Jag har en gammal panna IVT 665, Luft, Gas
jag vaknade i morse av att det va kallt hemma och pannan hade satt sig i service läge, jag startade om den och sen upptäckte jag problemet som säkert funnits länge.
Nu är det så att trycket bara stiger och stiger i den samtidigt som det rinner från säkerhetsventilen för övertryck,dock redan på 0.5bars tryck öppnar säkerhetsventilen, jag förstår att säkerhetsventilen är kass och ska bytas.
frågan är vad felet kan vara eftersom trycket bara ökar hela tiden?
för att felsöka har jag stängt av inkommande kallvatten och kollat påfyllnings ventilen, släppte trycket i varmvattnet men trycket ökar ändå dock inte lika snabbt men ändå en ökning.
vad mer kan jag göra själv?
jag vaknade i morse av att det va kallt hemma och pannan hade satt sig i service läge, jag startade om den och sen upptäckte jag problemet som säkert funnits länge.
Nu är det så att trycket bara stiger och stiger i den samtidigt som det rinner från säkerhetsventilen för övertryck,dock redan på 0.5bars tryck öppnar säkerhetsventilen, jag förstår att säkerhetsventilen är kass och ska bytas.
för att felsöka har jag stängt av inkommande kallvatten och kollat påfyllnings ventilen, släppte trycket i varmvattnet men trycket ökar ändå dock inte lika snabbt men ändå en ökning.
Hos mig var det en repa i påfyllnings ventilen säte som gjorde att den läckte hela tiden lite och efter en tid släppte säkerhetsventilen övertrycket.
Stängde man huvudventilen och öppna en kran så slutade tryckökningen.
Stängde man huvudventilen och öppna en kran så slutade tryckökningen.
Redigerat:
Om systemet var kallt är det helt normalt att trycket ökar då vattnet värms upp. Säkerhetsventilen bör du dock byta så snabbt som möjligtHemmafixardelux skrev:
Jag har en gammal panna IVT 665, Luft, Gas
Att det ökar är jag med på vid uppvärmning men även 15h efter jag startat den? Sen går trycket upp från 0.5bar till 4-5 tills jag släpper på trycket genom att öppna säkerhetsventilen heltdof skrev:
jag stängde både påfyllningsventilen och inkommande vatten, ändå stiger trycketL Leif i Skåne skrev:
Som sägs, kolla kärlet, när du släpper ut vatten , hur bär sig manometern åt då, den ska gå ner sakta, dyker den snabbt inte bra. Ett prov man kan göra är att tappa ut rätt mycket vatten så det blir ca 0,5 bar och fylla på sakta, då ska manometern stiga sakta, går den upp fort. Då är det dåligt med luft i kärlet eller trasig blåsa. Trasig blåsa kan man akut köra med, men då ska trycket släppas ut till ca 0,6 bar och då stiger det till kanske 1,5 när vattnet värms på. När trycket som du skriver går upp till 4-5 bar är det något fel, slutar det att stiga om du stänger inkommande vatten och tappar ur en del.
Hemmafixardelux skrev:
Låter som att det läcker in tappvatten i pannvattnet.Hemmafixardelux skrev:
Antingen genom påfyllningsventilen, eller genom hål i varmvattenberedaren.
stänger jag inkommande och tappar ur stiger det fortfarande tyvärrJ jonaserik skrev:Som sägs, kolla kärlet, när du släpper ut vatten , hur bär sig manometern åt då, den ska gå ner sakta, dyker den snabbt inte bra. Ett prov man kan göra är att tappa ut rätt mycket vatten så det blir ca 0,5 bar och fylla på sakta, då ska manometern stiga sakta, går den upp fort. Då är det dåligt med luft i kärlet eller trasig blåsa. Trasig blåsa kan man akut köra med, men då ska trycket släppas ut till ca 0,6 bar och då stiger det till kanske 1,5 när vattnet värms på. När trycket som du skriver går upp till 4-5 bar är det något fel, slutar det att stiga om du stänger inkommande vatten och tappar ur en del.
Du får stänga inkommande och öppna en kallvattenkran så det slutar rinna, det finns ett övertryck från utsidan i VVB. Tappa ur trycket till 0,5 bar och vänta någon timma , då ska det vara omöjligt att trycket ökar, kanske något om det värms på.Hemmafixardelux skrev:
Edit Även en VV-kran ska öppnas
Redigerat:
J jonaserik skrev:Du får stänga inkommande och öppna en kallvattenkran så det slutar rinna, det finns ett övertryck från utsidan i VVB. Tappa ur trycket till 0,5 bar och vänta någon timma , då ska det vara omöjligt att trycket ökar, kanske något om det värms på.
jag förstår tyvärr inte riktigt? Räcker det inte att stänga av vattnet som går in till pannan och öppna varmvattnet? Stänger jag den kan vvb inte få vatten?
Edit Även en VV-kran ska öppnas
Se bilden vad som är ventilen, är exakt lika som på bilhjulet , en liten pigg att trycka på, ska komma luft och inget vatten eller så kommer ingenting. Kommer det luft så kanske det är mera som ska i, kommer det vatten så är kärlet gånget, bara byta, kommer det ingenting så kan det vara tomt på luft och då ligger blåsan tryckt mot botten och tätar. Börja där och kom tillbaka.
jag gissar på att det är denna, jag hittar verkligen inte något det är helt slät runt om och ingen ventilJ jonaserik skrev:Se bilden vad som är ventilen, är exakt lika som på bilhjulet , en liten pigg att trycka på, ska komma luft och inget vatten eller så kommer ingenting. Kommer det luft så kanske det är mera som ska i, kommer det vatten så är kärlet gånget, bara byta, kommer det ingenting så kan det vara tomt på luft och då ligger blåsan tryckt mot botten och tätar. Börja där och kom tillbaka.