H Hullefar skrev:
Jag hade personligen bara köpt två LLVP av de typerna som fungerar till -35 och kört med, som Mitsubishi Sumo. Besparingen i installations- och inköpskostnad i kombination med snorbillig el i Norrland är ju jäkligt svår att slå rent ekonomiskt jämfört med övriga monsterinstallationer för 250k+ hit och borrhål dit.
Hej Hullefa

Jag bor i prisområde ett och räknar inte med att dagens låga priser håller i sig de närmaste 20 åren eftersom ett långsiktigt arbete pågår dels för att plocka bort flaskhalsarna i elnäten dels för att investera i till exempel en förändrad järnframställning med hjälp av vätgas som kräver stora mängder elenergi.

Hur har du tagit hänsyn till effektavgiften i din bedömning om besparing?

När det är rejält kallt är elpriset högre samtidigt som det är olämpligt med effekttoppar till stödvärme från elelement som kostar i effektavgift.

Jag tror inte många med luftvärmepumpar har en separat mätning på luftvärmepumpen (luftvärmepumparna) och alla de elelement i huset som deltar i stödvärme då det är kallt.

Om du inte vet när stödvärme går in och hjälper luftvärmepumpen då vet du inte hur långt ned i temperatur pumpen själv klarar husets alla rum och utrymmen.

'
Jag har under lång tid sökt efter skriven text om; ”Luftvärmepumpens effektivitet i minusgrader”
Häromdagen hittade jag detta från en hemsida som verkar erbjuda att hjälpa till att hitta utrustning.

”Luftvärmepumpens effektivitet i minusgrader

Effektiviteten hos luftvärmepumpar minskar med sjunkande temperaturer, vilket vanligtvis mäts genom COP (Coefficient of Performance).

Vid 0°C: COP-värdet kan ofta ligga runt 3 eller högre, vilket innebär att pumpen kan producera tre gånger så mycket värme som den förbrukar i el.

Vid -5°C till -10°C: COP kan sjunka till omkring 2 till 2,5, vilket fortfarande ger en relativt bra effektivitet.

Vid -15°C till -20°C: Effektiviteten kan minska ytterligare, med COP-värden som kan falla till 1,5 eller lägre.

Under -20°C: Många modeller fungerar fortfarande, men effektiviteten kan bli betydligt lägre, och pumpen kan behöva stöd från en annan värmekälla.

Sammanfattningsvis kan man säga att effektiviteten minskar med cirka 10-20% för varje sänkning av temperaturen med 10 grader, men detta varierar beroende på pumpens modell och kvalitet. Vill du läsa mer om vilka luftvärmepumpar som presterat bäst i vårt test så kan du läsa mer här: luftvärmepump test.”
https://www.greenmatch.se/blogg/2017/12/luftvaermepump-vinter

Jag tycker att siffrorna är vederhäftiga utifrån olika tester jag läst under åren. Någon som vet mera om hemsidan och om man kan lita på det som förmedlas.
 
M Martin Lundmark skrev:
Sammanfattningsvis kan man säga att effektiviteten minskar med cirka 10-20% för varje sänkning av temperaturen med 10 grader, men detta varierar beroende på pumpens modell och kvalitet.
Att effektiviteten på en värmepump minskar när temperaturen på värmekällan sjunker (och värmebehovet ökar) är ren fysik, det går aldrig att komma ifrån. Sedan beror det på vilket köldmedium och hur den är byggd hur nära den teoretiska gränsen den kommer.

För mig är det lite konstigt att bara titta på vad avbetalningstiden för olika värmesystem är idag. Jag ser det lite som att köpa en försäkring: På lång sikt är kostnaden begränsad (till inköpspriset) men vinsten är obegränsad (du vet inte hur dyr elen kan bli, och historiskt har det inte blivit billigare.)

Dessutom må elen i Norrland vara snorbillig, men vi betalar samma energiskatt och leveranspriser som andra, så det blir inte så snorbilligt i slutändan. Just nu betalar jag ca 2kr/kWh netto i SE2.
 
