorer med vattenjburen värme (bergvärme).
Ja, det är en stor installation. Men helt nödvändig.....Jag gör den inte, dom som kan mer än jag får göra det...Men frågor uppstår i alla fall..Jag är tekniker men inte VVS-are....

Äldre fastighet (byggd tidigt 1900-tal). Boyta ca 180 kvm. Jag planerar all rördragning som utanpåliggande.

Frågor om rördragning i huset:
1. Tycker mig förstå att det förekommer seriekoppling alterntivt parallellkoppling av vattenradiatorer. Har det betydelse, i så fall vilken, om radiatorerna är seriekopplade eller parallellkopplade?
2. Utanpåliggande rördragning....Jag vill ju ha det snyggt också....Vilken typ av rör blir bäst? Antar att det finns koppar-baserade och det finns elförzinkade. Målar gärna rören efteråt, det viktiga är att det blir snyggt

/Tho

1. Finns ettrörssystem och tvårörssystem. Det senare är enklare att dimensionera och välja radiatorer och förändra om man i framtiden t.ex. vill bygga ut en del. Ettrörssystem svårare att dimensionera och kan kräva något större radiatorer efter de första på respektive slinga men sparar förmodligen lite rördragning.
2. Elförzinkade är nog vanligast. Rör-proffs drar rören så det ser riktigt snyggt ut. Inte nödvändigt att måla.

• Gilla
ThoDah och 1 till
  • Laddar…
1 = 1-rörs lite svårt i bland att justera in och får inte vara för långa sträckor med tunna rördim.. 2-rörs är bäst , när det gäller injustering, klart det blir dubbla rör på väggarna då. Det med rörtyp Tja , nu finns det nästan ingen som mjuklöder utan nu ska det pressas i alla lägen. El-förzinkade är ca 50 % billigare än koppar och går inte att löda, men alla skarvar/kopplingar tar stor plats och är dyra, samt kan vara lite knepiga att få dit i passformen p.g.a. storleken. Pressmuffarna är lite stora och att skarva ett rör då , blir som en bulle på röret. Du kan kanske se hur det ser ut hos någon. Allt är en smaksak.

• Gilla
ThoDah och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.