J
Jerixa: [citat] Kul att svara på en svingammal tråd! Även i ett system utan rumsreglering så är det ju inte så att "värmeslingorna fortsätter att pumpa på". Bergvärmen med utomhusgivare reglerar på temperaturen på returvatten från radiatorer/värmegolv. När solen ligger på, kyls vattnet inte lika mycket, bergvärmen får för varm retur och slutar värma.
58 svar · 43,5k läst
·
M
-MH-: Undrar om någon har ett bra tips här. Sätter ett rakt ovanför, med radiatokoppel 40mm c-c rör neråt. Har borrat genom ca 30cm betong till garaget ovanför. Tyvärr hamnade hålen några cm in i väggen av leca. Jag hade förberett några år innan med avstick, så det blev inte direkt mitt emot. Men det blir lite trångt. Hur skall jag få ihop det smidigast? En bit PEX? Är inne på att
0 svar · 529 läst
·
T
Träkåk: [citat] Då jag inte fick respons här tog jag reda på fakta, inga problem med en scroll LLVP o då har man råd att ha hög temp o då håller sig golvet OK också om välisolerat under.
3 svar · 494 läst
A
Ankeanke: Vad jag vill minnas sjunker den inte lägre än så, i så fall marginellt. Hann såklart fylla systemet innan jag läst din kommentar så just nu vet jag inte. Det verkar finnas skruvade plåtar på både pannan och vvb men svårt att komma åt. Ska försöka öppna den och se om något läckage syns, men utvändigt är det snustorr.
2 svar · 1,2k läst
B
Brigg: Hej, Skulle uppskatta lite feedback om våra planer... Vi håller på förbättra vårt värmesystem för att förhoppningvis öka komfort i huset. Huset är ett suterräng betong/tegel hus på 263 kvm byggt 1969 ursprungligen med oljepanna, ett-rör-system, små element, två-glas fönster och klen isolering. Vi är en familj på 5 pers, 2 vuxna, 2 tonåringar och en 10-åring. Det betyder stor
0 svar · 746 läst
J
jonaserik: [citat] OK men ändå inte godkänd i snickerilokaler , men bättre än ingenting , inte i mitt tycke i.a.f. upp till var och en.
14 svar · 41,3k läst
·
H
Husfixardoktorn: [citat] tyvärr ingen källare, detta är på bottenplan med krypgrund under som visserligen är väl inspekterbar men rören går ju i golvet så de kan ändå inte inspekteras.
14 svar · 4,9k läst
·
L
Låset: Som svar på frågan "vad tycker ni?" så tycker jag att det ser taffligt ut. I övrigt finns väl inte så mycket att säga. Du såg det på visningen och fick ner priset.
6 svar · 3,3k läst
·
KJD
KJD: för den det berör - hittade samma fråga här: https://www.byggahus.se/forum/threads/saeker-vattteninstallation-med-2roers-system-till-radiator.367426/ (var Quattro som var nyckelordet).
4 svar · 2,9k läst
·
stefancrs
stefancrs: [citat] Den enheten duger fint. Hade varit tråkigt om det tog en timme att koka upp en kanna liksom.
15 svar · 8,2k läst
·
J
Josth: Kontrollera först att den är fylld med vatten. Den kan skadas om man startar den utan vatten i. Den är elektriskt driven och borde kunna ge varmvatten nu tillfälligt men också utöka varmvattenkapaciteten med värmepump eller pelletspanna.
3 svar · 2,0k läst
·
G
Granström2: Finns det bergvärme av modernare typ så behöver man inte elda ved eller pellets för att få varmvatten på sommaren..Har man inte egna skogsskiften så kostar ved färdigbehandlad lika mycket som pellets. Som nödlösning när strömmen stängs av pga. elbrist så är en gammal överförbränningspanna bra. Kontrollera ledningarna till elementen från pannan. Är de 3/4 tum och utan
8 svar · 1,7k läst
·
J
jonaserik: Nej det räcker med 1 tank och om det är monblock på utsidan, split finns det med en del på utsidan och en liten enhet på insidan, som hänger på en vägg , det behövs inte en stor klump med massor av finesser i.. Bara fungera rakt av och blir liksom en ON/OFF .
6 svar · 877 läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Kan du ha fler än en innegivare? Innegivaren är ett komplement för att kompensera för: Snabba förändingar i utomhustemperaturen. Blåsig väderlek. Solinstrålning framför allt på våren Stickan
25 svar · 22,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Här är manualen, i pdf, https://www.swegon.com/siteassets/_products-documents-archive/home-ventilation/air-handling-units/casa-r-series/_sv/casa_r2_comfort_se_201710-m.pdf
6 svar · 2,2k läst
·
A
Alexn72: [citat] 0 grader behöver du inte oroa dig över. Speciellt inte om de dippar ner på natten men några plus på dagen. Är det x antal minus i x antal dagar så kan problemet bli verklighet..