Jag kan lägga till det @Martin Lundmark skriver att Stegra (om de kommer till liv) i fas ett kommer att stå för 4,4% (10 TWh) av hela Sveriges elförbrukning och det ligger i SE1 där detta motsvarar 23% av all produktion. Vad tror ni händer med elpriserna då? Räkna med att elpriserna i SE1 kommer att stiga kraftigt.

Lägg sedan till att SSAB i Luleå kommer att dra runt 2-3 TWh mer runt 2030.

Och sedan har vi Hybrit i Gällivare som runt 2026-2028 någon gång kommer att dra 5 TWh/år. 2030-2032 ligger planerna på 20 TWh/år.

Tar vi sedan och adderar LKAB i Kiruna så kommer de att behöva 30-50 TWh per år någon gång runt 2035-2045.

Det kommer att bli brist på el i norr på sikt.

Svensk vindkraft producerar totalt runt 47 kWh per år idag och det blåser inte alltid...
...gissa varför vi behöver kärnkraft och att regeringen är beredd att ge den ett garanterat pris på 80 öre?

Edit: som ni kanske inser så kommer detta att leda till mycket högre priser i hela Sverige, i alla elområden.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Hullefa

Jag bor i prisområde ett och räknar inte med att dagens låga priser håller i sig de närmaste 20 åren eftersom ett långsiktigt arbete pågår dels för att plocka bort flaskhalsarna i elnäten dels för att investera i till exempel en förändrad järnframställning med hjälp av vätgas som kräver stora mängder elenergi.

Hur har du tagit hänsyn till effektavgiften i din bedömning om besparing?

När det är rejält kallt är elpriset högre samtidigt som det är olämpligt med effekttoppar till stödvärme från elelement som kostar i effektavgift.

Jag tror inte många med luftvärmepumpar har en separat mätning på luftvärmepumpen (luftvärmepumparna) och alla de elelement i huset som deltar i stödvärme då det är kallt.

Om du inte vet när stödvärme går in och hjälper luftvärmepumpen då vet du inte hur långt ned i temperatur pumpen själv klarar husets alla rum och utrymmen.

'
Jag har under lång tid sökt efter skriven text om; ”Luftvärmepumpens effektivitet i minusgrader”
Häromdagen hittade jag detta från en hemsida som verkar erbjuda att hjälpa till att hitta utrustning.

”Luftvärmepumpens effektivitet i minusgrader

Effektiviteten hos luftvärmepumpar minskar med sjunkande temperaturer, vilket vanligtvis mäts genom COP (Coefficient of Performance).

Vid 0°C: COP-värdet kan ofta ligga runt 3 eller högre, vilket innebär att pumpen kan producera tre gånger så mycket värme som den förbrukar i el.

Vid -5°C till -10°C: COP kan sjunka till omkring 2 till 2,5, vilket fortfarande ger en relativt bra effektivitet.

Vid -15°C till -20°C: Effektiviteten kan minska ytterligare, med COP-värden som kan falla till 1,5 eller lägre.

Under -20°C: Många modeller fungerar fortfarande, men effektiviteten kan bli betydligt lägre, och pumpen kan behöva stöd från en annan värmekälla.

Sammanfattningsvis kan man säga att effektiviteten minskar med cirka 10-20% för varje sänkning av temperaturen med 10 grader, men detta varierar beroende på pumpens modell och kvalitet. Vill du läsa mer om vilka luftvärmepumpar som presterat bäst i vårt test så kan du läsa mer här: luftvärmepump test.”
[länk]

Jag tycker att siffrorna är vederhäftiga utifrån olika tester jag läst under åren. Någon som vet mera om hemsidan och om man kan lita på det som förmedlas.
Håller inte med om COP siffrorna om de även avser Luft/vatten VPs
där får man lägga på +1 till alla (som sjunker precis som du beskrivit) om man tar nån av de stora Panasonic, Mitshubish , Nibe, Daikin och köper en ny idag
dvs
vid 0°C: COP 4 eller mer
Vid -5°C till -10°C: COP 3-3.5
Vid -15°C till -20°C: COP 2-2.5
Under -20°C: COP 1.5-2

