4 580 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Villaolja
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har 1200 liter villaolja, då jag har bytt till ett annat värmesystem. Finns i Göteborg.
Pris kan diskuteras!
MVH/ Weronika
Jag har 1200 liter villaolja, då jag har bytt till ett annat värmesystem. Finns i Göteborg.
Pris kan diskuteras!
MVH/ Weronika
Prova med någon båtkalle om du bor i Göteborg.
Dagens bilar ska nog inte köras på eldningsolja men en i båtkonverterad äldre dieselmotor kan det fungera.
Dagens energipolitiska och tokdyra signalpolitik gör nog att många skulle spara både värmepanna och oljetank vid installation av värmepump.
Å andra sidan blir det nog början till slutet för importerad tysk kolkraft och massdöd av havsörnar efter nästa riksdagsval. Extremism brukar få ett hastigt slut när hela korthuset rasar.
Dagens bilar ska nog inte köras på eldningsolja men en i båtkonverterad äldre dieselmotor kan det fungera.
Dagens energipolitiska och tokdyra signalpolitik gör nog att många skulle spara både värmepanna och oljetank vid installation av värmepump.
Å andra sidan blir det nog början till slutet för importerad tysk kolkraft och massdöd av havsörnar efter nästa riksdagsval. Extremism brukar få ett hastigt slut när hela korthuset rasar.
G Granström2 skrev:Prova med någon båtkalle om du bor i Göteborg.
Tack för ditt svar!
Det är lite konstig att det är så svårt att sälja villaolja, för köpa kan man göra för 15 kr liter
Villaolja är diesel.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Gammal sunkig olja med avlagringar som kan vara 50 år gamla. Har du tömt en villatank någon gång, jag har tömt tre. Börjar man pumpa rörs det gamla mörjet upp. Hur mycket av den lättflyktiga fraktionen har avdunstat under årens lopp?useless skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Därför när man pumpar så suger man inte från botten.
jag har kört ur massa tankar.
För ca 20 år sedan så fyllde vi oljetanken och elda med.
Samtidigt som vi hade pump och pistol kopplat till tanken för att fylla bilen.
Dock äldre bil då.
Kompisen körde till och med sin bil på hydraulik olja, en gammal Mercedes.
Han samlade all hydraulik olja på jobbet som var spill och tankade bilen, rök gott men gick gjorde den.
huset vi köpte hade olja eldning, på med pump och fint filter och fylla bilen.
Dumt att kasta 3 kubik när bergvärmen installerades
jag har kört ur massa tankar.
För ca 20 år sedan så fyllde vi oljetanken och elda med.
Samtidigt som vi hade pump och pistol kopplat till tanken för att fylla bilen.
Dock äldre bil då.
Kompisen körde till och med sin bil på hydraulik olja, en gammal Mercedes.
Han samlade all hydraulik olja på jobbet som var spill och tankade bilen, rök gott men gick gjorde den.
huset vi köpte hade olja eldning, på med pump och fint filter och fylla bilen.
Dumt att kasta 3 kubik när bergvärmen installerades
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Skillnad på bil och bil också.........gammal merca är en sak men kör man nyare commonrail på dylikt så lever man farligt. Inte för att det inte går att köra på men ponera att man får med nå skit som ställer till det. Då blir det inte så roligt............
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
därför man har ett extra fint filter.S Stefan1972 skrev:
Har fungerat på min V70 utan problem.
Även min Berlingo.
har kört igenom 5 kubik på Volvon.
jag är inte rädd för det.
men jag vill suga upp det själv om jag ska ha det i min bil
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Jo det fungerar ju såklart men man riskerar mer.... Kommer det skit i ett sånt system så kanske man får byta allt..... En gammal merca med radpump blir ju inte alls lika känslig.H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
jo ja klart.S Stefan1972 skrev:
Men vad kostar det då att greja?
Jag har ju kört 5000 liter igenom nu.
Det är bra pengar sparat ändå det
allt man kan spara istället för att ge till Löfven.
men på sista tid så har jag haft diesel med från Norge istället, är ju mycket billigare där