Vi håller på att göra iordning en stuga på gården, timmerstomme med torpargrund, 6x8m med ett stort rum, kammarrum och ett loft.
Det finns ingen värmekälla i huset nu, vi har flyttat stommen och börjat om från scratch.
Allt som behövs kommer således att behöva installeras från början till slut.

Det kommer installeras en kamin och utöver den har vi hela tiden varit inne på att sätta in direktverkande sektionsradiatorer+varmvattenberedare. Av olika anledningar har vi nu kommit att fundera på om en luftvattenpump kan vara ett alternativ att räkna hem om man ska se det över tid?

Mellersta Dalarna.

Luft-luft går bort och så även jord- och bergvärme.
 
Hur mycket ska den användas och hur händiga är ni när det kommer till rör och ventilation ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket ska den användas och hur händiga är ni när det kommer till rör och ventilation ?
Tanken är varmhållen året runt, förhoppningsvis ska vi kunna hyra ut den terminsvis.

Vi är skapligt händiga, elektriker i släkten och rörkrökare i bekantskapen.
 
Kör en luftvattenvärmepump, ev golvvärme. Har ni tur kan ni hitta en billigt på blocket om ni har tålamod. Slang och fördelar köper ni till ungefär halva priset på EBay i Tyskland, tex LK’s.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör en luftvattenvärmepump, ev golvvärme. Har ni tur kan ni hitta en billigt på blocket om ni har tålamod. Slang och fördelar köper ni till ungefär halva priset på EBay i Tyskland, tex LK’s.
Vi ska lägga trägolv så är inte jättesugna på golvvärme, var kostar ett vattenburet element?
 
Dammsug på blocket , från några hundra kronor till kanske 1000kr bättre beg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.