Som ex tar vi min:
Min nya LVVP (en Panasonic TCAP) har med fast framledning på 50C har:
* vid temperaturer på +15 eller mer, en snitt COP på 6.6
* vid temperaturer på +7 till +15 en snitt COP på 5.9
* vid temperaturer på +1 till +7 en snitt COP på 4.6
* vid temperaturer på -7 till +1 en snitt COP på 3.8
* vid temperaturer på -15 till -7 en snitt COP på 2.8-2.9
(verifierat mha fullständig energiberäkning av huset, extern mätning av hur mycket LVVPn drar samt vad LVVPn anger att den dragit & producerat. Ja jag har för mycket fritid ibland 😁)

Snitt dygnstemp de kalla månaderna där jag bor är -1 enl SMHI
(PS har inte haft dygnssnitt temp på kallare än -15C så jag vet inte vad den presterar där annat än spec)

och går jag ned i framledningtemp till 45C eller 40C ökar COP:en
exempel
Framledning 45 och -7 till +1 en COP på 4.3 (en ökning med 13%)
Frameldning 40 och -7 till +1 en COP på 4.6 (en ökning med 21% mot Framledning 50 och 7% mot framledning 45)

Dock klarar inte mina element att leverera tillräckligt med värme till huset med framledning på 40 och -7 till +1.Så då det är så kallt måste jag köra på 45 minst i framledning.

Ska jag då jämföra med min gamla LVVP så
* vid temperaturer på +15 eller mer, en snitt COP på 4.8 (28% mindre än nya)
* vid temperaturer på +7 till +15 en snitt COP på 4.1 (30% mindre än nya)
* vid temperaturer på +1 till +7 en snitt COP på 3.2 (30% mindre än nya)
* vid temperaturer på -7 till +1 en snitt COP på 2.1 (45% mindre än nya)
* vid temperaturer på -15 till -7 en snitt COP på 1.2 (Just bättre än en elpatron, men fan inte mycket 🤣 )

Dock så kan min gamla LVVP har varit av en väldigt dålig modell/märke men tar du 15 år gamla LVVP:s så är det en extrem skillnad speciellt då det blir kallare än -10C oavsett märke och modell.

Och en produkt specifikation ger bara en tumme-pekfinger visning.
 
  • Gilla
maarten70
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Håller inte med om COP siffrorna om de även avser Luft/vatten VPs
där får man lägga på +1 till alla (som sjunker precis som du beskrivit) om man tar nån av de stora Panasonic, Mitshubish , Nibe, Daikin och köper en ny idag
dvs
vid 0°C: COP 4 eller mer
Vid -5°C till -10°C: COP 3-3.5
Vid -15°C till -20°C: COP 2-2.5
Under -20°C: COP 1.5-2

Som ex tar vi min:
Min nya LVVP (en Panasonic TCAP) har med fast framledning på 50C har:
* vid temperaturer på +15 eller mer, en snitt COP på 6.6
* vid temperaturer på +7 till +15 en snitt COP på 5.9
* vid temperaturer på +1 till +7 en snitt COP på 4.6
* vid temperaturer på -7 till +1 en snitt COP på 3.8
* vid temperaturer på -15 till -7 en snitt COP på 2.8-2.9
(verifierat mha fullständig energiberäkning av huset, extern mätning av hur mycket LVVPn drar samt vad LVVPn anger att den dragit & producerat. Ja jag har för mycket fritid ibland 😁)

Snitt dygnstemp de kalla månaderna där jag bor är -1 enl SMHI
(PS har inte haft dygnssnitt temp på kallare än -15C så jag vet inte vad den presterar där annat än spec)

och går jag ned i framledningtemp till 45C eller 40C ökar COP:en
exempel
Framledning 45 och -7 till +1 en COP på 4.3 (en ökning med 13%)
Frameldning 40 och -7 till +1 en COP på 4.6 (en ökning med 21% mot Framledning 50 och 7% mot framledning 45)

Dock klarar inte mina element att leverera tillräckligt med värme till huset med framledning på 40 och -7 till +1.Så då det är så kallt måste jag köra på 45 minst i framledning.

