Hallå i natten.
calmar v33, 2m^2 ackumulatortank + laddomat21 inklusive jordvärme.
* I min enfald har jag alltid trott att mitt system uppträtt på ett korrekt sätt men efter lite läsning på forumet samt i instruktionsboken så har jag insett att något är fel.
När jag eldar upp pannan och pannvattnets temperatur når 80° slår fläkten av och laddningen sätter igång. Fläkten slår till igen vid 60° och samma procedur upprepas - tankar?
* När pannvattnet når cirka 70° så kvider det vid till-blandaren (till radiatorerna, jag har ingen automatisk termostat). Det sprakar och knäpper samt att tankarna låter som en torktumlare med en tennisboll. Jag misstänker att det är luft i systemet alternativt att det behövs fyllas på med vatten i systemet.
* Laddtermostaten ska mäta rökgastemperaturen och starta laddningen vid uppnådd temperatur. Min laddtermostat har värdena 0-9 och jag hittar ingenstans vilken grad det mostvarar? Jag har också testat att ställt termostaten på läge 10 samt läge 2, ingen skillnad, pannan laddar vid samma temperatur oavsett.. ?
När jag försöker lufta systemet så hittar jag bara två stycken luftningsnipplar och det är på till- och frånledningarna till värmepumpen. Jag öppnade dessa så att nipplarna nästan ramlade av men varken luft eller vatten strömmade ut...
Jag har en ratt bredvid acktankarna som jag kan vrida på, gör jag det så sipprar motsvarande mängd vatten ur skvallerröret, betyder det att systemet är fulltankat?.
Tacksam för er input. Må väl
calmar v33, 2m^2 ackumulatortank + laddomat21 inklusive jordvärme.
* I min enfald har jag alltid trott att mitt system uppträtt på ett korrekt sätt men efter lite läsning på forumet samt i instruktionsboken så har jag insett att något är fel.
När jag eldar upp pannan och pannvattnets temperatur når 80° slår fläkten av och laddningen sätter igång. Fläkten slår till igen vid 60° och samma procedur upprepas - tankar?
* När pannvattnet når cirka 70° så kvider det vid till-blandaren (till radiatorerna, jag har ingen automatisk termostat). Det sprakar och knäpper samt att tankarna låter som en torktumlare med en tennisboll. Jag misstänker att det är luft i systemet alternativt att det behövs fyllas på med vatten i systemet.
* Laddtermostaten ska mäta rökgastemperaturen och starta laddningen vid uppnådd temperatur. Min laddtermostat har värdena 0-9 och jag hittar ingenstans vilken grad det mostvarar? Jag har också testat att ställt termostaten på läge 10 samt läge 2, ingen skillnad, pannan laddar vid samma temperatur oavsett.. ?
När jag försöker lufta systemet så hittar jag bara två stycken luftningsnipplar och det är på till- och frånledningarna till värmepumpen. Jag öppnade dessa så att nipplarna nästan ramlade av men varken luft eller vatten strömmade ut...
Jag har en ratt bredvid acktankarna som jag kan vrida på, gör jag det så sipprar motsvarande mängd vatten ur skvallerröret, betyder det att systemet är fulltankat?.
Tacksam för er input. Må väl
Sipprar ur skvallerröret, då har du säkert ett öppet system , ett kärl på vinden.Då kan det vara svårt att få ut luft när det inte finns något större tryck. Det med din panna, har kollat så laddpumpen går som den ska och laddomaten verkligen öppnar som den ska. Nu verkar det som att det blir pulsladdning och inte konstantladdning och det bror på att laddpumpen får en signal för att starta av fläktens termostat, inte bra, pumpen ska starta när pannans temp är rätt. Pumpen bör starta vid ca 60 C för att få i gång panncirken. Nu blir pannan ca 80 C i topp och kanske 60 C i botten. Pumpen startar och pyttsar ut 80 C , sen kallnar pannan igen och pumpen stannar och en karusell är i gång, då kan laddomaten få hicka och inte veta vad den ska göra.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, troligtvis finns det ett kärl på vinden någonstans. Ja laddomaten verkar TILL SYNES ladda som den borde, det blir varmt i ackarna i alla fall, och jag kan elda upp ackarna till 95 grader (top->bot) på några ilägg . DÄremot så verkar laddomaten inte öppnas när en viss rökgastemp är uppnådd eftersom att ack-toppen laddas när temperaturen i pannvattnet når 80 grader oavsett inställning på laddtermostaten.
