Värme allmänt
jonaserik: Inbyggt , därav ett foto, dom enda som har inbyggt är gamla enrörs med ett rör , tvådelat, från vredet in till elementen, numera så är till 99 % alla elamentkoppel på sidan med rör upp och ner och kopplet sitter vid nedersta punkt på elementet.
fender888: Tack för svar. Alla röda skruvar är fullt urskruvade redan. Skälet att det kan vara kallt i ett av rummen är att det har två ytterväggar. Vi har golvvärme och rummet är på andra våningen.
P-plats: [citat] Uppenbarligen gjorde han fel då det läckte trotts att han rappade gängorna, linade med pasta så läckte det men att kalla honom dålig vill jag inte göra... Han har jobbat länge i branschen och har mycket gott anseende. Misstaget var att använda kopplingar med raka gängor där spelet/glappet blev för stort. När vi bytte ut allt till kopplingar med koniska gängor blev det tätt
PatrikJo: Det är en elpanna, det är inte så mycket du kan göra åt förbrukningen tyvärr. Sänk innetemperaturen, duscha mindre, håll fönster och dörrar stängda.
Josth: Man kan t.ex. använda sig av sajten https://energiberakning.se/ för att räkna ut U-värden och energiförbrukning om man vet husets exakta konstruktion och mått.
Carl Torssell: Hej! Hjälper en kompis att renovera huset. Någon som vet var jag kan köpa 17mm provtryckningsproppar? Har lånat en provtryckningspump men just upptäckt att de återanvändningsbara pluggar / ändproppar inte verkar finnas till 17mm utan bara 16mm och andra dimensioner. Slangen kommer fån billigtvvs.se men jag hittar inga proppar hos dom. Var inne på Ahlsell igår men dom hade bara
NoOne2k: Är det ett bostadshus du ska bygga? Vad är det som du tänker förankra i golvet? Innerväggar? Det bästa är såklart att undvika att lägga slangen där man har tänkt att förankra något. Annars går det såklart att hitta dem med värmekamera i efterhand. I en kall platta där golvvärmen nyligen är startad syns det väldigt tydligt var slangen går med en värmekamera.
Clind: Tänkte att även jag skriver här, om någon annan letar efter lösningar. Jag hittade denna tråd för drygt 1 år sen, när vi flyttade in i vårat hus. Även vi hade en Wirsbo CoSy radio basenhet. Samtliga dioder blinkade grönt, varpå jag nyligen beställde nya batterier från: https://www.batterionline.se/saft-ls14500-cr-sl760-aa-litium-specialbatteri-3-6v-1-st Mycket bättre priser än
fpow: Kan ni hjälpa mig förstå vad det är för termostat jag har på mitt gamla element i garaget. Jag vill veta om jag kan få tag i en ny eller om man kan köpa nån adapter till den och byta till en nyare. Hoppas nån har koll på detta. Har aldrig sett den modellen innan. Mvh f
Krilleman: Jag har sagt det förut och jag påminner igen... Inom all VVS ska man alltid följa monteringsanvisningen... Det är den enda rätta vägen att gå.
Tacobob: [citat] Det är exakt den setupen jag kör. Frågan är bara vilken inställning som är lönsam för oss helgbadare.
jonaserik: [citat] Ser bra ut , nu när det har brunnit så att det är nästan så hårt att det knappt går att repa i , så river du formen, då blir det en vass kant och den kan du då skrapa lite lätt på så den avrundas, inget kul med en vass kant som man kan göra sig illa på.
Dan_Johansson: [citat] Det var ju schysst, men jag såg inte ditt inlägg förens nu.. :D Och vi får helt enkelt se om a-collection är något att hänga i granen...
Mokhalad: [citat] Förmodligen måste jag göra om som du säger. Har dessa: https://www.hornbach.se/shop/Etthalsventil-Purmo-PVB-1-2-ror/7891148/artikel-detaljer.html https://www.hornbach.se/shop/Handdukstork-vattenburen-ROTHEIGNER-Basic-122x60-cm/6205714/artikel-detaljer.html
FredrikR: [citat] Man brukar koppla på vatten och spola slinga för slinga. På mina fördelare är det förberett med anslutning där jag kan ansluta en Gardena koppling och slang. Har ingen riktig koll på hur man gör när det ser ut som hos dig, tyvärr.
Workingclasshero: [citat] Glidgjutning gör du själv och får en varm skorsten på köpet då insatsröret isolerar. Det skulle jag göra alla dagar i veckan utom julafton, för då kommer ju tomten.
Anonymiserad 508414: [citat] [citat] [citat] Den är sotad för ett halvår sedan och har bara eldats i 2 ggr sedan dess (med samma problem).
Tom Barkström: [citat] Efter det man fyllt på systemet med färskt syrerikt vatten uppstår per definition behov av luftning. Finns det punkter i systemet som är uppenbart högst finns risk för återkommande behov av luftning. Det kan också finnas mikroskopiska läckor nya eller gamla.
OEM123: Det var ingen rolig syn, bra att det löste sig för er iaf. :)(y)
JesperH: Hej! Jag har problemet att framledningstemperaturen i golvvärmen i källaren blir alldeles för hög, vilket gör att det blir olidligt varmt på vintern om man inte stryper respektive slinga väldigt hårt. Även med lägsta inställningen på termostaten blir framledningstemperaturen en bra bit över 40 grader när det är kallt ute. Vet ni om det på något sätt går att justera
Viktorbyggahus: [citat] tack! Blir till att prova en sån! Funkar det så blir jag superglad. Och värmen finfin. Och med dessa elpriser sp har detta väl betalat tillbaka sig på en månad :)
speedwest: Nu har jag iaf jämnare värmare. Det var bara nått halvt varvs skillnad på två av skruvarna.
Demmpa: [citat] Mäter termostaten golvtemperaturen eller rumsluften? 24,7° yttemperatur på klinkergolv känns kallare än ljummet. 23,0° yttemperatur på klinkergolv känns ungefär lika svalt som ett träparkettgolv som håller 20,7°. Ett parkettgolv som håller 19,4° känns svalt. Ett klinkergolv som håller 20,5° känns kallt. Ett klinkergolv som håller 18,4° känns ”iskallt”. Edit:
J89: Hej! Har problem med golvvärmen, lite oklart hur länge problemet har varit men nu under vintern är det tydligt att det inte är någon värme i golvet. Var börjar jag felsöka någonstans? Mäta spänningen? Golvvärmen har nog 15 år på nacken. Tacksam för all hjälp.
Huddingebo: Spännande.. inte supervanligt med golvvärme på den tiden men det förekommer. Iom att rören har varit ingjuta så bör de vara i gott skick, om de inte har haft onormalt mycket syre i vattnet. Knepigt fall... Man bilar ju ogärna upp mer än nödvändigt. Du kan inte få till en öppningsbar skarv någonstans? Under en tröskel?
Daniel Larsson: Elvvsbygg Stort tack! Tog lite mod till mig och tänkte nu kör vi! Var så här jag egentligen ville koppla från början, med förminsknings klämringar 22x12mm. Alltid bäst att ha så lite kopplingar som möjligt. Nu ska jag bara försöka sova med en känsla av att jag kanske dragit för hårt? Den ena av de 2 knäcktes till som den skulle, och jag drog lite till. Den andra knaka aldrig så