Ska jag då jämföra med min gamla LVVP så
* vid temperaturer på +15 eller mer, en snitt COP på 4.8 (28% mindre än nya)
* vid temperaturer på +7 till +15 en snitt COP på 4.1 (30% mindre än nya)
* vid temperaturer på +1 till +7 en snitt COP på 3.2 (30% mindre än nya)
* vid temperaturer på -7 till +1 en snitt COP på 2.1 (45% mindre än nya)
* vid temperaturer på -15 till -7 en snitt COP på 1.2 (Just bättre än en elpatron, men fan inte mycket 🤣 )

Dock så kan min gamla LVVP har varit av en väldigt dålig modell/märke men tar du 15 år gamla LVVP:s så är det en extrem skillnad speciellt då det blir kallare än -10C oavsett märke och modell.

Och en produkt specifikation ger bara en tumme-pekfinger visning.
Hej
För TS gäller det att värma bostad i norra Sverige där det kan vara kallare än 30 minusgrader
Vad ger luftvärmepumpen då i COP ?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Själv är jag inte så mycket för att köpa försäkringar eller investera i förtid, om elpriserna sticker så kan jag då uppgradera uppvärmningen, just nu finns det roligare saker att lägga pengar på. 1kr/kWh behöver bli 2-3kr innan jag börjar tänka tanken..
 
För två år sedan när vi hade mellan minus 30 och minus 35 i en vecka konstaterade en kamrat att kostnaden för att värma verkstaden som är välisolerad och omkring 100 kvadratmeter ett dygn var betydligt högre än inkomsten från hans företag där han tjänar ganska hyggligt. Han stängde av värmen och tog ledigt och var hemma och eldade i boningshuset.

Andra som hade satsat på luftvärmepumpar råkade ut för att inomhustemperaturen sjönk under noll grader och vattnet frös fastän värmepumpen gick för fullt. Det fanns ingen värme att ta ur uteluften.

Vi har en relativt ny luftvärmepump och har konstaterat att den drar vettlöst mycket ström när temperaturen går under -15. Under -25 ger den strängt taget ingen värme.
Vi har knappt haft igång den på tre år nu. Det blev för dyrt. Vi eldar i vedpannan i stället.

Har man tillgång till egen ved och bor i ett norrlandsklimat och är tillräckligt frisk för att klara vedarbetet finns det få vettiga alternativ till vedpanna. Om man vill kan man komplettera med luftvärmepump eller jordvärmepump för vår och höst så man bara behöver elda i pannan när det är som kallast.
 
  • Gilla
maarten70
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
För TS gäller det att värma bostad i norra Sverige där det kan vara kallare än 30 minusgrader
Vad ger luftvärmepumpen då i COP ?
I Norra Sverige ska man inte ha luft/* VP som enda värmekälla enl mitt tycke
Jag tycker att kör man inte med ved/pellets så är det Berg eller jordvärme som gäller.

Det jag ville ha sagt med min post är att COP siffrorna är inte så illa som du skrev med moderna luft/vatten VPs ... dock är de enl mitt tyckte ändå inte i närheten tillräckligt bra för att ha i Norrland.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
S
PFO PFO skrev:
Jag betalade 170 kkr för konvertering från flvp till bvp+ftx i Sthlm med borrhål och allt, och halverade elräkningen.
Det är inte gjort något av de senare åren då.
Bara listpriset på värmepumpen som jag installerade var nästan 150 000 SEK.
Dvs bara pumpen. Inget borrhål eller installation. Inklusive hål och installation var det 270 000
Ett litet hus kanske man kan få en liten BVP och ett grunt hål för strax under 200 000 i Sthlmsområdet men knappast för en normalstor villa. Det var nog sant för 10 år sedan.
Och en FTX installation är ju bara aggregatet ca 20 000 - 30 000 plus installation och alla rördelar för att dra ventilationen.

Med jobb så är en FTX installation närmare 100 000 för en normal villa om du inte gör allt själv.
 
