Tomture61 Tomture61 skrev:
Nackdelen med en vedeldad vattenmantlad kamin är att man inte kan elda hela tiden + effektiviteten mot en riktig vedugn som tar 60 l bränsle på en gång inte går att jämföra.
Vedkaminen blir svårare att sota också. Sotet sätter sig på de kallare ytorna i kaminen (rören med vatten)
En pelletskamin behöver i de flesta fall ej ngn acktank , räcker med en vv-beredare som kopplas till pelletskaminen .
Precis av den anledningen så är tankarna överdimensionerade och kaminen underdimmentionerad. Så någon risk att inte kunna elda hela tiden när jag vill lär inte bli något större problem.

Dessutom är en atmos i vardagsrummet inte så mysig....
Men om vi återgår till huvudämnet;)
 
Skiss av värmesystem med radiator, panna, tappvatten och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutgiltig version
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.