Hej igen!
Tänkte på att jag ska lägga tillbaka ställdon (heter dom qå?) men enklare sagt än gjort. Mycket kraft ska till för att försöka få ner den och när den väl är nere så syns inte den blåa delen längst upp som de gjorde innan jag tog bort dom?
Börjar bli för varmt på vissa ställen. Toan är en bastu typ...

1) ska jag nöja mig med att ha dom i utan att den blåa delen syns?
2) hur kan man få ner dom utan att ha sönder ens fingrar?

• Rörsystem med numrerade ställdon för varje gren, en röd pil pekar på ett ställdon där den blåa toppen inte syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrBilo skrev:
Hej igen!
Tänkte på att jag ska lägga tillbaka ställdon (heter dom qå?) men enklare sagt än gjort. Mycket kraft ska till för att försöka få ner den och när den väl är nere så syns inte den blåa delen längst upp som de gjorde innan jag tog bort dom?
Börjar bli för varmt på vissa ställen. Toan är en bastu typ...

1) ska jag nöja mig med att ha dom i utan att den blåa delen syns?
2) hur kan man få ner dom utan att ha sönder ens fingrar?
Svarat i fel tråd?

1. Den blåa delen visar att ställdonet är öppet, dvs inte blockerar. Är det för varmt inne så är det inte konstigt att ställdonet stänger.
2. Det är enklast att sätta på dem när de är öppna, så sätt rumstermostaten på max när du försöker sätta tillbaka dem.

Men om du nu får på tok för varmt inne med ställdonen avplockade så ska du främst justera värmekurvan då den verkar vara för högt ställd. Att ha hög kurva och reglera med ställdonen kommer bara sluta med hög elräkning och ojämn rumstemperatur.

• Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Tack för svar. Nu gick de faktiskt på!
Ställa on kurvan, menar du att "knäcka värmekurvan"? Är det då jag går in och sänker på det temperatursintervall som ute temperaturen står emellan?

Så här ser det ut nu, ska det vara den skillnaden invad som syns för blått?

• Fem numrerade vita termostatventiler på värmesystemets rör med blåa märkningar som möjligtvis indikerar skillnad i inställningar.
    Skapa konto
Nu ser det ut sä här:

• Fem termostatventiler numrerade 1 till 5 monterade på rörledningar.
    Skapa konto
M MrBilo skrev:
Tack för svar. Nu gick de faktiskt på!
Ställa on kurvan, menar du att "knäcka värmekurvan"? Är det då jag går in och sänker på det temperatursintervall som ute temperaturen står emellan?
Vet inte hur exakt din värmepump ställs in. Du får läsa manualen eller se om någon annan vet hur den fungerar.

M MrBilo skrev:
Så här ser det ut nu, ska det vara den skillnaden invad som syns för blått?
Hade misstänkt att det bara är nr2 som är öppen där.

A Antonhåkansson skrev:
Hej
Jag har en Bosch 3800i och kör med innegivare och spotpris, funkar mycket bra
Hur kan du köra med spotpris? Ökar för hand då det är billigt?

Det är väl bara att skaffa ett elhandelsavtal med spotpris?

A Atom skrev:
Hur kan du köra med spotpris? Ökar för hand då det är billigt?
Jag använder Tibber som elleverantör och köper el per timme, sen finns det en färdig funktion i värmepumpen som väljer ut dom billigaste timmarna på dygnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.