2 svar · 1,5k läst
Johhhan
Johhhan: En del luft dras runt i systemet, så stäng gärna av cirkulationspumpen och vänta en kvart innan du luftar radiatorerna.
6 svar · 1,9k läst
Johhhan
Johhhan: Ja, precis. Så länge ventilinsats med packbox (delen med stiftet) fungerar räcker det med adaptern, men de som eventuellt inte längre fungerar får då ersättas av utbytesinsatsen NTMS.
5 svar · 1,4k läst
·
K
Kölappen: [citat] Okej, tycker bara det är så märkligt, finns tre element i vardagsrummet på samma vägg, alla tre är exakt likadana, storlek, koppel, termostat, allt. Två låter påtagligt, tredje hörs knappt alls. Alla känns lika varma. På bilden syns två av dem, det till vänster är tyst och det till höger låter trots att de sitter precis jämte varann. Vänster ligger efter höger på
5 svar · 2,8k läst
·
W
Wictor Borgenhoff1: Hej! Jag har ett CTC electronic system i huset men skulle behöva stänga av det för att kunna ta bort ett element, vad ska jag göra?
0 svar · 1,0k läst
yonna
yonna: Det är visserligen många år sedan men jag lät cellplastspruta vindsbjälklagret i mitt gamla 20-talshus för en billig penning och övervåningen blev märkbart varmare. Finns förmodligen bättre produkter idag.
1 svar · 1,3k läst
chingiz sadyhov
chingiz sadyhov: Oljepannan har stått där jaa, det är 1 hål i väggen med 2 kopparrör som är pluggade och den här kommer från golvet med en rattventil.. Frågan är om jag får kapa den här på golvet... Som sagt när jag öppnar vetilen det kommer ingenting.
4 svar · 20,9k läst
·
G
Granström2: Det är Danfos RAV. Den sämsta och mest krånglande termostatventilen. Varje höst brukar någon ha fastnat så man behöver knacka på piggen. Har du möjlighet så byt ventilen till något fungerande.
1 svar · 2,2k läst
·
galento
galento: [citat] Kan väl fylla på med Ellevio och Fortum räkningar man fått nu och för nov och dec -21 blev den totala kostnaden 5700 kr och det gick åt 3563 kWh.
48 svar · 6,2k läst
·
J
jonaserik: Tank och ut från den via shunt är bäst, strömavbrott av längre karaktär, ordns med en konverter 12 VDC - 230 VAC och pumpen anslutes med stickpropp som kan flyttas från ett vägguttag till konvertern. Konvertern ska vara av äkta sinusvåg och inte av fyrkantstyp ( falsk sinus )
3 svar · 799 läst
N
Nybyggarn: [citat] Värmeväxlaren sitter precis bredvid 500l tanken så det går fort att få varmvatten. Det sitter en flödesvakt som startar pumpen när någon varmvattenkran öppnas. Varvtalet regleras så att temperaturen på varmvattnet ut är 60 grader, en sk ultrasnabb givare mäter temperaturen efter växlaren. [citat] Om det behövs värme i tekniktanken (500l) startar pumpen längst ner till
6 svar · 2,8k läst
·
F
Franhelm: Tack för hjälpen o god fortsättning! :D
14 svar · 9,1k läst
·
A
arnold_1: Hej! Jag har vattenburen golvvärme med termostater i samtliga rum förutom badrummen. Det ena badrummet är golvet varmt och behagligt men samtidigt i det andra badrummet känns plattorna kalla. Hur går jag tillväga för att höja upp värmen i det kalla badrummet? Det ska också tilläggas att det andra badrummet (det varma) inte är med på bilderna. [bild] [bild] [bild] Tacksam för svar!
0 svar · 1,8k läst
·
B
Boende45: [citat] Skillnaden i elförbrukning blir större om man stöttar LLVP med elradiatorer, eftersom med högsta fläktläge kommer radiatorerna att starta mer sällan och mindre elenergi används. Dessutom är det naturligtvis helt fel energimässigt att snåla med temperaturen på värmepumpen eftersom man då får en högre total förbrukning om radiatorerna går in.
63 svar · 28,4k läst
·
C
Christoffer85: [citat] Har frågat lite försiktigt om det finns några papper sparade men det gör tydligen inte det. Kan kanske vara en dålig idé att försöka sig på det här själv. Tack
3 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.