Kan det vara så att laddomaten INTE pumpar mellan pann-toppen och pann-botten vid eldning? (det har jag inte kontrollerat, men skulle det kunna lösa problemet?)
Jag har faktiskt tyckt att det känns lite magiskt att jag kan elda upp ackarna till 95 grader men enligt tempmätaren på pannvattnet så blir det aldrig varmare än 85 typ. Sitter givaren i botten på panntanken kanske?
Många oklara frågor och påståenden kanske, jag är rookie men jag lär mig
Fast läser man instruktionsboken så styrs laddomaten av rökgastemperaturen och inte panntemperaturen?J jonaserik skrev:
Kan det vara så att laddomaten INTE pumpar mellan pann-toppen och pann-botten vid eldning? (det har jag inte kontrollerat, men skulle det kunna lösa problemet?)
Jag har faktiskt tyckt att det känns lite magiskt att jag kan elda upp ackarna till 95 grader men enligt tempmätaren på pannvattnet så blir det aldrig varmare än 85 typ. Sitter givaren i botten på panntanken kanske?
Många oklara frågor och påståenden kanske, jag är rookie men jag lär mig
Redigerat:
Det med att pumpen startar med fläkten, inte bra i mitt tycke , vad händer när gaserna inte har en temp för fläkten, då stannar pumpen med. I pannan finns det då ett överskott av glöd kanske och är det mycket kan pannan koka. Pumpen ska ha sitt eget liv med start när panntoppen är ca 65 C för att få till panncirken. Det är den tempen som åker runt från topp till botten via laddomaten ( termostat i den brukar vara 72 C ) när tempen från pannan blir ca 72 C så öppnar laddningen lite gran från tankarna och pytsar in det i botten på pannan.
Kan du elda så pannan kan gå konstant i ca 80 -85 C så laddas tankarna. En del av tex 85 C går till laddomaten och blandas ner till 75 C och värms till 85 C , karusellen är i gång och laddar. När härden inte är stor så stannar fläkten ( tydligen pumpen med nu ) pumpen ska fortsätta gå för att kyla pannan så den inte kokar på efter värmen. Jag startar pumpen på 60 C och sen ökar jag på till 75 C , när tanken är ca 85 C så kommer pumpen att fortsätta gå, även när pannan kallnar ner. Ställer då upp till 85 C så inte värmen går in i pannan och kyls av .
Hur långt mellan panna och tank har du , du ska känna på laddningsröret om det är varmt eller kallt efter några timmar, det ska vara svalt/kallt, är det inet det så värme baklänges genom pannan och kyls av. Enda sättet då är att sätta en backventil i närheten av tanken , då blir det ingen självcirk.
Kan du elda så pannan kan gå konstant i ca 80 -85 C så laddas tankarna. En del av tex 85 C går till laddomaten och blandas ner till 75 C och värms till 85 C , karusellen är i gång och laddar. När härden inte är stor så stannar fläkten ( tydligen pumpen med nu ) pumpen ska fortsätta gå för att kyla pannan så den inte kokar på efter värmen. Jag startar pumpen på 60 C och sen ökar jag på till 75 C , när tanken är ca 85 C så kommer pumpen att fortsätta gå, även när pannan kallnar ner. Ställer då upp till 85 C så inte värmen går in i pannan och kyls av .
