S
Har idag ett par original elelement modell ASEA Skandia.
Sitter under låga fönster och är i storleken 1000x150 mm. 2-fasmatning.

Det är inte akut att byta än men på sikt eftersom de är från 1974.

Håller på och letar efter fabrikat som gör elelement max 150 mm breda.
Adax och Gnosjö tex har 200 som minsta mått.

Har ni några tips?

S Saelen skrev:
Har idag ett par original elelement modell ASEA Skandia.
Sitter under låga fönster och är i storleken 1000x150 mm. 2-fasmatning.

Det är inte akut att byta än men på sikt eftersom de är från 1974.

Håller på och letar efter fabrikat som gör elelement max 150 mm breda.
Adax och Gnosjö tex har 200 som minsta mått.

Har ni några tips?
Var tvungen att googla lite för detta lät intressant (vi har också ett fönster som är oerhört lågt i vårt 70 talshus.)
Det verkar som att standard är 200mm

Det jag hittade var tex kamrörsradiatorer (finns både 230 och 400v) men dels är dom rätt fula (tycker jag) och dessutom dyra,

Kanske en radiator med elpatronskulle gå att få till ?
Typ: https://watt.se/produkter/konvektor...NJifqDQ_ABoMyhCOenM4IclnuTLtk2MxoCDt0QAvD_BwE

S
Passade på att ta en bild. Den vita plåten är 120 mm bred, med ramen runt blir det cirka 150 mm.

200 mm kan ju funka men jag tänker mig att det måste vara många som har liknande bekymmer.

Vita 120 mm bred plåt med ram vid element under fönster med persienner, blå matta golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Saelen skrev:
Passade på att ta en bild. Den vita plåten är 120 mm bred, med ramen runt blir det cirka 150 mm.

200 mm kan ju funka men jag tänker mig att det måste vara många som har liknande bekymmer.

[bild]
Hej, Mät mellan golv och underkant fönster, det ser som att 200mm höga element typ Adax Neo passar alldeles utmärkt, dock är bilden är tagen uppifrån, så ett mått behövs.
Vore det hemma hos mig så skulle jag byta element snarast, jämnare värme med mycket mindre energi.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
Jodå, Adax Neo borde funka bra. Det finns plats.

Men jag var mest ute efter om det faktiskt finns en efterföljare med samma eller liknande mått som Asea Skandias...

Godmorgon, enligt fysikens lagar så är det bättre ju längre väg luften passerar genom elementet, ju kortare väg desto högre temperatur i elementet vilket resulterar i skållnings risk, damm bränning mm. Trolig orsak att det är få tillverkare som tillverkar element lägre än 200 mm. De som finns är nog inte anpassade för nordiskt klimat. Jag har monterat nya element i 3 hus, mitt, dotterns och sonens, skillnaden är enorm i komfort och elförbrukning. De elektroniska termostaterna är helt överlägsna bimetalls dito

• Gilla
Saelen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.