Värme allmänt
Jonatan79: [citat] Snarare 10000 om du har en normalstor villa med ena taket i söderläge..
Demmpa: Den vinkelkopplingen ska fungera om det är "M22x1,5 utv x M22x1,5 lek mutter". Eftersom tätningsytan vid lekande mutter är lite svärisk så behöver kopplingen inte vara helt vinkelrät. Om kopplingen läcker lite så kan man smörja gängan och konan med locher-pasta (samma som man smörjer linet med). Eller så fungerar följande vinkelkoppling med M22x1.5 till M22x1.5, RSK/Tillv. artnr:
Demmpa: Om det finns dykrör så lär det vara vid position 6, [bild] Om inte annat så kan man klämma den utanpå ett rör. Som sagt, termostaten är en maxtermostat som ska förhindra att golvet blir för varmt.
Dkvist: [citat] Det är en fullt möjlig lösning. Men du kommer få bättre avkastning av att köpa ett helt vanligt element och lägga mellanskillnaden mot 21energys produkt på börsen istället. Det är ju i princip att du köper en arbetsmaskin som bara är igång några månader om året och sen är avstängd, dvs dålig användning av pengarna. Bättre att du har pengar i ett bolag som jobbar
YSL: Aj då, ja det var en tråkig överraskning när ni satte igång arbetet. Tack för informationen!
Bjober: Hatten innehåller ringar som expanderar och stänger luftningen om de blir våta. Viktigt att hatten inte sitter för löst för att det ska fungera. [bild]
teuvo tainio: Godmorgon, enligt fysikens lagar så är det bättre ju längre väg luften passerar genom elementet, ju kortare väg desto högre temperatur i elementet vilket resulterar i skållnings risk, damm bränning mm. Trolig orsak att det är få tillverkare som tillverkar element lägre än 200 mm. De som finns är nog inte anpassade för nordiskt klimat. Jag har monterat nya element i 3 hus, mitt,
arowe17: Proof of concept i liten skala: [MEDIA=youtube]X6KOWGN6C28[/MEDIA]
JoeySoprano: [citat] Tack för hjälpen! Ha en bra kväll!
skoglund_: Hej, Väcker lite liv i tråden. Funkade det bra att byta ut Wirsbo Cozy till LK S2 NC? Och vad gjorde du med sista kablen, en som gick in på plint 5 (nattläge/ur-läge)?
Christoffer Hilmersson: [citat] Gammal tråd, men jag jag har ett problem med samma utrustning som trådskaparen. Får ingen kontakt mellan ställdonet och min rumsenhet. Själva radio-ikonen blinkar på rumshenheten. Har du någon lösning på detta?
Demmpa: Branschreglerna ställer krav på placering av fördelarrör/T-koppling. Det finns inga krav på placering av fogar/skarvar. (Ingen ändring med nya branschreglerna.) Nuvarande regelverk: https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/4-5-varmeinstallationer/ Kommande från nyåret: https://sakervatten.se/branschregler/branschregler-saker-vatteninstallation-20261/
Hodbrant: Halloj! Har ett renoveringsobjekt med en skorsten i natursten. Har någon erfarenhet av renovering av dessa och är det svårt/kostsamt att hitta någon som gör det?
steffo_b: [citat] Ja. Så är det ju. I mitt fall så köpte vi ett hus som inte hade det på förhand. Vi hade dessutom platt tak så det fanns ingen vind att lägga kanalerna på. Nu har vi gjort om taket till sadeltak så vi har en vind och vi har valt att sätta isoleringen mot yttertaket vilket betyder att vi har gott om utrymme på vinden och bara den gamla 195 isoleringen att gräva igenom för att
kaj123: Har någon stött på detta problem med en Danfoss Eco-termostat: jag drog säkert åt adaptern för hårt och efter det fastnade den i själva termostatet. Nu snurrar adaptern runt utan att lossna, även när jag håller ned spärren. Den bara klickar men släpper inte. Det verkar som att en intern plastdel eller låsmekanism hamnade i fel läge på grund av den hårda åtdragningen, och nu
rogersmith: [citat] Hej Tony. Har du någon kvar? Jag har skickat ett PM. Mvh, Roger
EyEr0n: Släng bort styrningen av slingorna och låt värmepumpen sköta det istället.
PNI: Jag hadde nog önskat och ha någon värme i badrummet. Så det torkar upp och transporterar bort fukten.
cpalm: [citat] Ja precis, både shunt och elpatron styrs av samma styrenhet som i sin tur manövreras med termostaten. Vet som sagt inte hur bra det funkar i praktiken ännu, men det är till synes den enda helintegrerade lösningen på marknaden.
holmgrenlars: Pan problem är det någon i gruppen som har något om en Parca villapanna årsmodell 57! har problem med roster tacksam för svar Lars
Huggabuggaa: [citat] problemet blir ju åtkomst för inspektion vid brandskyddskontroll när man bygger in skorstenen. Speciellt när det är den sida av murstocken som används. Går inte att göra så man får åtkomst från vind eller våning ovanifrån ?
Demmpa: Har numrerat TS ena bild, jag uppfattar det som följande, [bild] 1 = värmesystemet, T eller R, kommer från växlingsventilen. 2 = värmesystemet, T eller R, givare sitter på röret. 3 = säkerhetsventilen för värmesystemet. 4 = säkerhetsventilen för tappvarnvattnet (inkommande kallvatten till VVBn), ser ut att vara på 10 bar (enligt senare bild). 5 = påfyllningsventilen till
useless: De flesta större tillverkare av termostater har modeller med extern givare. https://www.vvsochbad.se/danfoss-aveo-ra-termostat-snabbkoppling-extern-givare-vit-1665782 https://www.vvsochbad.se/imi-trv-300-termostat-extern-givare-m30-vit-1015399
Vector: Om alla element nu är genomvarm så kan det ju vara så enkelt att dom små enkelradiga elementen behöver högre temp då dvs man måste justera upp kurvan mer för att få tillräcklig värme inomhus. Å om det nu är så kanske man ska titta på att byta ut ett antal element till större för att kunna sänka kurvan
nb.: [citat] Hej! Ja, jag tror jag gjorde det, men jag kommer inte ihåg. Det fick bli termostatventilbyte relativt snart efter (det var i BRF), vi bytte alla ventiler i hela huset. Sen flyttade jag till villa (och bytte termostatventiler :-D ) och har helt glömt detta. Jag har inga nycklar för att justera förinställningen till dessa längre.
Henrikjosse: Det blev en Panasonic HZ25ZKE installerad för 2 veckor sedan. Det enda jag har uppmärksammat hittills är att jag tycker att det ”knäpper och knakar” lite i den annars går den tyst och fint.