10 281 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Frånluftvärmepump
Hej igen!
Tänkte på att jag ska lägga tillbaka ställdon (heter dom qå?) men enklare sagt än gjort. Mycket kraft ska till för att försöka få ner den och när den väl är nere så syns inte den blåa delen längst upp som de gjorde innan jag tog bort dom?
Börjar bli för varmt på vissa ställen. Toan är en bastu typ...
1) ska jag nöja mig med att ha dom i utan att den blåa delen syns?
2) hur kan man få ner dom utan att ha sönder ens fingrar?
Tänkte på att jag ska lägga tillbaka ställdon (heter dom qå?) men enklare sagt än gjort. Mycket kraft ska till för att försöka få ner den och när den väl är nere så syns inte den blåa delen längst upp som de gjorde innan jag tog bort dom?
Svarat i fel tråd?M MrBilo skrev:Hej igen!
1. Den blåa delen visar att ställdonet är öppet, dvs inte blockerar. Är det för varmt inne så är det inte konstigt att ställdonet stänger.
2. Det är enklast att sätta på dem när de är öppna, så sätt rumstermostaten på max när du försöker sätta tillbaka dem.
Men om du nu får på tok för varmt inne med ställdonen avplockade så ska du främst justera värmekurvan då den verkar vara för högt ställd. Att ha hög kurva och reglera med ställdonen kommer bara sluta med hög elräkning och ojämn rumstemperatur.
Vet inte hur exakt din värmepump ställs in. Du får läsa manualen eller se om någon annan vet hur den fungerar.M MrBilo skrev:
Hade misstänkt att det bara är nr2 som är öppen där.M MrBilo skrev:
Klicka här för att svara