Jonatan79
Jonatan79: Luftvattenvärmepump kommer spara mer per månad men mycket dyrare än luftpump. Vad ligger ni på i årsförbrukning? Hur många i familjen? Luftvattenpump värmer även tappvatten så ni slipper elberedaren
2 svar · 1,1k läst
B
BubbenHasse: [citat] Under mitt funderande på min radiator problem så har jag funderat lite på hur radiatorer funkar och inte hittat någon egentlig beskrivning. Kanske finns någon här som har koll, men så här tänker jag. Flödesmöjligheterna i radiatorn är betydligt större än flödet in och ut i radiatorn. Och vattnet tar helst kortaste vägen. Så det som gör att det sprider sig bortåt i
39 svar · 6,0k läst
·
V
Villaägarenr1: [citat] De har du rätt i :crysmile::rofl:
32 svar · 36,8k läst
·
J
jonaserik: Kanske instrypningen nehöver öppnas mer, mera flöde på slingan
1 svar · 829 läst
D
Dalby60: [citat] Vi har en Nibe 360P (13 år). Lät mer och mer… Kontaktade servicefirma och var beredd på utbyte, men det räckte med att byta fyra gummiupphängningar. Nu är den i det närmaste tyst 40 decibel… Sovrum ovanför. Men…om det stör i rummet ovanför går det att ljudisolera i efterhand genom att spruta in ljudisolering, cellulosafibrer i mellangolvet.
4 svar · 1,8k läst
C
Chris.B: [citat] Tack! Ska kolla upp detta.
25 svar · 5,7k läst
·
smh
smh: Det är ju en hel vetenskap detta. Stort tack! Nytt 230 v ska det bli.
12 svar · 1,9k läst
·
P
pappel: Hej Ska installera radiatorer i ett vindsplan som renoverats i ett 1,5plans hus med källare. Har bergvärme med stammar i källaren från byggåret 1945 som verkar vara dimensionerade för självcirkulation och således väldigt grova. Tänkte gå upp med PEX RiR från varje element och koppla på mot stammen i källaren, dvs varje rör gör en vertikal stigning genom entreplan i ett
0 svar · 1,3k läst
·
B
BSOD: [citat] Ja dagsänkning är ju mer populärt nuförtiden...
11 svar · 4,7k läst
·
tsdame10
tsdame10: Tack för svar Björn, uppskattas!
2 svar · 1,7k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Köp en tryckstyrd pump, drar mycket mindre energi än den gamla
25 svar · 3,1k läst
M
Magnus Köhl: [citat] [citat] [citat] Ok! Tack för snabbt svar, pannan står i vardagsrummet så man vill ju inte ha fukt där…
3 svar · 1,5k läst
·
H
hilife: Du har väl rätt. Att bo i ett nytt, superisolerat hus tappar kanske sin charm. Jag konsumerar lite TVprogram liknande "Grand Designs" med jämna mellanrum och det byggs ju osannolika hus, det går ju nästan att bygga vad som helst bara pengarna finns men, ändå, när programmet är slut, kommer ofta frågan om det vore nått för mig? Svaret är mycket sällan ja men, det är ju akademiskt
13 svar · 6,9k läst
snapkat
snapkat: Behöver byta elementventiler på 4 element samt ska ha 2 nya termostater. Han tror det rör sig om 6-8000kr för jobbet. Han behöver tappa ur systemet med mera. Jag har noll erfarenhet av hantverkare men låter dyrt, men det kanske kostar så mycket? Vad är rimligt?
0 svar · 597 läst
Sannagård
Sannagård: [citat] Jag fick tag på den gamla broschyren från CPA-pannan. Lägger upp bilder här på den.