  • Gilla
maarten70
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Det är inte gjort något av de senare åren då.
Bara listpriset på värmepumpen som jag installerade var nästan 150 000 SEK.
Dvs bara pumpen. Inget borrhål eller installation. Inklusive hål och installation var det 270 000
Ett litet hus kanske man kan få en liten BVP och ett grunt hål för strax under 200 000 i Sthlmsområdet men knappast för en normalstor villa. Det var nog sant för 10 år sedan.
Och en FTX installation är ju bara aggregatet ca 20 000 - 30 000 plus installation och alla rördelar för att dra ventilationen.

Med jobb så är en FTX installation närmare 100 000 för en normal villa om du inte gör allt själv.
Jag klara mig med 200m hål (kostar ca 50 kkr) och 8kW värmepump, idag är priset på en Daikin geo 3 8kW på ca 84 kkr. Den klarar DUT - 18 (Sthlm) på 220 kvm a-temp för oss utan elspets. Dra ventilationsrör är ett välbetalt hobby projekt som inte kräver så mycket förkunskap, lite om kv värden kanske vid projektering.
 
S
PFO PFO skrev:
Jag klara mig med 200m hål (kostar ca 50 kkr) och 8kW värmepump, idag är priset på en Daikin geo 3 8kW på ca 84 kkr. Den klarar DUT - 18 (Sthlm) på 220 kvm a-temp för oss utan elspets. Dra ventilationsrör är ett välbetalt hobby projekt som inte kräver så mycket förkunskap, lite om kv värden kanske vid projektering.
Ja. Gör man det själv så betalar man ju bara materialkostnaden för FTX såklart. Då är det bara aggregatet och rören som man betalar för.
Jag har själv planen att försöka göra FTX installationen själv för att hålla nere kostnaden för det.
Men jag vet samtidigt att det inte är alla som anser sig ha vare sig kunskaperna eller tiden för att greja det själva utan behöver låta någon göra jobbet och det blir rätt fort några timmar för att dra alla rör så det blir snyggt.
 
S steffo_b skrev:
Ja. Gör man det själv så betalar man ju bara materialkostnaden för FTX såklart. Då är det bara aggregatet och rören som man betalar för.
Jag har själv planen att försöka göra FTX installationen själv för att hålla nere kostnaden för det.
Men jag vet samtidigt att det inte är alla som anser sig ha vare sig kunskaperna eller tiden för att greja det själva utan behöver låta någon göra jobbet och det blir rätt fort några timmar för att dra alla rör så det blir snyggt.
Ja jag gjorde allt själv men "bara" kanaler och andra tillbehör blev snabbt lika dyrt som aggregatet själv. Det tog mig hela sommaren i princip, men då var jag tvungen att skotta mig fram genom lösullsisoleringen på vinden och även dra om frånluftskanalerna då de var olämpligt placerade. Att kondensisolera tilluftskanalerna tog också en hel del extra tid.

Överlag tar det otroligt mycket mer tid att göra allt det där jobbet i efterhand än om man hade gjort det när man byggde, så i mitt tycke är det oförsvarbart att inte bara dra in det när man bygger.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
S
lutorm lutorm skrev:
Ja jag gjorde allt själv men "bara" kanaler och andra tillbehör blev snabbt lika dyrt som aggregatet själv. Det tog mig hela sommaren i princip, men då var jag tvungen att skotta mig fram genom lösullsisoleringen på vinden och även dra om frånluftskanalerna då de var olämpligt placerade. Att kondensisolera tilluftskanalerna tog också en hel del extra tid.

Överlag tar det otroligt mycket mer tid att göra allt det där jobbet i efterhand än om man hade gjort det när man byggde, så i mitt tycke är det oförsvarbart att inte bara dra in det när man bygger.
Ja. Så är det ju. I mitt fall så köpte vi ett hus som inte hade det på förhand.
Vi hade dessutom platt tak så det fanns ingen vind att lägga kanalerna på. Nu har vi gjort om taket till sadeltak så vi har en vind och vi har valt att sätta isoleringen mot yttertaket vilket betyder att vi har gott om utrymme på vinden och bara den gamla 195 isoleringen att gräva igenom för att få ned kanaler. På några ställen är det redan kanaler pga att det var självdragsvent tidigare.
Vinden är dessutom semiisolerad pga placeringen av tilläggsisoleringen vilket minskar behovet av att isolera kanalerna lite.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.