Hej. Sitter och spånar lite. Har idag en gammal frånluftsvärmepump som snart ska bytas ut. Den betjänar endast tappvatten. Till uppvärmningen av huset har jag en luft/luftvärmepump. Söker lite råd.
Jag skulle vilja installera ett FTX-system för att slippa kall tilluft genom yttervägg. Men hur ska man tänka kring frånluftsvärmepumpen då. Ska man skita helt i den och installera en Varmvattenberedare istället? Eller ska man kolla på en annan lösning?

Satsar du inte på vattenburet värmesystem är det nog enklast/billigast med elektrisk varmvattenberedare om man installerar FTX.

Jag håller med. Men undrar hur mycket det påverkar kostnaden för uppvärmning av tappvattnet. Hur står sig FTX+LLVP+VVB mot FVP+LLVP rent generellt skulle vara intressant att veta.

Bästa svaret

Normalt antar man att varmvatten för en familj kräver runt 4500 kWh/år. Med värmepump krävs det då ca 1500 kWh/år el, alltså en besparing på ca 3000 kWh/år jämfört med elektrisk varmvattenberedare. Men kompressorn i en traditionell frånluftsvärmepump är liten och använder man mycket varmvatten på en och samma gång måste den också använda el-patronen och då minskar den faktiska besparingen.

FTX minskar belastningen på LLVP genom sin värmeväxling men kräver en extra fläkt. Ger en viss energibesparing men inte jättestor eftersom annars LLVP kan värma ventilationsluften effektivt med COP runt 3. FTX kan också ha elektrisk förvärmare för att klara påfrostning och elektrisk eftervärmare för att säkra komfortvarm tilluft och när dessa används minskar besparingen. FTX är framförallt bra om man bor där vintrarna är långa och kalla. Totalt tror jag du kommer att ha ungefär samma elförbrukning om du byter till FTX och elektrisk VVB men det beror till en del på var du bor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.