16 svar · 11,5k läst
·
Johhhan
Johhhan: Hej, och välkommen till forumet! Bilder även på ventilhusen, från sidan, kan möjligen ge mer ledtrådar och svar på vad det är för ventiler. 1. MMA har haft ett par liknande termostater, med M28 respektive M20, varav den senare kanske användes på AGA-ventiler. Mät gängdiametern (gevinddiameteren) på termostatens fäste. 2. Jag vet inte riktigt vilket typ av ventil det är, men sitter
1 svar · 1,3k läst
·
komakino
komakino: [citat] Tack! Låter lite ovärt att pyssla med själv då kanske, vet inte hur murstocken ser ut inuti men har flera andra eldstäder kopplade till den. Får vänta tills ekonomin tillåter en kakelugn.
5 svar · 1,4k läst
J
Jaif: [citat] Om den slingan alltid är för varm, dvs även utan yttre påverkan som t.ex. sol, så ska du nog strypa den lite, max ett kvarts varv per 2 dygn, och se om det blir bättre.
21 svar · 10,5k läst
·
É
ÉlPon: Ok ser inte detta som nåt problem men det är sant man får gå några meter till mellan dusch och sovrum mot idag. Fast barnen som sover på övervåning idag får bekvämare med allt på ett plan så är 50/50 bättre/sämre. Du har nog en poäng med att man kanske brukar ha tvärt om gällande gästtoa och badrum. Får vi för mycket pengar i framtiden går det ju att göra om och öppna upp
13 svar · 1,9k läst
·
R
Rikard.s: Kul med nya tankar, men det kändes som lite väl stort projekt jämfört med att strypa några slingor, men får ha det som plan B då. :)
4 svar · 1,3k läst
·
V
vinylskiva: Det låter som att han bara formulerat sig lite olyckligt, det är ingen skillnad på kanalerna. Men du ska ha 10cm luftat mellan rökkanalens utsida och brännbara byggnadsdelar, alltså takstolar, golvbjälklag, innerväggar av trä och liknande. Har man tänkt att kanal 1, 2 & 3 ska vara rökkanaler när huset byggdes så har dom skyddsavstånd till brännbart men kanal 4, 5 & 6 kanske det
1 svar · 4,0k läst
R
robbman: [citat] Har tänkt på det. Men det är som du nämner kostar för mycket :(
4 svar · 1,5k läst
B
BSOD: Varför inte bara mäts upp hur mycket el som förbrukas i den? Tar man över en helg när ingen är hemma så blir det ju i praktiken tomgångsförlusten du mäter, och det är ju bara den du sparar på om du byter mot en modernare. Om du inte skaffar vp så klart... Nej jag tror inte heller det lönar sig att byta.
7 svar · 4,8k läst
·
sy97jgu
sy97jgu: [bild]
1 svar · 1,2k läst
·
S
sepani: [citat] ja, gick ned med ca 50%…
27 svar · 5,5k läst
·
M
Mortsken: [citat] Måla det som sticker upp med diffusionstät färg kanske :) [citat] Ca 400 kvm Ja, får se om det är fördelaktigt prismässigt att byta till rostfria delar sen när de gjort sitt.
5 svar · 860 läst
A
Arne999: Jag har ett utrymme bredvid källardörren där jag tänkte platsbygga en fläktkonvektor. (Jag vet att det finns att köpa osv osv osv osv men nu vill jag bygga en) Måtten är ca 30x20x230 och tanken är att ha in/utlopp golv/tak (eller tvärt om skit samma just nu...) Någon som har tips på lämplig relativt billig kylare som man kan stapla i detta utrymme? Vill ju såklart uppnå maximal
0 svar · 418 läst
H
Hank_Ö: [citat] Stort tack för ditt utförliga svar. Jättebra tips om golvvärme med glespanel och plåt, jag får läsa på om det. Jag kanske kan förbättra isoleringen mellan reglarna när jag öppnar golvet. Jag vet inte med säkerhet vad som finns där, har aldrig öppnat, min bästa gissning är kutterspån. Kanske en förmildrande omständighet är att det är husets varmaste rum, när
5 svar · 1,9k läst
·
M
Marguita Weckner: Tack för alla svar Vi får se om vi får hit en expert som gör en service och ger tips Tack från Gita
10 svar · 2,5k läst
·
P
pointman87: Problem löst
1 svar · 676 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.