He, jag behöver hjälp. Ett element går ej att sänka värmen på (Vattenburen med elpanna) Jag kan vrida max åt båda håll men ingen skillnad. Är det en god ide att ta isär termostaten och laga och hur gör jag i så fall? Bifogar foto. Danfoss heter den.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Den gråa delen i plast är själva termostaten. Jag skymtar en klämma innanför som bör kunna lossas. Annars finns det varianter som sitter med en stor plastmuggar innanför, och lite andra lösningar.
Termostaten har ingen kontakt med vattnet. Ventilen kommer att sitta kvar när du lossar termostaten.
Ventilen har en metall pinne som sticker ut. Termostaten trycker på pinnen.
När du fått loss termostaten så kan du prova att manövrera pinnen.
Termostaten har ingen kontakt med vattnet. Ventilen kommer att sitta kvar när du lossar termostaten.
Ventilen har en metall pinne som sticker ut. Termostaten trycker på pinnen.
När du fått loss termostaten så kan du prova att manövrera pinnen.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det ser även ut som du har en ”tråd” till temp. sensorn. Det är inte en elledning. Det är ett kapillärrör med någon form av sprit i.
Aha, jag trodde det var en sladd till en tempgivare som satt där. Jag ska börja demontera termostaten.
Forts följer.
Forts följer.
Hej. Jag fick såga upp klämman då befintligt skruvhuvud hade gått av (Jag borrade ur och bytte skruv sen). Jag tog sedan bort termostaten. Piggen från ventilen rörde sig bra och vid intryckt läge stannade vattnet av, precis som man vill. Jag tror att termostaten omöjligt kude sitta kvar när den vreds mot piggen utan åkte själv ut istället. När skruven var av och inte gick att dra åt tror jag att dom förra ägarna bara lät det vara, för mkt bök kanske.
Stort tack för hjälpen. Jag kan inte så mkt om hus än då det är mitt första någonsin sedan ett halvår. Men jag lär mig.
Stort tack för hjälpen. Jag kan inte så mkt om hus än då det är mitt första någonsin sedan ett halvår. Men jag lär mig.
Har haft samma problem med Danfoss gamla termostater. Sätt en tving över ventilen så piggen trycks in är enklaste sättet att inte få för varmt.
Klicka här för att svara