Hej, vi ska installera en ny braskamin, en Aduro 9.6, vid en befintlig murstock där det tidigare suttit en liten järnkamin.Vi kommer behöva ta upp ett nytt hål för stosen eftersom det gamla både är för litet och sitter för lågt, det nya behöver dock sitta längre upp längs samma rökkanal vilket blir till vänster om kaminen (se bild). Nu funderar vi på hur rökröret bäst ska dras, både ur estetisk som funktionell synvinkel. Någon som har några tips? Har också kollat runt på rökrör och särskilt runda 90-gradersböjar, tycker det verkar finnas rätt lite att välja på, någon som vet var man kan hitta ett bra sortiment?
Med vänlig hälsning, Lotta
Med vänlig hälsning, Lotta
En rakbit + en 45 + en rakbit + en 90 och rakt in i muren . Är det rakt in i muren så ingen isolerat rör . det är många kw som kommer från röret. Då ska det nya hålet inte vara för långt upp. Har för mig 50 cm ner från tak, fråga sotaren vad som gäller, hen ska ändå godkänna.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
https://www.karles.se/produkt-kategori/rokror/
där har du lite till bra priser enligt mig.
kaminen du har valt kan ju ha anslutning rakt bak, då får du inga rörkrör synligt....
men vill du kunna sota den delen och få lite extra värme såklart ta bygg nått,,, inte särskilt svårt, har jag gjort,,,
men kolla så skorstenen kan svälja röken (så att sidan du skall ansluta till är 150mm(minst) ) och det är som sagt minst 50cm från taket (brännbart) som gäller vid oisolerat rör
där har du lite till bra priser enligt mig.
kaminen du har valt kan ju ha anslutning rakt bak, då får du inga rörkrör synligt....
men vill du kunna sota den delen och få lite extra värme såklart ta bygg nått,,, inte särskilt svårt, har jag gjort,,,
men kolla så skorstenen kan svälja röken (så att sidan du skall ansluta till är 150mm(minst) ) och det är som sagt minst 50cm från taket (brännbart) som gäller vid oisolerat rör
Klicka här för att svara

