Nackdelen med en vedeldad vattenmantlad kamin är att man inte kan elda hela tiden + effektiviteten mot en riktig vedugn som tar 60 l bränsle på en gång inte går att jämföra.
Vedkaminen blir svårare att sota också. Sotet sätter sig på de kallare ytorna i kaminen (rören med vatten)
En pelletskamin behöver i de flesta fall ej ngn acktank , räcker med en vv-beredare som kopplas till pelletskaminen .