Hur långt mellan panna och tank har du , du ska känna på laddningsröret om det är varmt eller kallt efter några timmar, det ska vara svalt/kallt, är det inet det så värme baklänges genom pannan och kyls av. Enda sättet då är att sätta en backventil i närheten av tanken , då blir det ingen självcirk.
Tack för bild. Det skulle kunna vara så kanske att toppen av laddomaten inte fungerar, ska genast pröva detta. När panntempraturen tillfredsställts så ska ju, som du säger, dels pannan ladda ack-toppen och dels ska varmvatten gå ned igen mot pannbotten via laddomaten. Om inte denna cirkulation fungerar från panntopp till pannbotten (via laddomat) så kommer ju endast vatten från tankbotten in till pannbotten och det kanske ställer till bekymmer, att det kyler pannan för snabbt men det borde ju inte få fläkten av stanna av, rökgastemperaturen borde ju inte hinna gå ned så kraftigt.
Jag kom och tänka på en annan grej, i min vedpanna så sitter det ju en profil med fjäder som styr ett spjäll inne i pannan(?), denna profil (arm till spjäll) är helt slapp, jag måste justera armen med ex en skruvmejsel varje gång jag stänger pannluckan. Kanske är det så att spjället är öppet och rökgastempen blir för låg när spjället är helt öppet? typ?
Jag ska testa knacka lite på laddomaten, tackar.
Jag kom och tänka på en annan grej, i min vedpanna så sitter det ju en profil med fjäder som styr ett spjäll inne i pannan(?), denna profil (arm till spjäll) är helt slapp, jag måste justera armen med ex en skruvmejsel varje gång jag stänger pannluckan. Kanske är det så att spjället är öppet och rökgastempen blir för låg när spjället är helt öppet? typ?
Vad har du drifttermostaten inställd på. Låter som du har den på för låg temp. Då beter den sig sådär. Den termostaten ska stå på 95°. Hur gammal är pannan? Kan du lägga in en bild på panelen?
Vad menar du med slapp? Enda funktionen den fjädern har är att stänga direktspjället då du stänger luckan.BigMac1 skrev:
Tack för bild. Det skulle kunna vara så kanske att toppen av laddomaten inte fungerar, ska genast pröva detta. När panntempraturen tillfredsställts så ska ju, som du säger, dels pannan ladda ack-toppen och dels ska varmvatten gå ned igen mot pannbotten via laddomaten. Om inte denna cirkulation fungerar från panntopp till pannbotten (via laddomat) så kommer ju endast vatten från tankbotten in till pannbotten och det kanske ställer till bekymmer, att det kyler pannan för snabbt men det borde ju inte få fläkten av stanna av, rökgastemperaturen borde ju inte hinna gå ned så kraftigt.
Att det fungerar med laddning inget svårt att känna på rören i början på eldningen , ner till laddomaten börjar en självcirk att gå runt ( ljummet till hett ) även mot tanken kan det bli lite varmare. Har du två termostater en för fläkt och en för pump kollade lite på den och det är nog en till varje , ställ för pump ca 60 C och låt den andra vara . Då får du till en panncirk och pannan mår bättre, inte så stora spänningar blir. Har du hela manualen för den
Jag har faktiskt inte skickat in huvudet i pannan, jag visste inte att den styrde ett spjäll förrän nu vid googling. Det hänger nästan löst, jag måste lyfta på den och styra in den i pannluckan (i ett hål) för att jag ska kunna stänga pannandof skrev:
Japp ska testa, jo jag har instruktionsbok till både laddomat och panna.J jonaserik skrev:Att det fungerar med laddning inget svårt att känna på rören i början på eldningen , ner till laddomaten börjar en självcirk att gå runt ( ljummet till hett ) även mot tanken kan det bli lite varmare. Har du två termostater en för fläkt och en för pump kollade lite på den och det är nog en till varje , ställ för pump ca 60 C och låt den andra vara . Då får du till en panncirk och pannan mår bättre, inte så stora spänningar blir. Har du hela manualen för den