12 090 läst ·
82 svar
12k läst
82 svar
Varför sitter värmegivaren utomhus?
Jag tar gärna emot länktips för att läsa mig till mer om vad man bör tänka på när man justerar värmekurvor. Jag är ganska säker på att jag har för hög temp i mitt system, men vill inte justera något utan lite mer kött på benen.
@Andreas Hansson
Menar du att det inte finns nån utegivare alls på ditt styrsystem, då antar jag att det inte heller finns nån framledningsgivare? Vad har du för styrsystem?
Om ditt system BARA har rumsgivare och inget annat så är det antingen exceptionellt snabbt på att reagera på temp svängningar eller så har du en betongkoloss till hus som är så trög att inget påverkar värmeutstrålningen/instrålningen ifrån/till den.
Jag skulle gärna se en kurva på framledningstemperaturen till golvet också i denna bild.
Menar du att det inte finns nån utegivare alls på ditt styrsystem, då antar jag att det inte heller finns nån framledningsgivare? Vad har du för styrsystem?
Om ditt system BARA har rumsgivare och inget annat så är det antingen exceptionellt snabbt på att reagera på temp svängningar eller så har du en betongkoloss till hus som är så trög att inget påverkar värmeutstrålningen/instrålningen ifrån/till den.
Jag skulle gärna se en kurva på framledningstemperaturen till golvet också i denna bild.
Jo vist har jag en givare på framledningen. Det styrs av en ThermOmatic CBJ. googla .lat skrev:@Andreas Hansson
Menar du att det inte finns nån utegivare alls på ditt styrsystem, då antar jag att det inte heller finns nån framledningsgivare? Vad har du för styrsystem?
Om ditt system BARA har rumsgivare och inget annat så är det antingen exceptionellt snabbt på att reagera på temp svängningar eller så har du en betongkoloss till hus som är så trög att inget påverkar värmeutstrålningen/instrålningen ifrån/till den.
Jag skulle gärna se en kurva på framledningstemperaturen till golvet också i denna bild.
Plattan är på 40kvm 240 mm isolering i vägg.Mycket fönster U 1.8
Mycket spännande, undrar var begränsningen finns?
Själv har jag ett hus i 2 plan på 235m2 där jag inte kan styra temp i hela huset utifrån 1 rum (däremot så låter jag 1 rum ha rumsgivare som begränsare för de fall jag t.ex. eldar i kökspannan).
Själv har jag ett hus i 2 plan på 235m2 där jag inte kan styra temp i hela huset utifrån 1 rum (däremot så låter jag 1 rum ha rumsgivare som begränsare för de fall jag t.ex. eldar i kökspannan).
Det här blev ytterliggare en tråd där "det här funkar för mig, varför gör inte alla så" har behandlats.
Jag tittade på CBJ'n och den verkar vara fantastisk i de fall den passar att använda, vilket väl antagligen är i relativt små hus, gärna med öppen planlösning och väl injusterade radiatorer, men den passar definitivt inte överallt.
Trådens rubrik var & är "varför sitter värmegivaren utomhus" och svaret är att de flesta reglersystem använder sig av utomhustemperaturen för att estimera en framledningstemperatur som är lagom och även för att förutsäga om framledningstemperaturen ska höjas/sänkas när utomhustemperaturen ändras.
Jag tittade på CBJ'n och den verkar vara fantastisk i de fall den passar att använda, vilket väl antagligen är i relativt små hus, gärna med öppen planlösning och väl injusterade radiatorer, men den passar definitivt inte överallt.
Trådens rubrik var & är "varför sitter värmegivaren utomhus" och svaret är att de flesta reglersystem använder sig av utomhustemperaturen för att estimera en framledningstemperatur som är lagom och även för att förutsäga om framledningstemperaturen ska höjas/sänkas när utomhustemperaturen ändras.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
absolut bästa sätter enligt mig, jobbat som programmerare inom styr i snart 20 år och att jobba mot utetemp är idiotiskt i min mening, pumpstart för golvvärme kan fördelaktigt få starta via utetemp dock.Andreas_Hansson skrev:
edit:
Tänkte nog lite snabbt ovan... trodde utekompenserad rumsreglering..
Shunta framledning mot utetemp, med max begränsning på kurva.
Låt rummen göra sitt jobb via fördelare.
brukar funka bra
Redigerat:
Klicka här för att svara
